• Anonym (Vill resa)

    Får inte resa utomlands för sambo

    Hej! Det är så att jag har ett problem här hemma som har spårat ur fullständigt. Problemet? Jag vill åka och håller på boka en utomlandsresa (en vecka till Turkiet) med mina två bästa vänner. Min sambo tycker inte att det är ok att resa utomlands utan sin respektive, jag håller inte med. Vi har för övrigt varit tillsammans i 7 år, har en 5 åring tillsammans så vårat förhållande är inget nytt. Vi är dock fortfarande rätt unga, i nedre delen av 20 års åldern.
    Nu är det så att min sambo har ställt ett ultimatum, om jag åker så är det slut. Jag själv tycker det är jättelöjligt, men skulle vilja höra vad andra tycker? Är det ok att resa med kompisar utan sin partner?

  • Svar på tråden Får inte resa utomlands för sambo
  • sextiotalist
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-26 11:43:25 följande:
    Varför blandar du in mig och min värld?
    Din bekantskapskrets verkar ju då tillhöra de 50% som klarat det...HITTILLS..
    Toppen!!
    Men är din bekantskapskrets då norm?

    Sen vet jag inte om detta berör ts, men,
    Ts sambo lär ju ändå inte få veta något om det skulle gå så illa..

    Häng mig...
    Det skrev jag inte, jag skrev att man utgår från sina erfarenheter, dvs varken dina eller mina kretsar är norm.
    Ja, nu har de flesta levt ihop minst 25 år och även 35 år... hittills... (då avser jag inte min föräldrageneration, där det är ytterst få som separerat i mina föräldrars krets, numera är det begravningar och med tanke på min ålder, så är det 60 år långa relationer det rör sig om)
  • Anonym (FYI)
    sextiotalist skrev 2019-04-26 11:50:35 följande:
    Det skrev jag inte, jag skrev att man utgår från sina erfarenheter, dvs varken dina eller mina kretsar är norm.
    Ja, nu har de flesta levt ihop minst 25 år och även 35 år... hittills... (då avser jag inte min föräldrageneration, där det är ytterst få som separerat i mina föräldrars krets, numera är det begravningar och med tanke på min ålder, så är det 60 år långa relationer det rör sig om)
    Ja men då kanske man skall höja ett varnande finger till ts relation eftersom de tillhör den gruppen 20...+
    Lyhördhet är väl inte något som den gruppen är kända för.
  • sextiotalist
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-26 12:04:48 följande:

    Ja men då kanske man skall höja ett varnande finger till ts relation eftersom de tillhör den gruppen 20...+

    Lyhördhet är väl inte något som den gruppen är kända för.


    Det gjorde jag också tidigare i tråden, för mig hade det varit ett varningstecken, att man inte har så mycket tillit till varandra
  • Anonym (FYI)
    sextiotalist skrev 2019-04-26 12:16:24 följande:
    Det gjorde jag också tidigare i tråden, för mig hade det varit ett varningstecken, att man inte har så mycket tillit till varandra
    Och det botar man genom att sticka till Turkiet med kompisgänget?

    Missförstå mig inte, Jag känner varken ts eller hennes partner, och vet inget om deras värderingar. Jag kan tycka sambon överreagerar men kan samtidigt förstå hans osäkerhet. En del av problemet kan vara deras ålder men också hur deras förhållande ser ut, och det vet vi faktiskt inte något om. Bara det som ts skrivit och det måste väl alla förstå att det är färgat av ts och hennes vilja att åka.

    Till detta skall läggas att dom varit tillsammans i 7 år..Kanske slentrianen drabbat.
    Lägg till en femåring där de jobbiga barnaåren precis börjat plana ut men ändå inte stoppat...Tja, jag vet inte, men 95% av alla i denna tråden tycker ju det är så enkelt och att ts borde åka utan hänsyn till sin partner, som hon lever med...
    Det kanske är så...Vad fan vet jag??
  • sextiotalist
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-26 12:48:29 följande:
    Och det botar man genom att sticka till Turkiet med kompisgänget?

    Missförstå mig inte, Jag känner varken ts eller hennes partner, och vet inget om deras värderingar. Jag kan tycka sambon överreagerar men kan samtidigt förstå hans osäkerhet. En del av problemet kan vara deras ålder men också hur deras förhållande ser ut, och det vet vi faktiskt inte något om. Bara det som ts skrivit och det måste väl alla förstå att det är färgat av ts och hennes vilja att åka.

    Till detta skall läggas att dom varit tillsammans i 7 år..Kanske slentrianen drabbat.
    Lägg till en femåring där de jobbiga barnaåren precis börjat plana ut men ändå inte stoppat...Tja, jag vet inte, men 95% av alla i denna tråden tycker ju det är så enkelt och att ts borde åka utan hänsyn till sin partner, som hon lever med...
    Det kanske är så...Vad fan vet jag??
    Jag delar inte din uppfattning, jag hade nog blivit riktig förbannad om min sambo skulle slänga fram något sådant. För mig är svartsjuka och brist på tillit väldigt oattraktiva drag hos en partner
  • Anonym (FYI)
    sextiotalist skrev 2019-04-26 12:55:46 följande:
    Jag delar inte din uppfattning, jag hade nog blivit riktig förbannad om min sambo skulle slänga fram något sådant. För mig är svartsjuka och brist på tillit väldigt oattraktiva drag hos en partner
    Igen...Vilken uppfattning är det du inte delar?
    Du verkar ju ha hittat rätt med en partner som tydligen inte verkar bry sig. Eller också tycker han inte det är värt konflikten som skulle komma som ett brev på posten (enligt ovan)
    Har själv kommit upp i den åldern där man väljer sina konflikter.
    Dessutom...Tillit är något man bygger, inte något man kan räkna med och ta för givet.
  • Anonym (?!!)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-26 13:38:37 följande:

    Igen...Vilken uppfattning är det du inte delar?

    Du verkar ju ha hittat rätt med en partner som tydligen inte verkar bry sig. Eller också tycker han inte det är värt konflikten som skulle komma som ett brev på posten (enligt ovan)

    Har själv kommit upp i den åldern där man väljer sina konflikter.

    Dessutom...Tillit är något man bygger, inte något man kan räkna med och ta för givet.


    Jag tycker att du tänker helt bakvänt. Tillit är något man ska kunna räkna med och ta för givet. Bristande tillit däremot, är något som byggs upp om partnern sviker en på något sätt. Men utgångspunkten är förtroende och tillit till varandra. Härigenom undviks också konflikter, eftersom man vill varandra väl och har förtroende för varandra. Kan ärligt säga att jag aldrig ens har tänkt tanken att min man skulle vara otrogen mot mig de gånger han rest bort utan mig. Det är inte att bry sig att vara svartsjuk och kontrollerande, tvärtom är det själviskt och inskränkande.
  • sextiotalist
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-26 13:38:37 följande:
    Igen...Vilken uppfattning är det du inte delar?
    Du verkar ju ha hittat rätt med en partner som tydligen inte verkar bry sig. Eller också tycker han inte det är värt konflikten som skulle komma som ett brev på posten (enligt ovan)
    Har själv kommit upp i den åldern där man väljer sina konflikter.
    Dessutom...Tillit är något man bygger, inte något man kan räkna med och ta för givet.
    Vi bryr oss om varandra och värderar varandra högt. För mig är inte svartsjuka och kontrollbehov detsamma som bryr sig. Det är att bry sig om sig själv, ja, jag hävdar att den som är svartsjuk och kontrollerande och vill begränsa den andra har endast sitt eget bästa i åtanke och bryr sig inte om den andra personen.

    Nåväl, jag har ungefär 25 år tillsammans med min sambo, vi älskar varandra fortfarande, trivs med varandra, bryr oss om varandra. Vi har tillit till varandra. Varken han eller jag skulle inte vara oroliga för att den andra är otrogen om vi är på olika ställen (resa, jobbfest eller vad som)
  • Anonym (FYI)
    Anonym (?!!) skrev 2019-04-26 15:36:29 följande:
    Jag tycker att du tänker helt bakvänt. Tillit är något man ska kunna räkna med och ta för givet. Bristande tillit däremot, är något som byggs upp om partnern sviker en på något sätt. Men utgångspunkten är förtroende och tillit till varandra. Härigenom undviks också konflikter, eftersom man vill varandra väl och har förtroende för varandra. Kan ärligt säga att jag aldrig ens har tänkt tanken att min man skulle vara otrogen mot mig de gånger han rest bort utan mig. Det är inte att bry sig att vara svartsjuk och kontrollerande, tvärtom är det själviskt och inskränkande.
    Bara att konstatera att våra åsikter skiljer sig här.
    Tillit måste man förtjäna. Varje dag. Tilliten ökar för varje dag du visar att du förtjänar den. Ett snedsteg och tilliten försvinner helt eller delvis beroende på allvaret i sveket.

    Du kan väl ändå inte mena att när du var singel och träffade en ny människa, att du hade full tillit med en gång ???
  • Anonym (?!!)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-27 00:41:28 följande:

    Bara att konstatera att våra åsikter skiljer sig här.

    Tillit måste man förtjäna. Varje dag. Tilliten ökar för varje dag du visar att du förtjänar den. Ett snedsteg och tilliten försvinner helt eller delvis beroende på allvaret i sveket.

    Du kan väl ändå inte mena att när du var singel och träffade en ny människa, att du hade full tillit med en gång ???


    Jo naturligtvis. En ny människa har ju inte hunnit göra mig besviken. Jag hade en gäng en partner som var otrogen. Skulle jag då tro att min nya partner också skulle vara otrogen? Absolut inte. Det var ju inte han som svek mig. Jag har full tillit tills motsatsen har bevisats, vilket som tur är oftast inte sker.
Svar på tråden Får inte resa utomlands för sambo