• Omstart2019

    Gravid BF juni 2019, del 2

    Jag har letat och letat men kan verkligen inte hitta vår BF-tråd! Jag läste i den för några timmar sedan och tänkte gå in och skriva i den nu.

    Om nån vet var den är så får ni säga till, annars kör vi väl på denna nu.


    2007, 2010, och BF 190610
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-27 09:37
    Nu hittade jag hur man uppdaterar ts.

    Här är BF-listan hur den ser ut idag 27/5:

    29 maj Beasmith86 snitt (BF 9 Juni)

    31 maj Dessiire, Värmlandsjänta

    3 juni Omstart (snitt) , franksmatte

    7 juni BernieLollo

    10 juni Ninjara

    11 juni isa94

    12 juni LillaMy08

    13 juni Canama

    15 juni Tiddelipom, Linda2barnsmamma

    19 juni ksrg8887, Anatomy, JHJ

    20 juni Leeandra

    27 juni Zary

    29 juni Syndrom
  • Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2
  • MelinaG
    värmlandsjänta skrev 2019-06-09 18:55:22 följande:

    jag skulle haft 31/5 så är idag på bf+9. inga direkta känningar och vet inte ens om hon är fixerad (var inte det på senaste kontrollen). ska till BM i morgon och ska fråga om hinnsvepning kanske är ett alternativ... vill helst undvika "medicinsk igångsättning" om det går. tror en del av slemproppen gick idag men behöver ju inte betyda så mycket alls. har nån av er erfarenheter av hinnsvepning?


    Sitter i samma sits som du då jag är i BF+8. Ska göra hinnsvepning eventuellt på tisdag. Jag vill också helst slippa ?medicinsk igångsättning? då det ju gärna resulterar i en lång förlossning. Har läst på en hel del om igångsättning och hinnsvepning nu (vad annars ska man hitta på när man väntar liksom?). Tyvärr visar forskning att hinnsvepning inte är jätteeffektivt, man räknar med att det fungerar på 1 av 8, beroende på hur redo man är. Men det skadar ju inte att försöka tänker jag...
  • Omstart2019
    Ninjara skrev 2019-06-09 20:03:51 följande:

    Hej hemkommen sent i går. Fick en liten son i tisdags kl 20:11 på 3098 gram. Fick ligga kvar till i går mycket pga mitt blodtryck.

    Värmlandsjänta: Dom försökte köra hinnsvepning på mig fredags förra veckan. Gjorde för ont MEN den bm var lite för pang på gröten. Fick samma behandling under och inför igång sättningen kändes i princip inte alls då. Skillnaden var att dom på förlossningen tog det långsammare så man han slappna av mm.


    Grattis!! Så skönt att du fått komma hem till slut. Din son vägde ungefär som min.
    2007, 2010, och 3/6 2019
  • värmlandsjänta
    MelinaG skrev 2019-06-09 20:23:49 följande:

    Sitter i samma sits som du då jag är i BF+8. Ska göra hinnsvepning eventuellt på tisdag. Jag vill också helst slippa ?medicinsk igångsättning? då det ju gärna resulterar i en lång förlossning. Har läst på en hel del om igångsättning och hinnsvepning nu (vad annars ska man hitta på när man väntar liksom?). Tyvärr visar forskning att hinnsvepning inte är jätteeffektivt, man räknar med att det fungerar på 1 av 8, beroende på hur redo man är. Men det skadar ju inte att försöka tänker jag...


    tack för svar :) när va du på kontroll senast? vet du nåt om din tapp eller om barnet är fixerat?
  • MelinaG
    värmlandsjänta skrev 2019-06-09 21:18:09 följande:

    tack för svar :) när va du på kontroll senast? vet du nåt om din tapp eller om barnet är fixerat?


    Var på kontroll i måndags, och då kollade bm inte tapp eller nåt. Så jag har ingen aning om det är något på gång alls eller inte. Har fått nya bm varje gång pga sjukdom och liknande så först var huvudet rörligt, sen ruckbart, sen fixerat, men nu sist tyckte den nya att det var ruckbart igen? Så vågar inte riktigt tro på det de säger.

    Vet du nåt och tapp/om det öppnat sig något eller liknande? Har förstått det som att man kanske inte kan göra hinnsvepning om tappen är helt omogen.
  • värmlandsjänta
    MelinaG skrev 2019-06-09 22:20:06 följande:

    Var på kontroll i måndags, och då kollade bm inte tapp eller nåt. Så jag har ingen aning om det är något på gång alls eller inte. Har fått nya bm varje gång pga sjukdom och liknande så först var huvudet rörligt, sen ruckbart, sen fixerat, men nu sist tyckte den nya att det var ruckbart igen? Så vågar inte riktigt tro på det de säger.

    Vet du nåt och tapp/om det öppnat sig något eller liknande? Har förstått det som att man kanske inte kan göra hinnsvepning om tappen är helt omogen.


    jag har haft samma BM hela tiden men känner inte heller jättestort förtroende tyvärr. sist jag var där på kontroll (28/5) så var huvudet ruckbart tror jag... hoppas åtminstone vi kanske kan kolla tappen i morgon. sen även om det inte görs någon hinnsvepning kanske man kan bli igångsatt med såndär ballong istället för medicin? men det beror väl säkert också på hur mogen tappen är och så. jag har typ inte haft någon foglossning alls och sammandragningar men i princip utan värk, så känns lite som kroppen inte alls förberett sig på å snart trycka ut en unge. hmm. hur känner du?
  • Leeandra

    Då är vi några kvar som väntar iaf, . Lider med er som gått över tiden, det är så drygt att gå och bara vänta på att det ska bli bebis.

    Om det kan vara till någon tröst så har jag aldrig haft en massa tecken på att något är på g förrän det verkligen är på riktigt, inga förvärkar eller så. Alla utom första barnet har varit rörliga fram till förlossning dessutom. Så det kan hända närsomhelst .

  • Leeandra
    Canama skrev 2019-06-09 18:51:07 följande:

    Imorse kom vår lilla bebis, 4 dagar innan BF.

    Fruktansvärt lång och smärtsam latensfas. Öppnade mig sedan snabbt men fick inte börja krysta då hon hade roterat fel (?) och låg med ansiktet åt fel håll. Så fick kämpa för att få henne på rätt innan jag äntligen fick krysta ut henne.

    Men nu mår vi alla bra :)


    Grattis till lilla dottern .

    Låter som det var kämpigt, skönt att ni mår bra nu
  • Leeandra
    Ninjara skrev 2019-06-09 20:03:51 följande:

    Hej hemkommen sent i går. Fick en liten son i tisdags kl 20:11 på 3098 gram. Fick ligga kvar till i går mycket pga mitt blodtryck.

    Värmlandsjänta: Dom försökte köra hinnsvepning på mig fredags förra veckan. Gjorde för ont MEN den bm var lite för pang på gröten. Fick samma behandling under och inför igång sättningen kändes i princip inte alls då. Skillnaden var att dom på förlossningen tog det långsammare så man han slappna av mm.


    Grattis till grabben! Skönt att ni äntligen fått komma hem, . Har ditt blodtryck lugnat ner sig nu?
  • Anatomy

    Varit på kontroll nu. Tappen mjuk men fortfarande för mycket vinklad bakåt för att göra en hinnsvepning. Ny kontroll nästa vecka om inget hänt innan dess. 9 dagar till BF.

  • Anatomy
    Anatomy skrev 2019-06-10 11:43:06 följande:

    Varit på kontroll nu. Tappen mjuk men fortfarande för mycket vinklad bakåt för att göra en hinnsvepning. Ny kontroll nästa vecka om inget hänt innan dess. 9 dagar till BF.


    Dock är huvudet helt fixerat och har trängt ner väldigt bra.
Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2