• Jsv17

    Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

    Jag har precis fått mitt andra MA konstaterat, hade även ett tidigt missfall i November och det andra MAt var innan jag fick min son.

    Jag tänker dock inte ge upp då vi verkligen längtar efter ett syskon, men skulle vara kul att få följas åt med andra som delar de upplevelserna då bebisverkstaden och ett ev. plus känns på ett helt annats sätt när man vet hur det kan bli....

    Vi måste nu vänta 10 dagar på uppföljnings-ul men jag vet att det är kört då det bara var en hinnsäck och man kunde inte se fostret, och jag borde varit 8+2, och jag plussade på äl+10/11 så inte riktigt rimligt att det var senare heller....


    Pojke 9-12-17
  • Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet
  • Ellendellen
    Dalia94 skrev 2019-04-07 21:04:56 följande:
    Ja tyvärr är det så i vår kommun, vi blir bara erbjudna RUL under hela graviditeten.

    Mitt tidiga i vecka 8 fick jag enbart pågrund av smärta över höger äggstock
    Du kan ju alltid prova ringa och förklara sin situation så kanske du kan få ett tidigare. Eller om det finns nå privata alternativ?

    Mitt första missfall upptäcktes på ultraljudet i vecka 12 fast graviditeten hade avstannat i vecka 6. Varje graviditet efter det har jag försökt få ett tidigt VUL men alltid blivit nekad. Har till slut sagt att jag fått blödningar pga jag inte stod ut med att vänta så länge på att få ett eventuellt missfall konstaterat. Speciellt eftersom jag har haft gravidsymtom varje gång trots att fostret är dött. Jag tycker det är helt sjukt att RUL är det enda ultraljud man blir erbjuden, speciellt för oss med tidigare MA. 

    Nu min fjärde graviditet blev jag som tur var lovad ett VUL 3 veckor efter plus av läkaren som gjorde en missfallsutredning på mig. 
  • Annapanna87

    Hej. Ny här i tråden.

    Fick ett MA konstaterat i Dec 2018, fick cytotec men de hjälpte inte så vart skrapning.

    Och nu i Feb så plussad jag igen :) är nu gravid i 8+3 och har haft blödningar till och från så är rädd för att det är missfall =/ började för 2 veckor sedan efter att vi hade sex, blödde mkt den dagen men sen vart det bara bruna flytningar. Och nu för 5 dagar sedan börja jag bllda mkt igen och gjorde de i 2 dagar, men är det bara bruna flytningar igen. Inge ont i magen eller klumpar i blodet. Ringt gyn men får inte komma förrän vecka 12 då dom vill avvakta.

    Någon som vart med om samma men ändå klarat er från missfall? Är så orolig och 4 veckor kvar till UL...

  • Ellendellen
    Annapanna87 skrev 2019-04-09 20:34:10 följande:

    Hej. Ny här i tråden.

    Fick ett MA konstaterat i Dec 2018, fick cytotec men de hjälpte inte så vart skrapning.

    Och nu i Feb så plussad jag igen :) är nu gravid i 8+3 och har haft blödningar till och från så är rädd för att det är missfall =/ började för 2 veckor sedan efter att vi hade sex, blödde mkt den dagen men sen vart det bara bruna flytningar. Och nu för 5 dagar sedan börja jag bllda mkt igen och gjorde de i 2 dagar, men är det bara bruna flytningar igen. Inge ont i magen eller klumpar i blodet. Ringt gyn men får inte komma förrän vecka 12 då dom vill avvakta.

    Någon som vart med om samma men ändå klarat er från missfall? Är så orolig och 4 veckor kvar till UL...


    Hej! Då ligger vi ungefär lika, jag är i 8+6. 
    Hoppas det inte är någon fara, men konstigt att du inte får komma upp och kolla :( 
  • FruW85
    Annapanna87 skrev 2019-04-09 20:34:10 följande:

    Hej. Ny här i tråden.

    Fick ett MA konstaterat i Dec 2018, fick cytotec men de hjälpte inte så vart skrapning.

    Och nu i Feb så plussad jag igen :) är nu gravid i 8+3 och har haft blödningar till och från så är rädd för att det är missfall =/ började för 2 veckor sedan efter att vi hade sex, blödde mkt den dagen men sen vart det bara bruna flytningar. Och nu för 5 dagar sedan börja jag bllda mkt igen och gjorde de i 2 dagar, men är det bara bruna flytningar igen. Inge ont i magen eller klumpar i blodet. Ringt gyn men får inte komma förrän vecka 12 då dom vill avvakta.

    Någon som vart med om samma men ändå klarat er från missfall? Är så orolig och 4 veckor kvar till UL...


    Oj, men det känns ju helt galet att du inte får komma in och undersöka det. Finns det någon gynakut där du bor? Eller något ställe där du själv kan boka privat? Vansinne att behöva gå en månad och vara orolig =/
  • Ellendellen

    Usch dom här veckorna är inte lätta alltså när man haft tidigare missfall. Önskar att man kunde vara lika optimistisk som man va första graviditeten. Trodde inte ens då att jag hade fått missfall fast jag började blöda. 

    Den här veckan har jag tyckt att mina symtom avtagit en del. Har varit så orolig över det. Efter jag hade kissat ikväll upptäckte jag blod på pappret. Blev så otroligt ledsen, bara sjönk ihop. Sambon bortrest dessutom. Ingen annan vet att jag är gravid så ringde en taxi och åkte upp på akuten, fick komma in typ direkt. På ultraljudet såg läkaren ett en liten på 2.2 cm med tickande hjärta. Jag blev så förvånad var helt övertygad att det var missfall nr 4 för min del. 

    Så om ni har blödningar behöver inte verkligen inte vara kört, kom ihåg det!

  • Tirin

    Hej på er,

    Vi har försökt två ägglossningar efter MAt, i torsdags plussade jag igen (svagt) men i går kom mensen:( Känns oändligt mycket lättare än att ha gått och varit gravid i en längre tid och sen få missfall så som i januari men ändå lite sorgligt för det verkar ju ha blivit fel i utvecklingen igen. Vi får kämpa på helt enkelt.

    Stor styrkekram till er alla!

  • UndrandeSökare
    Tirin skrev 2019-04-13 07:19:49 följande:

    Hej på er,

    Vi har försökt två ägglossningar efter MAt, i torsdags plussade jag igen (svagt) men i går kom mensen:( Känns oändligt mycket lättare än att ha gått och varit gravid i en längre tid och sen få missfall så som i januari men ändå lite sorgligt för det verkar ju ha blivit fel i utvecklingen igen. Vi får kämpa på helt enkelt.

    Stor styrkekram till er alla!


    Beklagar ditt missfall, om du fått 3 missfall i rad så kan du ha rätt att få göra en missfallsutredning genom Landstinget (Kvinnokliniken).
  • Jsv17
    Tirin skrev 2019-04-13 07:19:49 följande:

    Hej på er,

    Vi har försökt två ägglossningar efter MAt, i torsdags plussade jag igen (svagt) men i går kom mensen:( Känns oändligt mycket lättare än att ha gått och varit gravid i en längre tid och sen få missfall så som i januari men ändå lite sorgligt för det verkar ju ha blivit fel i utvecklingen igen. Vi får kämpa på helt enkelt.

    Stor styrkekram till er alla!


    Åh va tufft, beklagar <3
    Pojke 9-12-17
  • Ellendellen
    Tirin skrev 2019-04-13 07:19:49 följande:

    Hej på er,

    Vi har försökt två ägglossningar efter MAt, i torsdags plussade jag igen (svagt) men i går kom mensen:( Känns oändligt mycket lättare än att ha gått och varit gravid i en längre tid och sen få missfall så som i januari men ändå lite sorgligt för det verkar ju ha blivit fel i utvecklingen igen. Vi får kämpa på helt enkelt.

    Stor styrkekram till er alla!


    Beklagar, så tråkigt :( Håller tummarna att det går bättre nästa gång istället! 
  • Jsv17

    Här kom mensen en dag tidigt... så det blir ingen bebis 2019. Men nu är det bara ladda om och satsa mot en 2020-bebis


    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet