• Jsv17

    Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

    Jag har precis fått mitt andra MA konstaterat, hade även ett tidigt missfall i November och det andra MAt var innan jag fick min son.

    Jag tänker dock inte ge upp då vi verkligen längtar efter ett syskon, men skulle vara kul att få följas åt med andra som delar de upplevelserna då bebisverkstaden och ett ev. plus känns på ett helt annats sätt när man vet hur det kan bli....

    Vi måste nu vänta 10 dagar på uppföljnings-ul men jag vet att det är kört då det bara var en hinnsäck och man kunde inte se fostret, och jag borde varit 8+2, och jag plussade på äl+10/11 så inte riktigt rimligt att det var senare heller....


    Pojke 9-12-17
  • Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet
  • Lita89
    halexan skrev 2019-03-05 15:37:24 följande:

    Verkar vara tidigt missfall på g här igen  

    Vi har försökt i 10 månader, har varit gravid två ggr nu men tidigt missfall båda gångerna och jag är 37 år. Har vi rätt till en fertilitetsutredning trots att vi blivit gravida det senaste halvåret? Tänker att jag inte har tid att vänta på nästa graviditet om den ev också slutar i missfall, är rädd att det blir för sent för att få hjälp. Vad tror ni?


    Fy, lider med er <3 hör av dig till kk och fråga!
  • Lita89
    Smlan skrev 2019-03-05 21:23:11 följande:

    Ja, man blir ju helt knäpp av att analysera symptom. Jag har ett barn sen tidigare och när jag var gravid med henne hade jag inte så mycket symptom, speciellt inte i början så jag har faktiskt inte letat så mycket under tiden vi har försökt nu. Men idag så har brösten spänt och ikväll innan middag blev jag illamående som sen gick över när jag fick mat i mig. Igår hade jag inte så mycket förhoppningar men efter idag vet jag inte vad jag ska tro. Blir till att testa imorgon ändå även fast jag hade tänkt vänta till fredag i alla fall.


    Du måste berätta vad testet visade! Jag försöker ignorera symtom men det är sååå svårt. Är fö en galen hypokondriker så ni kan ju ana hur mycket jag känner efter nu...
  • UndrandeSökare
    halexan skrev 2019-03-06 07:42:02 följande:

    Ok, så det finns inget jag kan göra just nu? Inte ens be om hormonprover eller nåt på vc?


    Jo, du kan kontakta din VC och fråga om 2 hcgblodprov eller Kvinnokliniken och fråga om vul (tidigt ultraljud) och hcgblodprov.

    Men om de inte vill hjälpa, så kan du själv köpa blodprovsremisser genom Werlabs.se, Blodkollen.se, eller Medisera.se. Jag har själv tagit hcgblodprover via Werlabs flera gånger.

    Du behöver ta minst 2 hcgblodprover med några dagar emellan. Ta 1 först och sen ett till 2 dagar senare. Hcg ska dubblera sig varannan dag om det är normalt. Om det ej ökar normalt eller minskar så är det tecken på missfall.
  • Smlan
    Lita89 skrev 2019-03-06 07:59:17 följande:
    Du måste berätta vad testet visade! Jag försöker ignorera symtom men det är sååå svårt. Är fö en galen hypokondriker så ni kan ju ana hur mycket jag känner efter nu...
    Det var negativt imorse. Är inte helt uppgiven men lite av hoppet försvann. Än är det tidigt såklart men eftersom jag plussade tidigt med dottern så trodde jag ändå att det skulle kunna ge utslag idag. Det kanske var bra att ta sig ner på jorden igen så att jag inte blir lika besviken när mensen kommer. 

    Vad har du för känningar idag?
  • Smlan
    halexan skrev 2019-03-06 07:40:12 följande:
    Tack<3
    Ja, svaga plus som inte blir starkare och det börjar blöda mer och mer, väntar bara på att det ska sätta igång helt och hållet. Vill bara att det ska vara över. Känner mig helt uppgiven, det känns som att det är nåt fel på mig nu när det händer för andra gången vid exakt samma tid som sist (v5). Hur ska man kunna hoppas på att bli gravid igen om det kanske slutar så här varje gång? Usch, vet att det går över men just nu är jag bara ledsen och bitter  
    Usch och fy. Jag förstår att du börjar undra när det är andra gången det händer. Jag har inga praktiska råd men såg att du hade fått tips från andra. Jag skulle lätt ha försökt få till några prover i detta läget om jag var du.

    Det är ok att känna sig ledsen och uppgiven! Ta dig tid att sörja Hjärta
  • Lita89
    Smlan skrev 2019-03-06 10:57:28 följande:

    Det var negativt imorse. Är inte helt uppgiven men lite av hoppet försvann. Än är det tidigt såklart men eftersom jag plussade tidigt med dottern så trodde jag ändå att det skulle kunna ge utslag idag. Det kanske var bra att ta sig ner på jorden igen så att jag inte blir lika besviken när mensen kommer. 

    Vad har du för känningar idag?


    Molvärk och ilande i brösten. Känner mig svullen men det kan bero på semlan igår (är känslig för grädde). Kissar mycket. Men, tar det sig inte nu så var inte kroppen redo. Då kan man iaf känna att man gjort vad man kan men ändå lyder läkarens rekommendation om att vänta en mens!
  • Smlan
    Lita89 skrev 2019-03-06 13:15:15 följande:
    Molvärk och ilande i brösten. Känner mig svullen men det kan bero på semlan igår (är känslig för grädde). Kissar mycket. Men, tar det sig inte nu så var inte kroppen redo. Då kan man iaf känna att man gjort vad man kan men ändå lyder läkarens rekommendation om att vänta en mens!
    Oj, det är många symptom. Hoppas att det är på riktigt!

    Vi har redan väntat en mens... Så jag är väldigt redo för det att ta sig. Förra gången prickade vi ÄL väldigt bra men kroppen var väl inte redo som du säger.
  • Smlan

    Jag är ju något testtokig så jag tog ett test imorse också, mest för att jag ska på AW ikväll så jag ville kolla om jag kan ta ett glas vin, och det kan jag tydligen Obestämd Hoppet blir mindre och mindre...

  • Nube

    Hoppar in här (tyvärr) från BF oktober 2019 trådet då jag började blöda i tisdags efter några dagars bruna spottings och allt verkar ha kommit ut. Blöder fortfarande men inte så mycket längre. Jag var på tidig ultraljud den 18 februari när jag enligt mensen var 7+2. Ultraljudet visade ett tickande hjärta men fostret motsvarade inte veckorna och jag blev tillbakaflyttad en vecka. Anade då att något inte stämde - och jag hade rätt :(

    Detta var mitt andra missfall. Första kom efter vårt andra IVF försök sommaren 2017, vid första ultraljudet hittades inget foster och missfallet var oroligt smärtsam. Som tur var hade jag nästan inte ont alls denna gång. Blev gravid efter tredje IVF september 2017 och vår dotter föddes sommaren 2018. Blev nu spontant gravid (har aldrig hänt förrut, snacka om överraskning!) i januari i år som nu då slutade i missfall.

    Har låg amh och vi får se om vi lyckas själva igen eller om det blir IVF igen. Hoppas bara vi får ett till barn på något sätt.

    Nog om mig, lider med alla er som gått igenom upprepade missfall. Har inte hunnit läsa igenom alla inlägg men ska försöka. Hoppas hoppas att vi alla lyckas till slut! Håller tummarna!

  • Lita89
    Nube skrev 2019-03-07 12:44:40 följande:

    Hoppar in här (tyvärr) från BF oktober 2019 trådet då jag började blöda i tisdags efter några dagars bruna spottings och allt verkar ha kommit ut. Blöder fortfarande men inte så mycket längre. Jag var på tidig ultraljud den 18 februari när jag enligt mensen var 7+2. Ultraljudet visade ett tickande hjärta men fostret motsvarade inte veckorna och jag blev tillbakaflyttad en vecka. Anade då att något inte stämde - och jag hade rätt :(

    Detta var mitt andra missfall. Första kom efter vårt andra IVF försök sommaren 2017, vid första ultraljudet hittades inget foster och missfallet var oroligt smärtsam. Som tur var hade jag nästan inte ont alls denna gång. Blev gravid efter tredje IVF september 2017 och vår dotter föddes sommaren 2018. Blev nu spontant gravid (har aldrig hänt förrut, snacka om överraskning!) i januari i år som nu då slutade i missfall.

    Har låg amh och vi får se om vi lyckas själva igen eller om det blir IVF igen. Hoppas bara vi får ett till barn på något sätt.

    Nog om mig, lider med alla er som gått igenom upprepade missfall. Har inte hunnit läsa igenom alla inlägg men ska försöka. Hoppas hoppas att vi alla lyckas till slut! Håller tummarna!


    Beklagar era missfall <3 vilken tuff resa ni verkar ha gjort. Nu vet ni iaf att du kan bli gravid på egen hand även om det är en klen tröst just nu.
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet