• Anonym (oroligpappa)

    Väntar fel kön, krossat förhållande

    Vi är en  normal familj som har ett barn och väntar vårt andra barn. 


    Problemen började när vi tog reda på kön på andra barnet (nipt). Det fanns starka  önskemål/drömmar från min fru om att även nummer två skulle bli en tjej. 


    Nu verkar det inte bli så utan en lite pojke kommer komma.

    Detta mottogs med en stor besvikelse hos min fru, så pass att hon ville göra abort. Detta hade varit ett alternativ då det var ganska tidigt i graviditeten men jag var inte alls beredd på att min fru skulle påverkas så av detta och under flera veckor diskuterade vi det fram o tillbaka. För mig spelar kön inte någon roll. Huvudsaken att det är ett friskt barn. Men för min fru däremot fanns aldrig det alternativet. Nu ser hon bara två alternativ. Antingen skiljer vi oss eller adopterar vi bort barnet.

    Abort som alternativ föll till slut bort då en sen abort verkade ganska tuff.  Men nu går hon och är så ångerfull och planerar skilsmässa eller hotar med att adoptera bort barnet.
    Hon kan inte se sig som en pojkmamma och säger att hon aldrig kommer klara av att ha en pojke i familjen, att hon hellre är ensam än går och är avundsjuk på andra som fått två tjejer. 


     


    Hels situationen är helt absurd och jag är bokstavligt talad chockad. Hon vill alltså  förstöra familjen.  Låta dottern (och den kommande pojken) växa upp med skilda föräldrar eller adoptera bort barnet  för att det inte motsvarar hennes dröm. 
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra längre. 
    Jag är orolig för vår dotter, för vad som kommer att hända. Jag är orolig att min fru mår så pass dåligt psykiskt att hennes förmåga att ta beslut är begränsad. Det känns inte som en normal tanke att ta när vi lever i ett bra förhållande (tills nu då) och har en fin dotter redan. 

    Själv mår jag härefter. Känner mig både dum, ledsen och bedragen. 
    Hade vi diskuterat det helt innan kunde man ju faktiskt på allvar hitta en väg att garantera kön vi a ivf ( till en rätt häftig prispeng)  
    Dum att jag inte har sett detta innan eller att vi inte pratat igenom till 100% samtidigt som jag är sjukt rädd för hur det kommer gå. Vad händer om hon går igenom hela graviditeten och sen vill skiljas och jag blir ensam med pojken med skilsmässa och allt vad det innebär med en nyfödd.  Vad har hänt, kan min fru drabbats av en sådan depression eller chock att hon kan göra så här? Någon som har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Väntar fel kön, krossat förhållande
  • Anonym (ss)

    problemet är väl också att människor med psykiska sjukdomar, kan låta vettiga och kloka när dom pratar med läkaren eller barnmorskan på bvc etc....och att dom saknar sjukdomsinsikt. Känner en person som vill ha ett till barn, trots att hon inte klarade av att ta hand om sin dotter och blev mycket sämre när hon var gravid o inte kunde ta sina mediciner. Men det har hon helt glömt bort, hon är helt besatt nästan av att skaffa ett nytt barn. Dottern bor i fosterhem, pappan tycker att det var bäst så eftersom han vill skydda barnet mot mamman. För mamman kan vara väldigt avvisande, hon har inte skadat dottern. Men hon får aldrig vara själv med barnet. Dem träffar dottern ibland. Eftersom pappan godkänns av soc som vårdnadshavare så är placeringen frivillig och pappan ställde krav på vilken familj som dottern skulle hamna hos...och dom har en god kontakt.  Nu har dottern bott där i fyra års tid och det har fungerat jättebra..

  • Anonym (ss)

    Att du fruktar en skilsmässa förstår jag och att du bryr dig om din fru. Men jag tycker du är som en medberoende, du får höra att hon hotar med skilsmässa titt som tätt på grund av att ni fick en son. Det är inte ditt fel. Bara det är ju så pass verklighetsfrånvänt  att hon påstår det så jag tror hon har scizofreni.  Det är väl fortfarande ett stigma för många med psykisk ohälsa. Men mitt råd till dig är att ta kontakt med en psykolog som du kan delge till det som du delat här. 
    Sjukdomen kanske bröt ut under graviditeten? 
    Om du får hjälp så kanske du kan hitta vägar att se till att din fru får hjälp. För hon verkar sakna sjukdomsinsikt. Men hon förstår att dölja sina tankar för alla utom dig. För att dom skulle reagera o säga att det inte är normalt för dom är inte medberoende som du är. Som lever i kaoset varje dag. 
    Jag tycker du kan delge hennes familj  lite försiktigt om hur det ligger till. Risken är att dom kommer ifrågasätta dig och inte tro dig. Men om du är lugn o saklig så tror jag att dom kommer märka att det du säger stämmer. Förhoppnningsvis kan hennes familj o du tillsammans få henne att söka hjälp. Och även nära vänner kan stötta....
    Lycka till! Ingenting kommer att bli bättre om du inte gör något du kan inte hoppas på att problemet ska försvinna en vacker dag....lät att förneka problemet. 
    Men som sagt en psykolog kan hjälpa dig bearbeta dina tankar o känslor....och hjälpa dig ta rätta beslut.

  • Anonym (oroligpappa)
    Miami skrev 2020-09-12 09:57:09 följande:

    Hur går det för dig ts?


    Tack för att du frågar.

    Vår son är nu 1 år. Han är glad, snäll, rolig och har redan så mkt personlighet. Älskar den där killen precis lika mkt som min dotter.

    Hur det går annars... både och.

    Hela familjen är ju mkt tillsammans då jag arbetar hemifrån fortf. Min fru är föräldraledig och verkar oftast ta det bra och leker och tar hand om sonen precis lika fint som dottern. Klär honom i fina kläder. Visst inte lika mkt engagemang som för dotter men .. andra barnet man har ju inte all tid i värden . Tar massa fina bilder på barnen ihop.

    Vi letar hus för att ha något större att bo i och det känns som en positiv framåt syn.

    Sommaren har ändå varit super och vi har gjort flera mysiga resor inom Sverige och skärgården.

    Men... det är något som inte står rätt till fortfarande.

    så fort någon på Instagram, vän, kollega mm får ett barn som är en tjej brister det.

    Då är vi tillbaka på ruta nolll.

    Vi har tyvärr inte kommit till en psykolog men känner att det är enda utvägen. Men hon vill inte. Varje gång jag frågar hur hon mår svarar hon att hon mår dåligt.

    Hon säger att hon gråter i duschen och vågar knappt gå ut till lekplatsen för hon är rädd att bli konfronterad med andra familjer som har två tjejer.

    Hennes blick blir stel och hela hennes kropp blir spänd.

    Hon vill helst adoptera bort honom eller skiljas. Hon tycker att jag tvingat på henne något som hon inte vill och att hennes liv är förstört. Hon ångrat fortfarande att hon inte gjorde abort när hon fick reda på att det var en pojke . Du anar inte hur märklig det känns. Det är som hon håller masken inför familjen men när man frågar så släpper hon den och allt kommer fram.

    Jag försöker nå fram med frågan om hur hon ser honom men det slutar alltid i att hon säger ... ?men det är ju en pojke, och jag vill inte ha en pojke. ?

    Spelar ingen roll hur fin han är för

    I slutändan har hon hängt upp sig på att det är en pojke.

    Vet inte hur djupt ja orkar dra det. Skulle jag försöka prata om det varje kväll vet ja inte vart vi landar för det slutar alltid i som nämt ovan.

    Fattar inte ... hon kör på annars med sitt liv. Försöker hålla sig i form och leva sunt. Finns där för familjen... det är som det är på film och när man stänger av så finns det ett vanligt liv och filmen är på låtsas.

    Har hittat flera trådar med liknande historia som min här på familjeliv men vet inget hur det gick för dom sen.

    Hela den här tråden är så sjuk att ni måste tro att det är ett dårhus men nej.. många skulle nog få upp ögonen på hur bra vi har det med 2 barn. Fått höra så många gånger under sommaren hur fina lugna barn vi har och att dom tycker vi är en sån fin familj.

    Önskar bara att det var en dålig dröm som man kan vakna från så vi kanske har en chans att rädda vårt förhållande för det tar hårt på det just nu. Saknar det. Saknar min fru som hon var.
  • Anonym (.....)

    Så otroligt ledsamt att höra... Bra hon försöker hålla masken, men pojken kommer ju märka att nåt fattas ändå.
    Du måste verkligen göra allt, allt, ALLT för att minimera den skadan, dvs hela tiden finnas där för honom och ge honom ännu lite extra.
    Skulle inte släppa honom ur åsynen med henne om jag var du faktiskt, vem vet vad hon kan hitta på

    Att hon fortfarande säger att hon vill adoptera bort honom, önskar hon gjort abort visar att hon inte knutit an till honom alls... p.g.a. det han har mellan benen. En ren fasad är ju hennes liv.

    Hon är sjuk tyvärr. Och inser inte ens att hon skadar sin älskade flicka genom att tänka så om hennes bror, det är inte heller normalt.
    Så synd att hon inte fått hjälp än..

  • Anonym (hela)
    Anonym (oroligpappa) skrev 2020-09-25 23:52:25 följande:

    Tack för att du frågar.

    Vår son är nu 1 år. Han är glad, snäll, rolig och har redan så mkt personlighet. Älskar den där killen precis lika mkt som min dotter.

    Hur det går annars... både och.

    Hela familjen är ju mkt tillsammans då jag arbetar hemifrån fortf. Min fru är föräldraledig och verkar oftast ta det bra och leker och tar hand om sonen precis lika fint som dottern. Klär honom i fina kläder. Visst inte lika mkt engagemang som för dotter men .. andra barnet man har ju inte all tid i värden . Tar massa fina bilder på barnen ihop.

    Vi letar hus för att ha något större att bo i och det känns som en positiv framåt syn.

    Sommaren har ändå varit super och vi har gjort flera mysiga resor inom Sverige och skärgården.

    Men... det är något som inte står rätt till fortfarande.

    så fort någon på Instagram, vän, kollega mm får ett barn som är en tjej brister det.

    Då är vi tillbaka på ruta nolll.

    Vi har tyvärr inte kommit till en psykolog men känner att det är enda utvägen. Men hon vill inte. Varje gång jag frågar hur hon mår svarar hon att hon mår dåligt.

    Hon säger att hon gråter i duschen och vågar knappt gå ut till lekplatsen för hon är rädd att bli konfronterad med andra familjer som har två tjejer.

    Hennes blick blir stel och hela hennes kropp blir spänd.

    Hon vill helst adoptera bort honom eller skiljas. Hon tycker att jag tvingat på henne något som hon inte vill och att hennes liv är förstört. Hon ångrat fortfarande att hon inte gjorde abort när hon fick reda på att det var en pojke . Du anar inte hur märklig det känns. Det är som hon håller masken inför familjen men när man frågar så släpper hon den och allt kommer fram.

    Jag försöker nå fram med frågan om hur hon ser honom men det slutar alltid i att hon säger ... ?men det är ju en pojke, och jag vill inte ha en pojke. ?

    Spelar ingen roll hur fin han är för

    I slutändan har hon hängt upp sig på att det är en pojke.

    Vet inte hur djupt ja orkar dra det. Skulle jag försöka prata om det varje kväll vet ja inte vart vi landar för det slutar alltid i som nämt ovan.

    Fattar inte ... hon kör på annars med sitt liv. Försöker hålla sig i form och leva sunt. Finns där för familjen... det är som det är på film och när man stänger av så finns det ett vanligt liv och filmen är på låtsas.

    Har hittat flera trådar med liknande historia som min här på familjeliv men vet inget hur det gick för dom sen.

    Hela den här tråden är så sjuk att ni måste tro att det är ett dårhus men nej.. många skulle nog få upp ögonen på hur bra vi har det med 2 barn. Fått höra så många gånger under sommaren hur fina lugna barn vi har och att dom tycker vi är en sån fin familj.

    Önskar bara att det var en dålig dröm som man kan vakna från så vi kanske har en chans att rädda vårt förhållande för det tar hårt på det just nu. Saknar det. Saknar min fru som hon var.


    Men hur kan du låta honom få växa upp med en mamma som beter sig såhär!? Det funkar ju kanske nu när han är liten och söt, men du skriver ju att hon redan gör skillnad på barnen. Vad händer när han hamnar i trotsåldern? När han fyller 7, 10 och 15?

    Hade jag varit i din sits hade jag inte accepterat minsta lilla åtskillnad på barnen. Han kommer skadas av hennes beteende. Hon vill adoptera bort sin egen son!

    Oavsett anledning, om hon är sjuk eller inte, så måste du faktiskt agera. Inte bara söka nytt hus och hoppas/låtsas att det är okej. Får hon ingen hjälp eller om hon inte skärper sig så måste du skydda båda barnen från henne.

    Jag hade i hemlighet spelat in vad hon säger så att jag hade kunnat använda det i en vårdnadstvist om jag var du. För att skydda mina barn! Hon är vuxen, hennes känslor kommer faktiskt sist här. Barnens välmående måste komma först!
  • Anonym (.....)
    Anonym (hela) skrev 2020-09-26 10:16:38 följande:
    Men hur kan du låta honom få växa upp med en mamma som beter sig såhär!? Det funkar ju kanske nu när han är liten och söt, men du skriver ju att hon redan gör skillnad på barnen. Vad händer när han hamnar i trotsåldern? När han fyller 7, 10 och 15?

    Hade jag varit i din sits hade jag inte accepterat minsta lilla åtskillnad på barnen. Han kommer skadas av hennes beteende. Hon vill adoptera bort sin egen son!

    Oavsett anledning, om hon är sjuk eller inte, så måste du faktiskt agera. Inte bara söka nytt hus och hoppas/låtsas att det är okej. Får hon ingen hjälp eller om hon inte skärper sig så måste du skydda båda barnen från henne.

    Jag hade i hemlighet spelat in vad hon säger så att jag hade kunnat använda det i en vårdnadstvist om jag var du. För att skydda mina barn! Hon är vuxen, hennes känslor kommer faktiskt sist här. Barnens välmående måste komma först!
    Håller med, tänkte också på trotsåldern.
    Vad kan hon då ta sig till, när han pushar på hennes gränser. Barn kan vara mycket annat än små och söta hela tiden....
    Då kommer hon kunna ta ut på honom att han inte är en flicka.

    Fattar inte riktigt TS, om hon vägrar att följa med, varför går inte bara du?
    Säg till henne att du tänker gå och prata med nån och så gör du det, punkt slut. Och låt vården sen ta över.

    Du kan också drabbas ännu hårdare av det här om det fortsätter och det kommer fram att du lät detta ske och inte agerade. Man har en plikt mot sitt barn i första hand.
  • Miami
    Anonym (oroligpappa) skrev 2020-09-25 23:52:25 följande:

    Tack för att du frågar.

    Vår son är nu 1 år. Han är glad, snäll, rolig och har redan så mkt personlighet. Älskar den där killen precis lika mkt som min dotter.

    Hur det går annars... både och.

    Hela familjen är ju mkt tillsammans då jag arbetar hemifrån fortf. Min fru är föräldraledig och verkar oftast ta det bra och leker och tar hand om sonen precis lika fint som dottern. Klär honom i fina kläder. Visst inte lika mkt engagemang som för dotter men .. andra barnet man har ju inte all tid i värden . Tar massa fina bilder på barnen ihop.

    Vi letar hus för att ha något större att bo i och det känns som en positiv framåt syn.

    Sommaren har ändå varit super och vi har gjort flera mysiga resor inom Sverige och skärgården.

    Men... det är något som inte står rätt till fortfarande.

    så fort någon på Instagram, vän, kollega mm får ett barn som är en tjej brister det.

    Då är vi tillbaka på ruta nolll.

    Vi har tyvärr inte kommit till en psykolog men känner att det är enda utvägen. Men hon vill inte. Varje gång jag frågar hur hon mår svarar hon att hon mår dåligt.

    Hon säger att hon gråter i duschen och vågar knappt gå ut till lekplatsen för hon är rädd att bli konfronterad med andra familjer som har två tjejer.

    Hennes blick blir stel och hela hennes kropp blir spänd.

    Hon vill helst adoptera bort honom eller skiljas. Hon tycker att jag tvingat på henne något som hon inte vill och att hennes liv är förstört. Hon ångrat fortfarande att hon inte gjorde abort när hon fick reda på att det var en pojke . Du anar inte hur märklig det känns. Det är som hon håller masken inför familjen men när man frågar så släpper hon den och allt kommer fram.

    Jag försöker nå fram med frågan om hur hon ser honom men det slutar alltid i att hon säger ... ?men det är ju en pojke, och jag vill inte ha en pojke. ?

    Spelar ingen roll hur fin han är för

    I slutändan har hon hängt upp sig på att det är en pojke.

    Vet inte hur djupt ja orkar dra det. Skulle jag försöka prata om det varje kväll vet ja inte vart vi landar för det slutar alltid i som nämt ovan.

    Fattar inte ... hon kör på annars med sitt liv. Försöker hålla sig i form och leva sunt. Finns där för familjen... det är som det är på film och när man stänger av så finns det ett vanligt liv och filmen är på låtsas.

    Har hittat flera trådar med liknande historia som min här på familjeliv men vet inget hur det gick för dom sen.

    Hela den här tråden är så sjuk att ni måste tro att det är ett dårhus men nej.. många skulle nog få upp ögonen på hur bra vi har det med 2 barn. Fått höra så många gånger under sommaren hur fina lugna barn vi har och att dom tycker vi är en sån fin familj.

    Önskar bara att det var en dålig dröm som man kan vakna från så vi kanske har en chans att rädda vårt förhållande för det tar hårt på det just nu. Saknar det. Saknar min fru som hon var.


    Jag förstår att detta inte är lätt för dig. De som skriker att du måste lämna/fly osv har ju inte varit i din sits. Jag kan inte alls relatera till just ditt problem, men jag levde i en relation som hade vissa likheter. Vi var för det mesta glada och harmoniska utåt, och även hemma, men min man vantrivdes med hela vårt liv och om jag frågade honom på kvällen efter en helt vanlig dag (då vi umgåtts och haft det trevligt) hur han mådde, så svarade han alltid att han vantrivdes och ville bort från allt. Jag känner igen mycket av det du skriver om hur din fru beter sig. Om man bara låtsas som ingenting så rullar allt på som vanligt men man vet ju innerst inne att partnern mår dåligt. Min man var också negativ till psykolog eftersom det inte var något fel på honom utan bara på livet vi levde. Lite som din fru som inte inser att problemet ligger hos henne och inte hos barnet. När han väl kom iväg till psykolog så hjälpte det inte eftersom han inte ville bli hjälpt. Jag fortsatte att låtsas och leka lyckliga familjen men tillslut slutade det ju med skilsmässa. Jag tror att det bästa vore om du kunde hitta en psykolog/samtalsstöd till dig själv, och få hjälp med hur DU ska hantera denna situationen, för du kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt, tyvärr!
  • Anonym (oroligpappa)
    Anonym (.....) skrev 2020-09-26 10:40:30 följande:
    Håller med, tänkte också på trotsåldern.
    Vad kan hon då ta sig till, när han pushar på hennes gränser. Barn kan vara mycket annat än små och söta hela tiden....
    Då kommer hon kunna ta ut på honom att han inte är en flicka.

    Fattar inte riktigt TS, om hon vägrar att följa med, varför går inte bara du?
    Säg till henne att du tänker gå och prata med nån och så gör du det, punkt slut. Och låt vården sen ta över.

    Du kan också drabbas ännu hårdare av det här om det fortsätter och det kommer fram att du lät detta ske och inte agerade. Man har en plikt mot sitt barn i första hand.
    Både jag själv har varit hos psykolog Och så har jag och min fru varit i kontakt med en. Jag tog kontakt med BVC och fick kontakt med en. Det va ytterst opopulärt att jag pratat med bvc direkt kan man säga men hon gick dit, vi pratade med bvc och psykolog och jag kände att min frus känslor långsamt landade i lite mer normala tankat. Vi sågs 2 ggr och sedan hade vi telefonmöten. Det gick väl rätt bra och hela situationen lugnade ner sig. Men Känner nu att det kommer upp mer och mer. Hon är mer kall och avisande och när man pratar om det så säger hon att det är 50% pga pojken och 50% att hon inte tycker vi har det så bra längre. Men tyvärr så tycker ju jag att det är väldigt svårt att leda ett romantiskt förhållande om det titt som tätt brakar samman på det sättet som hon gör så det går lite hand i hand.
    Jag borde väl ta kontakt med en psykolog igen men egentligen vill jag att vi gör det tillsammans. Men ja tror inte hon känner att hon behöver hjälp.
  • Anonym (J)

    Hur klarar du av att ha känslor för någon som önskar bort ert barn? Förstår det inte..

    Du måste verkligen steppa upp och ta bort den här människan ur sonens liv. Vad ska det bli av honom när han blir vuxen om han tvingas växa upp med en mamma som önskar att hon gjort abort istället för att ha fött honom? Hon hör hemma på psyket, så sjuk är hon.

Svar på tråden Väntar fel kön, krossat förhållande