• Fana

    Tuffa nattningar

    Hej!

    Vi har i flera år då och då haft svårt att göra bra läggningar för vår nu 6 1/2 år gamla dotter. Vi vet att det är viktigt att göra det till en mysig stund och att ha en rutin. Vi har gett henne kroppslig närhet vid läggningarna ända till 6-årsdagen. Då hade vi förberett henne på att det skulle bli dags att börja somna själv. Hon fick göra ett eget schema där hon kryssade för varje kväll hon somnade själv och fick välja belöning efter valfritt antal dagar. Mycket delaktighet alltså. Det gick bra. Vi började sedan slarva och har för smidighetens skull nattat i vår säng osv då och då. Det känns som att detta har dragit ut på att sätta den nya rutinen.

    Vi tycker att vår dotter har utmärkt sig något i relation till andra barn och även sin syster. Vi tycker att mycket stämmer överens med tecken på högkänslighet. Att skälla på henne (vilket vi ogillar och undviker men av frustration ändå gör ibland) får motsatt effekt. Hon börjar trigga 100 ggr mer. Skrattar och tar i mer. Det har hänt vid ett antal läggningar sedan hon var bara ca 3 år. Vi har blivit arga och ångrat oss efteråt.

    Idag hade hon sovit på förskoleklassens vila och vi tror att detta är ett skäl till de kvällar som blir kaos. Hon började med att provocera genom att gå upp, rulla ned på golvet, hoppa i sängen osv. Jag la mig hos henne en lång stund och pratade henne lugn. Hon kunde inte sova ändå. Fick varm mjölk. Fortsatte provocera. Jag valde att vara i hennes rum och städa. Lät henne sitta i sängen med pysselbok. Sänkte ribban till ?bara du är i sängen så kroppen får vila och varva ned?. Gjorde ett nytt försök utan pyssel 2 h efter att läggningen startat. Hon försökte men ballade snabbt ur och sa att hon inte kunde. Sprang till vår säng och jag kände att jag gick in i kamp. Jag var lugn men kände att det inte får löna sig att provocera. Jag försökte, liksom tidigare, att prata om vad som gör det svårt att somna i egen säng och hur jag kan hjälpa henne. Kompromissade något men vägrade låta henne somna med oss. Hon blev mer och mer frustrerad. Kastade kuddar på mig. Slet loss sina lakan. Försökte springa ur rummet men jag stod i dörrhålet (är det att klassa som våld att hindra henne från att gå ut?). Gjorde nya överenskommelser, pratade o kramades men hon sprang in till vår säng. Jag bar tillbaka henne sprattlandes och hon råkade skalla mig. Jag skrek på henne och hon blev ledsen. Vi kramades, hon fick äta lite och somnade sedan i sin säng.

    Jag ifrågasätter mitt agerande. Ska jag stå på mig och vara konsekvent eller borde jag ha gett mig tidigare? Jag är rädd för att ge henne lillfingret och ser vikten av att hålla fast vid rutinen att hon somnar i som säng varje kväll om det ska bli enkelt för henne på sikt. Skolan måste absolut meddelas om att hon inte kan sova dagtid. Vad kan vi mer göra? Hur kan vi tänka? Älskade lilla unge. Jag förstår ju att hon inte vill somna själv men det fungerar när hon är rejält trött och hon är så stor att det känns som att det är dags.

    Hoppas på svar. Behöver verkligen input.

  • Svar på tråden Tuffa nattningar
  • Hawk

    Du anser själv att du har bidragit eller?

    Är mycket väl medveten om att mina barns uppfostran inte är perfekt och än mer medveten om att dina barns uppfostran inte är det.

    Till TS: du verkar vara en fantastisk, närvarande och reflekterande förälder. Jag har inga handfasta råd att ge dig dock, men kämpa vidare.


    Tow2Mater skrev 2019-06-06 20:10:53 följande:

    ha ha, har du lite problem med din uppfostran om du tar det så personligt?


  • Tow2Mater
    Hawk skrev 2019-06-06 21:12:55 följande:

    Du anser själv att du har bidragit eller?

    Är mycket väl medveten om att mina barns uppfostran inte är perfekt och än mer medveten om att dina barns uppfostran inte är det.

    Till TS: du verkar vara en fantastisk, närvarande och reflekterande förälder. Jag har inga handfasta råd att ge dig dock, men kämpa vidare.


    Va? Har du inga riktiga råd att komma med alltså??
  • Fana

    Tack för era svar! Verkligen snällt att ni har tagit er tid och engagemang att läsa och skriva.

    Nu har vi haft några helt perfekta nattningar och laddar inför kommande tuffa nattningar. Det sker tack och lov sällan. Ofta med ett par månaders mellanrum i alla fall och då oftast för att hon inte är trött pga att hon har sovit på dagen.

    Självklart är det inte okej att kasta lakan och kuddar omkring sig. Det vet hon och jag sa såklart till henne. Det var ett ytterst kort förlopp. Hon är en mycket skötsam tjej i allmänhet men hittade nog på det där knasiga som en reaktion på att jag var arg. Det har som sagt aldrig bitit på henne att bli sträng utan det får liksom motsatt effekt.

  • Alexi
    Fana skrev 2019-06-07 22:42:29 följande:
    Tack för era svar! Verkligen snällt att ni har tagit er tid och engagemang att läsa och skriva.

    Nu har vi haft några helt perfekta nattningar och laddar inför kommande tuffa nattningar. Det sker tack och lov sällan. Ofta med ett par månaders mellanrum i alla fall och då oftast för att hon inte är trött pga att hon har sovit på dagen.

    Självklart är det inte okej att kasta lakan och kuddar omkring sig. Det vet hon och jag sa såklart till henne. Det var ett ytterst kort förlopp. Hon är en mycket skötsam tjej i allmänhet men hittade nog på det där knasiga som en reaktion på att jag var arg. Det har som sagt aldrig bitit på henne att bli sträng utan det får liksom motsatt effekt.
    Men alltså om hon har sovit på dagen så kan ni ju inte ha läggning vanlig tid. Då är det ju bara vänta tills senare.
  • Fana

    Ja men vi har inte vetat när hon har sovit på dagen på förskoleklassens vila och inte. Ibland har hon sovit där och kan ändå somna den vanliga tiden på kvällen. Och flera ggr har vi förstått att hon bara hittar på att hon har sovit på vilan för att få komma upp en stund till eftersom vi tillåtit det innan. Men nu ska hon förhoppningsvis inte sova mer där, så då har vi bara kvar de ggr då kvällen ändå blir kaos.

  • Fana

    Det har vi gjort nu, så det problemet ska vara ur världen.

    Hon vaknar kl 6-7 på morgnarna.

  • Minis4567

    Jag hade nog låtit barnet somna i föräldrarnas säng om hon barnet känner sig trygg med det. Hade aldrig stått och hållt för dörren och hindrat barnet från att gå ut ur rummet.

    Hur blir det för barnet om hon/han drömmer en mardröm och vaknar? Då kanske de inte vågar tassa in till föräldrarnas sovrum pga man har skapat en otrygghet vid nattningarna.

    Ett annat tips kan vara att låta barnet lyssna till en ljudbok/saga. Det är klart att barnet känner av att ni föräldrar är stressade kring situationen kring nattningarna. Det ska ju inte bli en kamp.

    Våra barn har alltid fått somna i vår säng. Första barnet hade mycket krupp så det blev naturligt att han sov jämte oss eftersom vi var tvungna att hålla koll på andningen vid kruppanfall. Andra barnet sov också jämte oss. Idag sover de i egna rum.

  • Fana
    Minis4567 skrev 2019-06-08 22:50:41 följande:

    Jag hade nog låtit barnet somna i föräldrarnas säng om hon barnet känner sig trygg med det. Hade aldrig stått och hållt för dörren och hindrat barnet från att gå ut ur rummet.

    Hur blir det för barnet om hon/han drömmer en mardröm och vaknar? Då kanske de inte vågar tassa in till föräldrarnas sovrum pga man har skapat en otrygghet vid nattningarna.

    Ett annat tips kan vara att låta barnet lyssna till en ljudbok/saga. Det är klart att barnet känner av att ni föräldrar är stressade kring situationen kring nattningarna. Det ska ju inte bli en kamp.

    Våra barn har alltid fått somna i vår säng. Första barnet hade mycket krupp så det blev naturligt att han sov jämte oss eftersom vi var tvungna att hålla koll på andningen vid kruppanfall. Andra barnet sov också jämte oss. Idag sover de i egna rum.


    Tack snälla för ditt svar. Jag tror det är lite den här diskussionen jag är ute efter. Det känns inte rätt att hindra henne från att lämna sitt rum, samtidigt som det känns som att det måste bli en konsekvens när hon har ett icke acceptabelt beteende. Vår överenskommelse är att hon ska somna i sin säng och att ge efter när hon provocerar sänder ju ut fel signaler. Givetvis pratar vi om allt detta och försöker hitta lösningar i första hand men det känns som att hon bara måste driva saken vidare tills vi blir riktigt arga. Först då kommer hon till ro och somnar dessa kvällar. Är det då bättre att lägga ned och inte göra en kamp av det? Eller är kampen en nödvändig väg för att komma vidare?

    Hon kommer så gott som alltid in till oss på natten. Det finns inga som helst bekymmer kring det. Hon vet att hon är välkommen. Ljudsaga lyssnar hon på när hon ska somna.

    Hur började dina barn somna i eget rum? Vid vilken ålder?
  • Minis4567
    Fana skrev 2019-06-11 20:19:29 följande:

    Tack snälla för ditt svar. Jag tror det är lite den här diskussionen jag är ute efter. Det känns inte rätt att hindra henne från att lämna sitt rum, samtidigt som det känns som att det måste bli en konsekvens när hon har ett icke acceptabelt beteende. Vår överenskommelse är att hon ska somna i sin säng och att ge efter när hon provocerar sänder ju ut fel signaler. Givetvis pratar vi om allt detta och försöker hitta lösningar i första hand men det känns som att hon bara måste driva saken vidare tills vi blir riktigt arga. Först då kommer hon till ro och somnar dessa kvällar. Är det då bättre att lägga ned och inte göra en kamp av det? Eller är kampen en nödvändig väg för att komma vidare?

    Hon kommer så gott som alltid in till oss på natten. Det finns inga som helst bekymmer kring det. Hon vet att hon är välkommen. Ljudsaga lyssnar hon på när hon ska somna.

    Hur började dina barn somna i eget rum? Vid vilken ålder?


    Jag hade lagt ner kampen alla gånger. Prata med barnet och fråga hur hon vill att nattningarna ska vara. Just nu verkar det som om ni är inne i en ond cirkel, den som håller ut längst vinner... Försök börja om från början och skapa ett lugn.

    Minns inte riktigt när barnen började sova i egna rum, de är över 10 och 12 år nu! Tog längre tid för äldsta barnet pga kruppen. Men vi som föräldrar har alltid prioriterat att sömn är viktigt. Somnade de tryggt i vår säng så fick det bli så. Dock bar vi över dem till sina egna sängar och det funkade bra.

    Hoppas att ni hittar en lösning och sänk kraven lite!

    Lycka till!
  • LFF

    Rent spontant, hon är inte på en plats där det är läge att somna själv. Det är för mycket som snurrar i huvudet och kroppen helt enkelt. 

    Varför måste hon somna själv? Eller är det samma problem om ni sitter med henne? 

Svar på tråden Tuffa nattningar