• Snobben01

    Gravid och oro för mf

    I december blev jag gravid redan efter två månaders försök, tyvärr fick vi bara glädjas i en vecka innan jag fick mf. Nu är jag gravid igen och livrädd! Är bara i vecka 5 och går hela tiden och tror att jag ska få mf. Dessutom kan jag inte sova för kroppen går på högvarv och är man trött blir det ju inte lättare att tackla tankemonstren som kommer i huvudet :( Ville egentligen bara skriva av mig.

  • Svar på tråden Gravid och oro för mf
  • Fröken W
    Snobben01 skrev 2019-03-02 21:55:32 följande:

    Hur går det för alla? Verkar vara ett mf på g här.Har fått den där mensvärken som jag så väl känner igen sen förra mf ???? Trodde det skulle gå vägen den här gången eftersom det inte gjorde det förra.Blir så ledsen!


    Du tyckte dig ju känna av denna mensvärk för någon vecka sedan också och då kom det ju inte igång någon blödning trots att du trodde det. Hoppas att det bara är hjärnspöken. Styrkekramar till dig!
  • Fröken W

    Hej!

    Som några av er vet så har jag satt upp delmål för mig själv för att kunna ha något att räkna ner till hela tiden så fokus på oro blir mindre. Jag tycker att det hjälpt mig bra hittills. Det börjar bli dags för nya delmål eftersom de första är avklarade. Skriver mina delmål här dels för min egen skulle och dels för att andra kanske också kan ha nytta av delmålen. Mål 1 och 2 är de som jag checkat av redan.

    1. Passera tiden då jag fick missfall i oktober, vecka 5+2

    2. Kontakta barnmorska i vecka 6+1 (onsdags)

    3. Hälsosamtal hos bm i morgon, 4/3

    4. Inskrivning

    5. Kub

    6. Berätta för släkt och vänner under påskhelgen då jag förhoppningsvis är i vecka 14

    Hoppas allt går bra för er och försök njuta av att ni är gravida!

  • Snobben01
    Fröken W skrev 2019-03-03 10:20:00 följande:

    Du tyckte dig ju känna av denna mensvärk för någon vecka sedan också och då kom det ju inte igång någon blödning trots att du trodde det. Hoppas att det bara är hjärnspöken. Styrkekramar till dig!


    Fröken W, ja men den här värken känns annorlunda.Vi får se vad som händer, inget som går att styra ändå. Angående inskrivning så ska jag dit några dagar efter ul viket inte känns sent.
  • Snobben01
    Anonym (14/2) skrev 2019-03-03 09:45:55 följande:

    Hur går det? Hur mår du? <3


    Anonym (14/2) Samma lika idag.Blir inte lättare av att jag inte kan sova på nätterna.Känns som man aldrig kommer få sova igen.
  • ballerinakakaoreo
    Snobben01 skrev 2019-03-03 04:48:06 följande:

    ballerinakakaoreo Får vänta och se vad som händer, känns verkligen precis som innan förra gången :( Blåmärke på livmodern har jag aldrig hört talas om, varför får man det? Skönt att du har ett inbokat ul,det har jag också om en vecka....Får se hur det blir med det.


    Jag hade heller aldrig hört talas om det! Min läkare sa att oftast finns det ingen anledning till att man får ett blåmärke men hon trodde att det mest troligt var för att livmodern växer så snabbt och ett kärl brustit, annars kan det uppstå av tunga lyft men jag har tagit det ytterst försiktigt för att jag är så rädd för missfall. Håller fortfarande tummarna för dig!
  • Anonym (14/2)
    Fröken W skrev 2019-03-03 10:14:45 följande:

    Tråkigt att du har många i din närhet som varit med om mf. Hoppas att din vän som gett upp hoppet får hjälp från vården så hon kan få barn om hon vill.

    Tröttheten har jag sluppit både den här gången och med dottern. Illamåendet började först runt vecka 12-13 för mig, och sen fann det med resten av graviditeten så får väl se om det blir lika den här gången. Ömma bröst och molvärk till och från är väl det jag känner av än så länge.


    Konstigt egentligen att symptomen är så olika för olika personer! Hoppas du slipper illamående hela grav denna gång!
  • Fröken W
    Snobben01 skrev 2019-03-03 10:53:21 följande:

    Fröken W, ja men den här värken känns annorlunda.Vi får se vad som händer, inget som går att styra ändå. Angående inskrivning så ska jag dit några dagar efter ul viket inte känns sent.


    Ok. Hoppas att värken ger med sig så att du inte behöver tänka på det, även om jag förstår att du säkert oroar dig om värken släpper också.

    Nej, för inskrivning är det ju inte sent. Fick känslan av att du inte varit i kontakt med någon bm än och därför tyckte jag det lät sent, att inte haft någon kontakt med någon innan 9+2. Trodde också att alla landsting erbjöd hälsosamtal vilka sker tidigt.

    Håller tummarna för dig!
  • ballerinakakaoreo
    Fröken W skrev 2019-03-14 21:52:20 följande:

    Hur går det för er därute?


    Jag har varit på 2 ultraljud sen sist och går imorgon in o vecka 12! Var på ultraljud senast i tisdags och känner ett otroligt lugn nu gällande missfallsrisken. Barnet växer på fint, sparkar och härjar i magen och hjärtat slår på. Blåmärket, eller vad det är, är dock kvar och ligger precis bredvid fostersäcken nu men verkar inte störa.

    Hur går det själv?
  • Fröken W
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-14 23:49:32 följande:

    Jag har varit på 2 ultraljud sen sist och går imorgon in o vecka 12! Var på ultraljud senast i tisdags och känner ett otroligt lugn nu gällande missfallsrisken. Barnet växer på fint, sparkar och härjar i magen och hjärtat slår på. Blåmärket, eller vad det är, är dock kvar och ligger precis bredvid fostersäcken nu men verkar inte störa.

    Hur går det själv?


    Åh vad kul att höra! Har du gjort ultraljuden pga blåmärket? Eller vad beror de på?

    Själv går jag in i vecka 10 på tisdag och ska på inskrivning på torsdag. Mår bra, ömma bröst och illamående om jag inte äter regelbundet.

    Blev uppringd av barnmorskan för en dryg vecka sedan och tydligen så hade jag brist på sköldkörtelhormon, inte mycket men tillräckligt för att hon ville att jag skulle medicinera.

    Någon med erfarenhet av sköldkörtelproblem? Hur yttrar det sig? Kan man märka något själv? Försvinner det eller behöver man medicinera hela graviditeten?
  • ballerinakakaoreo
    Fröken W skrev 2019-03-17 18:22:46 följande:

    Åh vad kul att höra! Har du gjort ultraljuden pga blåmärket? Eller vad beror de på?

    Själv går jag in i vecka 10 på tisdag och ska på inskrivning på torsdag. Mår bra, ömma bröst och illamående om jag inte äter regelbundet.

    Blev uppringd av barnmorskan för en dryg vecka sedan och tydligen så hade jag brist på sköldkörtelhormon, inte mycket men tillräckligt för att hon ville att jag skulle medicinera.

    Någon med erfarenhet av sköldkörtelproblem? Hur yttrar det sig? Kan man märka något själv? Försvinner det eller behöver man medicinera hela graviditeten?


    Jag fick göra 2 ultraljud pga blåmärket. Ett där vi fann blåmärket och en kontroll för att se så inte barnet tagit skada av det. Sedan bokade jag in ett eget privat ultraljud som jag var på förra veckan, allt såg bra ut men blåmärket var kvar. Det kanske hänger med hela graviditeten.. har inte blödigt något mer iallafall som tur är! Jag har precis gått in i vecka 12, har återkommande huvudvärk men gissar att det beror på spänningar. Illamåendet lade sig i v. 10 men jag kan knappt ligga på mage och sova mer för att brösten värker och är så svullna. Jag har min inskrivning imorgon :)

    Har ingen erfarenhet alls ang sköldkörtelhormon men hoppas det går bra för dig!
  • StarkSnow
    Fröken W skrev 2019-03-17 18:22:46 följande:

    Åh vad kul att höra! Har du gjort ultraljuden pga blåmärket? Eller vad beror de på?

    Själv går jag in i vecka 10 på tisdag och ska på inskrivning på torsdag. Mår bra, ömma bröst och illamående om jag inte äter regelbundet.

    Blev uppringd av barnmorskan för en dryg vecka sedan och tydligen så hade jag brist på sköldkörtelhormon, inte mycket men tillräckligt för att hon ville att jag skulle medicinera.

    Någon med erfarenhet av sköldkörtelproblem? Hur yttrar det sig? Kan man märka något själv? Försvinner det eller behöver man medicinera hela graviditeten?


    Jag åt levaxin en period efter mina två första grav, blev såpass bra att jag kunde sluta med dom. Dock fick jag börja igen med dom under min grav i höstas som dock slutade i MF men kunde återgå till normala värden efter missfallet och behövde inte medicinera, nu är jag gravid igen så vi får se om jag får börja med levaxin igen. Denna gången.
  • Fröken W
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-17 21:50:18 följande:

    Jag fick göra 2 ultraljud pga blåmärket. Ett där vi fann blåmärket och en kontroll för att se så inte barnet tagit skada av det. Sedan bokade jag in ett eget privat ultraljud som jag var på förra veckan, allt såg bra ut men blåmärket var kvar. Det kanske hänger med hela graviditeten.. har inte blödigt något mer iallafall som tur är! Jag har precis gått in i vecka 12, har återkommande huvudvärk men gissar att det beror på spänningar. Illamåendet lade sig i v. 10 men jag kan knappt ligga på mage och sova mer för att brösten värker och är så svullna. Jag har min inskrivning imorgon :)

    Har ingen erfarenhet alls ang sköldkörtelhormon men hoppas det går bra för dig!


    Härligt att ha kommit förbi de här första orosveckorna. Hoppas att inskrivningen gick bra :)

    Jag har klarat mig från illamående i stort. Men med dottern så kom illamåendet senare, runt vecka 14 kanske. Sen var det kvar hela graviditeten...så får väl se hur det blir den här gången.
  • Fröken W
    StarkSnow skrev 2019-03-18 00:20:17 följande:

    Jag åt levaxin en period efter mina två första grav, blev såpass bra att jag kunde sluta med dom. Dock fick jag börja igen med dom under min grav i höstas som dock slutade i MF men kunde återgå till normala värden efter missfallet och behövde inte medicinera, nu är jag gravid igen så vi får se om jag får börja med levaxin igen. Denna gången.


    Tack för svar! Då hoppas jag att det blir bra för mig också, om inte under graviditeten så efter.
Svar på tråden Gravid och oro för mf