• tesla2

    Ekonomiassistenter som hanterar kvitton, hur hjälpsamma är ni??

    Jobbar som ekonomiassistent och har hand om kvittoredovisning.


    Föregående som hade min tjänst har inte alls brytt sig om att få in alla kvitton eller att det överhuvudtaget följer några regler vid dokumentation eller bokföring kring representationer mm..


    Jag har nu tagit ett hårt tag och först informerat sedan krävt att regler följs.


    -Alla kvitton in, saknas kvitto ? Leta eller ring efter det, kommer det inte fram blir det löneavdrag.


    -Krav på dokumentation vid representation, alltså företagsnamn, för+efternamn, befattning samt ett syfte med representationen mer än ?lunch?


    Jag själv tycker inte detta är mycket begärt då det är skatteregler som säger att vi måste göra detta, men försäljningschefen tycker jag är oacceptabel som ställer dessa krav då de aldrig har behövt detta innan. Från att kvittoredovisningen har tagit någon timme till att kvitto redovisningen tar över 1 dag att göra. Ska tilläggas att de gör ca 40-50 köp på företagskorten p.p.


     


    Detta är mitt första jobb som ekonomiassistent och vet inte om jag är helt ute och cyklar när de gäller att ställa dessa krav? Hur snälla är andra företag & hur hjälpsamma är ni andra ekonomiassistenter som sköter kvitton?

  • Svar på tråden Ekonomiassistenter som hanterar kvitton, hur hjälpsamma är ni??
  • sextiotalist
    tesla2 skrev 2019-04-08 16:38:24 följande:
    Där jag jobbar så saknades det mycket kvitton i början, ingen som hade påtalat att dessa var viktiga att spara enligt de anställda. Ingen dokumentation mer än ?smeknamn, smeknamn på företaget och lunch? i själva redovisningsprogrammet. Som jag tolkar skatteverkets lag vid dokumentation så krävs det mer än så..

    Ex

    För + Efternamn på samtliga som varit med, befattning, fullständigt förtagsnamn och syftet med representationen ska ha ett omedelbart samband. Nykunds möte eller utbildning av något slag osv.. alltså något annat än ?lunch? eller ?lunchmöte?
    Befattningar är svårt hos oss, då vi endast har en typ av befattning, det är chef, de andra är anställda (det är endast vid sådana luncher som vi använder företagskort, cheferna har egna för kundluncher etc)
  • tesla2
    Kjell2 skrev 2019-04-08 16:34:06 följande:

    Ta hjälp av din chef. Detta är inget som du som nyanställd ska fronta.


    Tack ska göra det imorgon
  • Kjell2
    tesla2 skrev 2019-04-08 16:39:18 följande:

    Ekonomiansvarig och vd


    Känns lite halvtveksamt. Hänvisa till chefen om det blir bråk.
  • tesla2
    sextiotalist skrev 2019-04-08 16:41:22 följande:

    Befattningar är svårt hos oss, då vi endast har en typ av befattning, det är chef, de andra är anställda (det är endast vid sådana luncher som vi använder företagskort, cheferna har egna för kundluncher etc)


    Ska tilläggas att jag absolut inte sitter och kontrollerar så befattning är rätt, De får hitta på en befattning om det är så.. Det enda jag kräver är att det finns då det är ett krav från skatteverket
  • tesla2
    Anonym (Utlägg) skrev 2019-04-08 16:35:53 följande:

    Skicka med en länk till Skatteverkets hemsida där det står vad som gäller vid utlägg med din chef som cc. Först måste du dock kolla med din chef att det är ok först att du gör så.

    Stå på dig! Du gör helt rätt.


    Tack.. Jag har redan gjort detta, både länkat och gett dom en ebok som jag köpt för att lära mig mer ingående. Gjort utdrag ur texter och förtydligat i mail... Tyvärr blir dom bara arga och tycker att jag är en jobbig jävel typ.. Känns som att dom inte vill att jag ska sköta mitt jobb medans jag vill sköta det fläckfritt och ha ryggen fri själv vid en revision ????
  • Anonym (Anna)

    Vad är det för slags kort dom får? Jag jobbade för många år sedan på en arbetsplats där de hade kort som var utställda i företagets namn, vilket gjorde att fakturorna gick till företaget och företaget var betalningsskyldiga. Sedan fick jag igenom att det skulle ändras, så det blev personliga kort. Då får man ersättning för de utlägg man kan verifiera.

  • tesla2
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-08 18:33:49 följande:

    Vad är det för slags kort dom får? Jag jobbade för många år sedan på en arbetsplats där de hade kort som var utställda i företagets namn, vilket gjorde att fakturorna gick till företaget och företaget var betalningsskyldiga. Sedan fick jag igenom att det skulle ändras, så det blev personliga kort. Då får man ersättning för de utlägg man kan verifiera.


    Jobbar på att få igenom med eget betalningsansvar, känns dock som att det kommer ta hus i helvete när dom inser vilket jobb det blir och att det är jag som drivit igenom det. :(
  • tesla2
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-08 18:33:49 följande:

    Vad är det för slags kort dom får? Jag jobbade för många år sedan på en arbetsplats där de hade kort som var utställda i företagets namn, vilket gjorde att fakturorna gick till företaget och företaget var betalningsskyldiga. Sedan fick jag igenom att det skulle ändras, så det blev personliga kort. Då får man ersättning för de utlägg man kan verifiera.


    Jobbar på att få igenom med eget betalningsansvar, känns dock som att det kommer ta hus i helvete när dom inser vilket jobb det blir och att det är jag som drivit igenom det. :(
  • tesla2
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-08 18:33:49 följande:

    Vad är det för slags kort dom får? Jag jobbade för många år sedan på en arbetsplats där de hade kort som var utställda i företagets namn, vilket gjorde att fakturorna gick till företaget och företaget var betalningsskyldiga. Sedan fick jag igenom att det skulle ändras, så det blev personliga kort. Då får man ersättning för de utlägg man kan verifiera.


    Jobbar på att få igenom med eget betalningsansvar, känns dock som att det kommer ta hus i helvete när dom inser vilket jobb det blir och att det är jag som drivit igenom det. :(
  • Kjell2
    tesla2 skrev 2019-04-08 18:42:12 följande:
    Jobbar på att få igenom med eget betalningsansvar, känns dock som att det kommer ta hus i helvete när dom inser vilket jobb det blir och att det är jag som drivit igenom det. :(
    Låt din chef driva dessa frågor. Du är ekonomiassistent, inte ekonomichef.

    Om du som ny ekonomiassisten beslutar och försöker driva igenom helt nya regler kring redovisning, personliga kort, betalningsanvar mm blir det lätt krock.

    Ta detta med din chef. Låt chefen bestämma och kommunicera vad som gäller. Sen kan du alltid luta dig mot din chef när saker ifrågasätts.


  • tesla2
    Kjell2 skrev 2019-04-09 08:38:46 följande:
    Låt din chef driva dessa frågor. Du är ekonomiassistent, inte ekonomichef.

    Om du som ny ekonomiassisten beslutar och försöker driva igenom helt nya regler kring redovisning, personliga kort, betalningsanvar mm blir det lätt krock.

    Ta detta med din chef. Låt chefen bestämma och kommunicera vad som gäller. Sen kan du alltid luta dig mot din chef när saker ifrågasätts.
    Företaget jag jobbar på är relativt litet så att jag tar lite mer ansvar uppskattas då alla har stora ansvarsområden. Att det lätt blir krock märker jag men min chef uppskattar att jag tar tag i saker som egentligen ligger på hennes bord då hon inte hinner. Så jag tar ofta fram förslag som sedan drivs igenom på ledningsmöten el. utav min chef om det endast gäller ekonomin.

    Hon blev naturligtvis arg när hon hörde hur jag blivit bemött och åtgärder har satts in, jag har fått en ursäkt men den kändes inte genuin.
  • Kjell2
    tesla2 skrev 2019-04-15 10:48:32 följande:
    Företaget jag jobbar på är relativt litet så att jag tar lite mer ansvar uppskattas då alla har stora ansvarsområden. Att det lätt blir krock märker jag men min chef uppskattar att jag tar tag i saker som egentligen ligger på hennes bord då hon inte hinner. Så jag tar ofta fram förslag som sedan drivs igenom på ledningsmöten el. utav min chef om det endast gäller ekonomin.

    Hon blev naturligtvis arg när hon hörde hur jag blivit bemött och åtgärder har satts in, jag har fått en ursäkt men den kändes inte genuin.
    Förvänta dig inte kärlek från kollegorna om du är den som är polis kring reseräkningar och representation.


  • Anonym (mmm)
    tesla2 skrev 2019-04-15 10:48:32 följande:
    Företaget jag jobbar på är relativt litet så att jag tar lite mer ansvar uppskattas då alla har stora ansvarsområden. Att det lätt blir krock märker jag men min chef uppskattar att jag tar tag i saker som egentligen ligger på hennes bord då hon inte hinner. Så jag tar ofta fram förslag som sedan drivs igenom på ledningsmöten el. utav min chef om det endast gäller ekonomin.

    Hon blev naturligtvis arg när hon hörde hur jag blivit bemött och åtgärder har satts in, jag har fått en ursäkt men den kändes inte genuin.
    Det är ändå chefen som ytterst är ansvarig. Du måste också inse att det är svårt att införa nya rutiner,speciellt om de är ganska olika de gamla. Man måste låta folk ha en inkörningsperiod annars ser de på dig som "Gestapo" osv. Läs en bok om gruppprocesser/ledarskap så förstår du bättre hur sådana här processer blir allra bäst. Man måste överbrygga glappet mellan det du vill och det de är vana vid sedan innan. Det funkar aldrig bra att bara smälla någon i huvudet med det nya. Här finns informella strömningar som påverkar, som tex att din chef i egenskap av sin position, har mer makt än du har. Du har helt enkelt ännu inte den pondus som krävs för att "folket" ska göra som du säger. En chefs ord däremot, väger tyngre utifrån position.
    Din chef kanske måste ställa sig upp på ett möte och säga: "Nu testar vi den här varianten. Jag har insett att vi inte helt följt lagen tidigare, så nu måste vi göra bättre. XX har utarbetat en mall för hur allt ska fungera, vi har kontrollerat den mot lagen och den är bra! Nu kör vi!" 

    Det krävs ett tydligt ledarskap även om ni har en plattare organisation som gör att du har rätt/möjlighet att lyfta förslag och driva igenom dem på ledningsgruppen . Din formella chef behöver visa och förtydliga för alla anställda att det är så det fungerar och att du gjort helt rätt. 
    Så fungerar det där jag arbetar och jag lyfter ofta förslag utifrån mina arbetsuppgifter, som chefen sedan tar med ledningsgruppen. Skillnaden hos oss (som jag förstår dina inlägg) är att hos oss är det 100% transparens, alla vet vad var och en gör. Om jag lägger ett förslag vet alla att det beror på mina arbetsuppgifter och att vår chef ständigt pratar om förbättring och utveckling. Det är också tydligt uttalat sedan tidigare år att vi har en plattare organisation, vår chef uppmuntrar till förslag och att vi i olika konstellationer, har mandat att ta vissa typer av beslut.  Därför blir det inget "gnäll" hos oss, däremot kan vi tillsammans all personal få möjlighet att resonera om det nya som uppkommit innan det klubbas, så att alla verklige nförstår och accepterar. Du vill göra tvärtom, men då har du också märkt att det inte fungerar så bra. 
  • ensam1
    tesla2 skrev 2019-04-08 16:27:54 följande:
    Jag är som sagt ganska ny och vad jag har hört så har vi åkt dit ordentligt vid en skatterevison en gång, där tog ägaren på sig allt så ingenannan blev drabbad. Om man nu kan göra så?

    Min chef som är ekonomiansvarig är på min sida, har inte diskuterat denna utskällning med henne än.. Ska ta det imorgon bitti.
    Men om du är så insatt i lagar och regler som du vill få det att verka så borde du verkligen veta att det är styrelsen och VD som blir ansvariga om något görs fel i bolaget, Det är alltså inte frågan om att ta på sig något utan det är så det fungerar. Du själv har alltå inget ansvar gentemot skattemyndigheten.
  • ensam1
    tesla2 skrev 2019-04-08 16:38:24 följande:
    Där jag jobbar så saknades det mycket kvitton i början, ingen som hade påtalat att dessa var viktiga att spara enligt de anställda. Ingen dokumentation mer än smeknamn, smeknamn på företaget och lunch i själva redovisningsprogrammet. Som jag tolkar skatteverkets lag vid dokumentation så krävs det mer än så..

    Ex
    För + Efternamn på samtliga som varit med, befattning, fullständigt förtagsnamn och syftet med representationen ska ha ett omedelbart samband. Nykunds möte eller utbildning av något slag osv.. alltså något annat än lunch eller lunchmöte
    Det kanske också är en god idé att du själv håller dig uppdaterad med alla regler innan du kommer med pekpinnar åt andra anställda. Ofta blir det ju så att om du ställer 10 krav och man kan belägga dina krav med ett ända fel så kommer ingen att tro på de andra 9 heller. 

    Vad du skriver ovan är väl kravet av skatteverket för att representationen ska vara avdragsgill Numera är ingen representation avdragsgill, e contrario kan inte kraven på information på kvittot gälla inte heller förbud mot vanliga lunchmöten annat än mellan egen personal. Sedan kan ju ledning och styrelse i ett företag ha sina egna krav på vad man vill att någon ska "verifiera" en representation med men de kraven hade man ju ställt upp tidigare.
Svar på tråden Ekonomiassistenter som hanterar kvitton, hur hjälpsamma är ni??