• Jsv17

    Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

    Jag har precis fått mitt andra MA konstaterat, hade även ett tidigt missfall i November och det andra MAt var innan jag fick min son.

    Jag tänker dock inte ge upp då vi verkligen längtar efter ett syskon, men skulle vara kul att få följas åt med andra som delar de upplevelserna då bebisverkstaden och ett ev. plus känns på ett helt annats sätt när man vet hur det kan bli....

    Vi måste nu vänta 10 dagar på uppföljnings-ul men jag vet att det är kört då det bara var en hinnsäck och man kunde inte se fostret, och jag borde varit 8+2, och jag plussade på äl+10/11 så inte riktigt rimligt att det var senare heller....


    Pojke 9-12-17
  • Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet
  • Nube
    UndrandeSökare skrev 2019-03-09 19:32:34 följande:

    LiT är immunvaccinering med vita blodkroppar från din makes blod (om ni använder hans spermier) eller från donatorer. Man gör detta för att få kvinnans kropp att bilda antikroppar (som hon saknar), dessa antikroppar skyddar embryot från kvinnans immunförsvar.

    IVIG är normalt humant immunglobulin dvs blodplasma från hundratals donatorer som innehåller dessa antikroppar man behöver. Tas som intravenöst dropp genom en nål i armen upprepades gånger innan och under graviditeten.

    Mer info hittar du i boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Bokus för ca 250kr. Du kan också googla på Dr Gorgy Clinic London så hittar du min läkares klinik.

    Immunförsvaret kan orsaka att barnet blir tillväxthämmat, eller för vissa att man inte blir gravid alls, eller för andra att man bara får upprepade missfall. Vissa kvinnor har autoimmuna sjukdomar som tex eksem, allergier, sköldkörtelsjukdom, etc medan andra är fullt friska förutom att de har överaktivt immunförsvar och det yttrar sig när det gäller fertiliteten. Detta är tyvärr inget svenska läkare "tror på" så man får vända sig utomlands till Aten, London eller USA.

    Köp och läs gärna "is your body babyfriendly", den utkom i ny uppdaterad utgåva nu i mars 2019.


    Tack för informationen! Hur förhåller sig allt detta till eventuella kromosom avvikelser som ändå är rätt så vanliga och som orsakar många tidiga missfall? Jag tänker att nåt sånt kanske hände mig nu, att fostret helt enkelt inte utvecklades normalt och var därför mindre i storleken trots att hjärtat slog. Jag har ju låg amh och har läst att missfallsrisken ökar något då det finns färre ägg utan kromosomfel. Däremot är jag lite hoppfull då jag ändå blivit gravid och lyckats få ett friskt barn. Men så klart är det ingen garanti att det kommer att hända igen.

    När sma ni göra nästa behandling?
  • Nube
    Lita89 skrev 2019-03-11 07:11:37 följande:

    ÅÅÅÅÅH GRATTIS!!! :D vilken härlig känsla!

    Jag tog ett test imorse och det var negativt (den lilla blödningen har slutat) så jag får nog ladda om ändå :).


    Hoppas det tar sig nästa månad då!

    Jag beställde ägglossningstester och grav.tester igår och ska boka tid för efterkontroll idag och då laddar vi också om. Kanske blir det en december bebis istället? :)
  • UndrandeSökare
    Nube skrev 2019-03-11 12:28:25 följande:

    Tack för informationen! Hur förhåller sig allt detta till eventuella kromosom avvikelser som ändå är rätt så vanliga och som orsakar många tidiga missfall? Jag tänker att nåt sånt kanske hände mig nu, att fostret helt enkelt inte utvecklades normalt och var därför mindre i storleken trots att hjärtat slog. Jag har ju låg amh och har läst att missfallsrisken ökar något då det finns färre ägg utan kromosomfel. Däremot är jag lite hoppfull då jag ändå blivit gravid och lyckats få ett friskt barn. Men så klart är det ingen garanti att det kommer att hända igen.

    När sma ni göra nästa behandling?


    Om embryot är för litet, så kan en möjlig orsak vara att kvinnans immunförsvar försöker ta död på embryot genom att göra blodproppar i moderkakan. Då dör embryot till slut och det blir missfall.

    Detta är bara ett av de många olika sätt som immunförsvaret kan försöka göra sig av med "inkräktaren" på.

    För att förhindra att detta sker så tar man Trombyltabletter och Fragminsprutor i magen dagligen. Man måste börja med det innan man blir gravid.

    Ja, om embryot är onormalt kromosommässigt så blir det ofta minus eller missfall. Därför valde vi att göra PGS (kromosomanalys på embryona på deras dag 5). Då slängs alla onormala embryon direkt och endast normala embryon sätts in. Tyvärr är PGS ej tillåtet i Sverige, men utomlands i tex Lettland (Riga) är det lagligt och används som ett tillval om man vill det.
  • UndrandeSökare

    Nube- Om du vill veta mer om hur och varför kcinnans immunförsvar kan orsaka minus och missfall, så kan jag rekommendera boken " is your body babyfriendly " av Alan E Beer. Kostar ca 250kr på Bokus. En ny uppdaterad utgåva har nyss kommit ut nu i mars 2019.

    Jättebra bok, köp gärna den och läs.

  • Ellendellen
    Nube skrev 2019-03-11 12:23:50 följande:
    Stort grattis! Så kul att ni lyckades igen så snabbt! Kommer du nu få mediciner för att behålla graviditeten? Önskar dig all lycka till!
    Tack! 
    Ja har precis varit och hämtat ut trombyl och progrestron. Har läst många trådar där dessa mediciner verkar hjälp så nu känner jag mig faktiskt glad åt graviditeten. 
  • Jsv17
    Ellendellen skrev 2019-03-11 06:36:30 följande:

    Exakt samma för mig. Förra söndagen kom det lite blod jag blev sjukt besviken, gick och köpte ägglossningstest och ladda om för nästa månad. Men sen kom aldrig mensen igång och ordentligt och jag blev GALEN. Visste inte från vilken dag jag skulle börja testa för ägglossning. Imorse tog jag ett graviditetstest som visade positivt :D 


    Åhh Grattis!!!!
    Pojke 9-12-17
  • Dalia94

    Idag fick jag äntligen efter många veckors grubblande och oro se en liten böna med ett tickande hjärta. Nu vågar man verkligen börja hoppas på att det inte kommer bli missfall igen, är så tacksam och ger lite pepp till er andra här inne med :)

  • Jsv17
    Dalia94 skrev 2019-03-11 19:14:33 följande:

    Idag fick jag äntligen efter många veckors grubblande och oro se en liten böna med ett tickande hjärta. Nu vågar man verkligen börja hoppas på att det inte kommer bli missfall igen, är så tacksam och ger lite pepp till er andra här inne med :)


    Vilken lycka!!! STORT grattis, bästa känslan, håller alla tummar och tår att det fortsätter att gå bra. Men har du sett hjärtslag på ett foster i rätt storlek så minska risken till ungefär samma som efter v.12 <3 Så härligt med massor av positiva besked i den här gruppen det gör mig sååå lycklig!
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17

    Uppdatering från mig

    Jag är nu på äl+12 vilket normalt sett är min lutealfas (var innan grav) efter mensen kom igång efter förlossningen så var den lite hipp som happ första gångerna, sedan var cykeln stabil i höstas men nu efter MA så vet jag inte riktigt hur kroppen reagerar, kan ju haft lh-ökning utan äl tex, eller nåt annat knas, så satte ändå bim som 13:e Mars (äl+14) men ingen mens idag. Jag har dock haft alla veckan-före-mensen-tecken jag brukar ha så är rätt säker på att den dyker upp senast Onsdag, så har inte så höga förhoppningar på något annat men om den mot förmodan inte skulle komma så testar jag som planerat på Lördag, trots att det kliat i fingrarna idag så har jag låtit bli och städat ist


    Pojke 9-12-17
  • Ellendellen
    Dalia94 skrev 2019-03-11 19:14:33 följande:

    Idag fick jag äntligen efter många veckors grubblande och oro se en liten böna med ett tickande hjärta. Nu vågar man verkligen börja hoppas på att det inte kommer bli missfall igen, är så tacksam och ger lite pepp till er andra här inne med :)


    Åh vad härligt! vilken vecka är du i? :) 
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet