• Anonym (stressad)

    Hur göra med sambo som ej betalar?

    Hej!
    Har nyligen blivit sambo och har nu fixat så vi har gemensamt konto med varsitt kort knutet till sig. 

    Med alla våra räkningar och skattning av mat så behöver vi lägga ca 6000 kr var. Denna månad sa min sambo argt att han inte hade de pengarna, så det fick bli 5000 kr var istället. Jag sade: det kommer inte räcka. Han: Men nu är det så. Han hade utgifter i sitt företag som äter av hans privatekonomi.

    Nu är det endast 100 kr kvar på kontot och jag sade att vi behövde sticka till 300 kr var iaf. Han svarade knappt. Indikerade att dessa pengar kanske inte fanns. Jag sade kan du kolla det? Jag kan lämna rummet om du vill. Han sade till slut att han skulle kolla det "vid tillfälle". Jag påpekade att han borde kolla det nu.

    Han tror att det är en maktkamp från min sida och sade att allt inte kan ske på mina villkor. Suck.

    Jag har genuin magknip och känner mig utpressad. För om pengarna tar slut är det ju stört om jag ska låta honom svälta, och som vanligt får jag lösa situationen. Det handlar om mindre summor, 600 kr skulle jag lägga ut, men det är alltid så här. Många bäckar små liksom? 

    Och i julas köpte han tofflor till mig i fel storlek och har ännu inte hitta kvittot till dem, utan köpte nya i rätt storlek istället. Jag sade, fixa ett kontoutdrag så kan du byta dessa tofflor. De är värda 500 kr. Men det har han ej gjort. Om 6 dagar går det inte längre att lämna tillbaka dem.

     Vad göra? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Hur göra med sambo som ej betalar?
  • Anonym (stressad)
    Anonym (Slacker?) skrev 2019-02-17 22:02:12 följande:

    Hoppas det inte är hans sätt att utnyttja dig bara? Att inte vilja prata om det, att inte vilja ta sin del av ansvaret.

    Hans firmas utgifter är HANS ansvar, inte ert gemensamma. 


    Ja hoppas. Ibland tänker jag som du, men tror ändå han inte gör det helt medvetet. Det är mer en egoistisk vana. Han känns inte så beräknande.

    Ja utgifterna får han ta, men ibland måste han låna nån femhundring av mig för eget bruk och där får man verkligen ligga på för att han ska betala igen. Så lite utnyttjar han mig ändå. 

    Smärtsamt att skriva allt detta. Hur kan man själv hålla ut i detta? Vill att han ändrar beteende.
  • Anonym (stressad)
    bullen1984 skrev 2019-02-18 06:43:36 följande:

    Låta han svälta? Han är en vuxen man och inte ditt ansvar. 
    Tror det ända du kan göra är att han får se hur det blir utan mat. 
    Har han ingen mat så lär han ju ta upp det med dig och då får du igång en dialog runt detta. 
    Du äter från dina pengar och han får lösa det helt enkelt. 


    Oj, ska jag våga det?! Ja det är kanske det enda som biter på honom...

    Men känns ju fel att steka en köttbit framför honom och inte låta han få när vi bor ihop? Liksom, låta en partner svälta. Är inte det galet?

    Men tror detta kan vara en väg att gå.
  • Anonym (eee)
    Anonym (stressad) skrev 2019-02-18 07:30:22 följande:
    Ja hoppas. Ibland tänker jag som du, men tror ändå han inte gör det helt medvetet. Det är mer en egoistisk vana. Han känns inte så beräknande.

    Ja utgifterna får han ta, men ibland måste han låna nån femhundring av mig för eget bruk och där får man verkligen ligga på för att han ska betala igen. Så lite utnyttjar han mig ändå. 

    Smärtsamt att skriva allt detta. Hur kan man själv hålla ut i detta? Vill att han ändrar beteende.
    Det är väl så att han själv måste vilja ändra för att det faktiskt ska bli ändring. Det kanske kan ske när ni har pratat med varann, annars får du helt enkelt inse att han är mer egoistisk än vad som är trevligt. 
  • Anonym (stressad)
    Anonym (J) skrev 2019-02-18 07:25:49 följande:

    Prata med honom , om han inte lyssnar ha separat ekonomi .

    Hans beteende är inte acceptabelt.


    Fixade gemensamma kontot så det inte skulle bli så att bara jag lade ut till mat och hyra. Och han verkar ändå tycka det är bra.

    Men I värsta fall får vi väl separera ekonomin igen.
  • Anonym (eee)
    Anonym (stressad) skrev 2019-02-18 07:32:31 följande:
    Oj, ska jag våga det?! Ja det är kanske det enda som biter på honom...

    Men känns ju fel att steka en köttbit framför honom och inte låta han få när vi bor ihop? Liksom, låta en partner svälta. Är inte det galet?

    Men tror detta kan vara en väg att gå.
    man kan ju fråga sig hur han hade löst det om han var singel? 
  • Anonym (stressad)
    Anonym (eee) skrev 2019-02-18 07:33:07 följande:
    Det är väl så att han själv måste vilja ändra för att det faktiskt ska bli ändring. Det kanske kan ske när ni har pratat med varann, annars får du helt enkelt inse att han är mer egoistisk än vad som är trevligt. 
    Ja, det är väl så tyvärr. 
    Damn it. 

    Hoppas det finns hopp!

    Tack igen för din pepp, det hjälper mig att stå upp för mig själv. Kan vara sån som gärna blundar för det.
  • Anonym (stressad)

    Vill säga till alla att ni ska veta att er ord hjälper mig att stå på mig!

  • Anonym (J)
    Anonym (stressad) skrev 2019-02-18 07:33:41 följande:

    Fixade gemensamma kontot så det inte skulle bli så att bara jag lade ut till mat och hyra. Och han verkar ändå tycka det är bra.

    Men I värsta fall får vi väl separera ekonomin igen.


    Separat eknomi och betala 50 - 50 % är det enda rimliga med din killes beteende.

    Och göra slut om det inte funkar.

    Det handlar såklart inte om pengar , utan att han verkar självisk och snyltar på dig.

    Skaffa inte barn med honom! ( innan han växer upp och beter sig mognare )
  • Anonym (Slacker?)
    Anonym (stressad) skrev 2019-02-18 07:30:22 följande:
    Ja hoppas. Ibland tänker jag som du, men tror ändå han inte gör det helt medvetet. Det är mer en egoistisk vana. Han känns inte så beräknande.

    Ja utgifterna får han ta, men ibland måste han låna nån femhundring av mig för eget bruk och där får man verkligen ligga på för att han ska betala igen. Så lite utnyttjar han mig ändå. 

    Smärtsamt att skriva allt detta. Hur kan man själv hålla ut i detta? Vill att han ändrar beteende.
    Ja men då ser du ju tendenserna, om du inte hade tjatat hade du kanske aldrig fått igen pengarna?!  Eller bara när det passar honom (dvs kanske när hans företag börjar gå bra, om det nu nånsin gör det).

    Nej, med en sån här kille måste du stå på dig tyvärr. O hur kul är det att ha en kille med den attityden o stilen? (Jag hade inte gillat det o känt risk för att bli lurad)

    Dessutom verkar han ju varit så här en längre tid, eftersom du skriver att som vanligt får jag lösa situationen och det är alltid så här. 
  • Anonym (Kräv lönsamhet)

    TS hade han tagit hand om dig och er ekonomi om du hade fått det knapert? Han verkar inte vara någon att lita på om det blåser.

Svar på tråden Hur göra med sambo som ej betalar?