• Anonym (anonymis)

    sluta med antidepressiv medicin tvärt

    Har gjort detta och trodde jag skulle dö av fruktansvärt mående 

    ja det var ju dumt gjort såklart. men vad i helvete
    vad är det för medicin som gör att man mår så fruktansvärt så mådde jag ju inte innan jag började..
    vad händer liksom när det blir så när man slutar tvärt?
    är det råttgift man får???

  • Svar på tråden sluta med antidepressiv medicin tvärt
  • Anonym (anonymis)

    jag måste ha svar 

  • Anonym (anonymis)
    Anonym (E) skrev 2019-02-16 20:37:24 följande:

    Jo. Jag förstår frågan men den är inte rimlig. För att få en effekt så måste den ge effekt, så invänjning och avvänjning kan vara jobbigt som med annan medicin. När man vänjer in medicinen så kan man också få en dipp i måendet som går över.


    men då är det ju råttgift! om det är så stark effekt... precis som en annan patient sa till mig när jag var inlagd på psyket
  • Anonym (anonymis)
    Fiona M skrev 2019-02-16 20:46:13 följande:

    Varför ska du sluta med den?


    jag vill inte ta den helt enkelt, jag behövde den inte från början men tvingades ta den.
  • Anonym (E)

    Nej, det är inte råttgift. Stark medicin visst om du gick på en hög dos men vad gör det nu? När du ändå slutar för att du inte behöver den och går emot ordinering så får du skylla dig själv. Känner med dig men hade du fasat ut medicinen så kanske det nog inte känts så jobbigt. Kroppen är van vid medicin och det är så det ska vara för att få effekt.

  • Anonym (alkolina)

    Det kan ta upp tll en månad innan kroppen ställer in sig på antidepressiv medicin, under den tiden kommer du garanterat uppleva biverkningar. Det kan vara allt från illamående till yrsel till huvudvärk.
    Om du ordinerats medicinen så ska du ta den. Annars får du ta upp med din behandlande psykiatriker att du mår dåligt av den så får de sätta in dig på en ny. Att sluta göra inget till, då blir det bara värre nästa gång du ska in med ny medicin.

  • Anonym (anonymis)

    En vän sa att man bara ska ha antideppresiv i ett halvår jag har haft den minst 6 år!
    har min vän fel eller vill psykfolket döda mig?

  • Fiona M
    Anonym (anonymis) skrev 2019-02-16 21:15:09 följande:

    En vän sa att man bara ska ha antideppresiv i ett halvår jag har haft den minst 6 år!

    har min vän fel eller vill psykfolket döda mig?


    Din vän har fel.
  • Anonym (alkolina)
    Anonym (anonymis) skrev 2019-02-16 21:15:09 följande:

    En vän sa att man bara ska ha antideppresiv i ett halvår jag har haft den minst 6 år!
    har min vän fel eller vill psykfolket döda mig?


    Din "vän" har fel och vet inte vad de pratar om. Vissa behöver antidepressiv medicin hela livet för att stabilisera skov.
    Sex månader brukar vara en utredningsperiod och antagligen det de menar.
  • Anonym (E)
    Anonym (anonymis) skrev 2019-02-16 21:15:09 följande:

    En vän sa att man bara ska ha antideppresiv i ett halvår jag har haft den minst 6 år!
    har min vän fel eller vill psykfolket döda mig?


    Ja. Alla vill döda dig.


     


    Eller vänta nu... vad är mer rimligt? Det är inte svårt att hitta folk som ätit antidepp i flera år för att de behöver det.

  • Milyana

    Men snälla, skärp dig!

    Du har slutat tvärt med medicin som gör dig mentalt stabil och som därför måste påverka hjärnan och hela nervsystemet. Du kan också få problem med yrsel och illamående, precis som man kan få om man börjar med en lite högre dos av antidepressiva.

    Om du absolut vill sluta lär du prata med en läkare om hur du trappar ner på ett bra sätt.

    Du gör det här mot dig själv, det är inte råttgift.

  • Crash Man

    Vilken medicin är det du använder och hur stor dos? Använder du bensodiasopider bör du inte sluta tvärt utan du bör trappa ner den.

  • Anonym (h)
    Anonym (anonymis) skrev 2019-02-16 20:46:46 följande:
    men då är det ju råttgift! om det är så stark effekt... precis som en annan patient sa till mig när jag var inlagd på psyket
    Glöm vad patienterna tror, du ska lyssna på o lita på sakkunskapen. Alltså läkarna. Folk har skrivit om det även här som du sett. 

    Finns ju en anledning till att du varit inlagd på psyket. Gör nu bara som dom säger till dig!
Svar på tråden sluta med antidepressiv medicin tvärt