tesla2 skrev 2019-04-15 10:48:32 följande:
Företaget jag jobbar på är relativt litet så att jag tar lite mer ansvar uppskattas då alla har stora ansvarsområden. Att det lätt blir krock märker jag men min chef uppskattar att jag tar tag i saker som egentligen ligger på hennes bord då hon inte hinner. Så jag tar ofta fram förslag som sedan drivs igenom på ledningsmöten el. utav min chef om det endast gäller ekonomin.
Hon blev naturligtvis arg när hon hörde hur jag blivit bemött och åtgärder har satts in, jag har fått en ursäkt men den kändes inte genuin.
Det är ändå chefen som ytterst är ansvarig. Du måste också inse att det är svårt att införa nya rutiner,speciellt om de är ganska olika de gamla. Man måste låta folk ha en inkörningsperiod annars ser de på dig som "Gestapo" osv. Läs en bok om gruppprocesser/ledarskap så förstår du bättre hur sådana här processer blir allra bäst. Man måste överbrygga glappet mellan det du vill och det de är vana vid sedan innan. Det funkar aldrig bra att bara smälla någon i huvudet med det nya. Här finns informella strömningar som påverkar, som tex att din chef i egenskap av sin position, har mer makt än du har. Du har helt enkelt ännu inte den pondus som krävs för att "folket" ska göra som du säger. En chefs ord däremot, väger tyngre utifrån position.
Din chef kanske måste ställa sig upp på ett möte och säga: "Nu testar vi den här varianten. Jag har insett att vi inte helt följt lagen tidigare, så nu måste vi göra bättre. XX har utarbetat en mall för hur allt ska fungera, vi har kontrollerat den mot lagen och den är bra! Nu kör vi!"
Det krävs ett tydligt ledarskap även om ni har en plattare organisation som gör att du har rätt/möjlighet att lyfta förslag och driva igenom dem på ledningsgruppen . Din formella chef behöver visa och förtydliga för alla anställda att det är så det fungerar och att du gjort helt rätt.
Så fungerar det där jag arbetar och jag lyfter ofta förslag utifrån mina arbetsuppgifter, som chefen sedan tar med ledningsgruppen. Skillnaden hos oss (som jag förstår dina inlägg) är att hos oss är det 100% transparens, alla vet vad var och en gör. Om jag lägger ett förslag vet alla att det beror på mina arbetsuppgifter och att vår chef ständigt pratar om förbättring och utveckling. Det är också tydligt uttalat sedan tidigare år att vi har en plattare organisation, vår chef uppmuntrar till förslag och att vi i olika konstellationer, har mandat att ta vissa typer av beslut. Därför blir det inget "gnäll" hos oss, däremot kan vi tillsammans all personal få möjlighet att resonera om det nya som uppkommit
innan det klubbas, så att alla verklige nförstår och accepterar. Du vill göra tvärtom, men då har du också märkt att det inte fungerar så bra.