• Cherry75

    På vilket sätt är att bära Hijab feminism ?

    Jag förstår ju så klart att bära Hijab är ett religiöst och kulturellt uttryck, men jag förstår inte riktigt argumentet att det är ett feministiskt uttryck att bära Hijab ? Själv har jag ingen åsikt om det hela utan tycker var och en har rätt att bära vilket plagg vare sig det är av en religiös anledning eller inte. 

    Kanske någon som är mer insatt kan förklara ?

  • Svar på tråden På vilket sätt är att bära Hijab feminism ?
  • Aniiee
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:10:41 följande:
    Ja, vissa muslimska feminister kanske anser det. Menar du att de är representativa för feminismen i allmänhet?
    Dert där kortet kan du slänga i papperskorgen. Alla feminister anser sig vara representativa för femnimismen i allmänhet, och de har ju rätt både i det och att tycka det.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:10:41 följande:
    Ja, vissa muslimska feminister kanske anser det. Menar du att de är representativa för feminismen i allmänhet?
    Ja det anser jag absolut! Att stå upp för "kvinnans rätt att utrycka sig" är väl att supporta hela hijab-grejen! Hijaben är ju "cool" numera" och den syns ju överallt! När hörde man någon från Fi! stå upp för förtryckta kvinnor från muslimska länder?

    Typ aldrig och will never happen!
  • Liberté

    Är rätt unikt för det är knappast normalt bland feminister speciellt inte de från de delar k världen där det används. Det är en symbol för religiöst och statligt förtryck för miljontals kvinnor.

    Men sen har "vår" typ av feminism till stor del snöat in sig på att värde signalera istället för att faktiskt arbeta mot de stora feministiska problem som finns i världen.

    Det är väl oket att bli kapat av vänsterns syn på rätt / fel där man måste följa särskilda doktriner

  • CarinaL26
    Maya84 skrev 2019-04-13 23:25:51 följande:

    Ja det anser jag absolut! Att stå upp för "kvinnans rätt att utrycka sig" är väl att supporta hela hijab-grejen! Hijaben är ju "cool" numera" och den syns ju överallt! När hörde man någon från Fi! stå upp för förtryckta kvinnor från muslimska länder?

    Typ aldrig och will never happen!


    Sedan när är Fi representativa för feminismen?
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:35:01 följande:
    Sedan när är Fi representativa för feminismen?
    Det är det dom anser sig själva vara iaf.
  • Aniiee
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:35:01 följande:
    Sedan när är Fi representativa för feminismen?
    Aniiee skrev 2019-04-13 23:24:32 följande:
    Dert där kortet kan du slänga i papperskorgen. Alla feminister anser sig vara representativa för femnimismen i allmänhet, och de har ju rätt både i det och att tycka det.


    I have a growing lack of disgust for you
  • CarinaL26
    Maya84 skrev 2019-04-13 23:37:17 följande:

    Det är det dom anser sig själva vara iaf.


    DDR ansåg sig vara en demokratisk republik. Gick du på det också?
  • Maya84
    CarinaL26 skrev 2019-04-13 23:40:41 följande:
    DDR ansåg sig vara en demokratisk republik. Gick du på det också?
    Vad är det du vill säga? Starta en helt annan diskussion? Fi anser helt klart att dom är feminister, därav namnet på partiet! Själv bryr jag mig dock inte så mycket vad de står i vissa frågor eller hur många "sorters" feminister det finns idag, poängen är att väldigt FÅ som ställer sig i gruppen av alla de sorters feminister idag, vågar ta ställning angående hijab och ej vågar kritisera den.

    Så...?? 
  • Milissis

    Mest obegåvade fråga jag hört. Att bära eller icke bära ett plagg kan aldrig vara mer än ett ställningstagande. Dvs ett uttryck där man genom att klä sig på olika sätt visar ett stöd eller avståndstagande gentemot vissa ideer. Ibland är dessa ideer av politisk eller ideologisk natur. Ibland är det att visa stöd för ett lag inom sport och ibland ka n det tom vara att man bär kläder som man anser talar om för andra att man tillhör en speciell grupp i samhället. Som exempelvis att bärare av nitjackor kan antas beundra punkare eller att bärare av gant tröjor kan antas vilja bli sedda som övre medelklass. Att bära ett plagg kan aldrig vara politik och kan därför aldrig vara feminism. Feminism är en tanke och ett resonemang.att bära ett plagg är Lika lite politik som det är troligt att det påverkar månads inkomsten att bära en gant-tröja eller en nitjacka.

  • Maya84
    Milissis skrev 2019-04-13 23:52:17 följande:

    Mest obegåvade fråga jag hört. Att bära eller icke bära ett plagg kan aldrig vara mer än ett ställningstagande. Dvs ett uttryck där man genom att klä sig på olika sätt visar ett stöd eller avståndstagande gentemot vissa ideer. Ibland är dessa ideer av politisk eller ideologisk natur. Ibland är det att visa stöd för ett lag inom sport och ibland ka n det tom vara att man bär kläder som man anser talar om för andra att man tillhör en speciell grupp i samhället. Som exempelvis att bärare av nitjackor kan antas beundra punkare eller att bärare av gant tröjor kan antas vilja bli sedda som övre medelklass. Att bära ett plagg kan aldrig vara politik och kan därför aldrig vara feminism. Feminism är en tanke och ett resonemang.att bära ett plagg är Lika lite politik som det är troligt att det påverkar månads inkomsten att bära en gant-tröja eller en nitjacka.


    Det är inte TS som hittat på begreppet. Det är att många kvinnor som bär hijab anser att de är "fria" och följer inte samhällets normer om hur en kvinna ska klä sig etc och att de gör vad de själv vill och känner för, därav kan det tror vara feministiskt att bära, och de gör sitt bästa för att övertyga de som är kritiska till detta. Om man vill gå på att det är feministiskt att dela upp sig i en grupp som måste skyla sig för det andra könets skull, är man ganska naiv.
Svar på tråden På vilket sätt är att bära Hijab feminism ?