• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Samtalshoran

    För att det är billigare än om massor med människor får barn de inte vill ha?

    För att tillgång till abort inte ska vara en klassfråga?

    För att vi betalar massor med annan vård för saker som inte heller är rättigheter, typ Alex 50 bast pajade allt i ena knät vid tennisspel. Tennispel är inte en rättighet så varför ska staten betala för knäoperationen?

  • Anonym (A)
    Samtalshoran skrev 2019-10-30 12:45:24 följande:
    För att det är billigare än om massor med människor får barn de inte vill ha?
    För att tillgång till abort inte ska vara en klassfråga?
    För att vi betalar massor med annan vård för saker som inte heller är rättigheter, typ Alex 50 bast pajade allt i ena knät vid tennisspel. Tennispel är inte en rättighet så varför ska staten betala för knäoperationen?
    +1
  • Anonym (Bra fråga)
    Samtalshoran skrev 2019-10-30 12:45:24 följande:

    För att det är billigare än om massor med människor får barn de inte vill ha?

    För att tillgång till abort inte ska vara en klassfråga?

    För att vi betalar massor med annan vård för saker som inte heller är rättigheter, typ Alex 50 bast pajade allt i ena knät vid tennisspel. Tennispel är inte en rättighet så varför ska staten betala för knäoperationen?


    Skillnaden är att vid vård av ett skadat knä finns inte en 3:e part, som det gör i en abort, nämligen fostret, och denna 3:e part dör dessutom.. Jag är glad att kunna bidra med skattepengar åt vård av sjuka och skadade, däremot inte åt att bidra till aborterande av friska foster.


    Jag tycker absolut man ska förebygga graviditeter. Jag är verkligen inte för ett okontrollerat barnafödande.

  • Samtalshoran
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-10-30 15:39:04 följande:

    Skillnaden är att vid vård av ett skadat knä finns inte en 3:e part, som det gör i en abort, nämligen fostret, och denna 3:e part dör dessutom.. Jag är glad att kunna bidra med skattepengar åt vård av sjuka och skadade, däremot inte åt att bidra till aborterande av friska foster.

    Jag tycker absolut man ska förebygga graviditeter. Jag är verkligen inte för ett okontrollerat barnafödande.


    Okej, du är alltså abortmotståndare, det är ju en lite annan diskussion. Jag tycker att abort ska vara fritt för att den som bär barnet ska vilja vara gravid och sedan ha barn. Det är ett beslut som påverkar hela livet och om någon inte vill genomgå det så kommer det inte bli bra för någon av de inblandade.

    Det bästa sättet att minska antalet aborter tror jag är att jobba mer preventivt, mer utbildning, flera sorters preventivmedel även för män som är lättillgängligt. Om vi skulle förbjuda abort eller avgiftbelägga det skulle det dels bli en klassfråga och det skulle skapas en marknad med olagliga och osäkra aborter för de som inte har råd.

    Tycker du alla aborter är fel eller är det ok vid tex våldtäkt eller fosterskador?
  • klyban
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-10-30 12:23:45 följande:
    De dikterar inte mina ståndpunkter här.

    Inget ändra sig ändå, det är där det kommer ifrån.


    Detta har jag hört i flera decennier ifrån den kristna fundamentalistiska högern, först de senaste åren höger här tagit upp det..
    Och det vet inte ens varför.


     


    Så jo, det faktumet dikterar din ståndpunkt, då det aldrig går att ignorera.
    Men kanske du funderar på svart och vitt igen.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-10-30 12:24:24 följande:
    Var har jag påstått att det är min ?
    Spelar det ens roll, det står i ditt namn.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Bra fråga)
    Samtalshoran skrev 2019-10-30 16:19:08 följande:
    Okej, du är alltså abortmotståndare, det är ju en lite annan diskussion. Jag tycker att abort ska vara fritt för att den som bär barnet ska vilja vara gravid och sedan ha barn. Det är ett beslut som påverkar hela livet och om någon inte vill genomgå det så kommer det inte bli bra för någon av de inblandade.

    Det bästa sättet att minska antalet aborter tror jag är att jobba mer preventivt, mer utbildning, flera sorters preventivmedel även för män som är lättillgängligt. Om vi skulle förbjuda abort eller avgiftbelägga det skulle det dels bli en klassfråga och det skulle skapas en marknad med olagliga och osäkra aborter för de som inte har råd.

    Tycker du alla aborter är fel eller är det ok vid tex våldtäkt eller fosterskador?

    Att förebygga graviditeter är viktigt, men det räcker inte ensamt. Det är bra att det finns preventivmedel och utbildning, men det täcker inte ensamt. Båda finns det mycket av i Sverige, men Sverige har ändå högt aborttal per capita,


    En pall behöver 3 ben gör att stå och de 2 andra benen är dels att öppna fler vägar för alternativ till abort i fall där graviditet redan är ett faktum (individuellt vad det kan vara i olika fall), och dels också värdebildningen i Samhället. När män och kvinnor har sådana grundvärderingar att de inte efterfrågar aborter, utom i medicinska nödfall, är det också abortförebyggande.


    Jag är alltså för sådana värderingar att abort inte efterfrågas även om det är lagligt. Sedan är medicinska akutfall en annan sak. Vad gäller våldtäkter är aborter pga det relativt få. Det är inte den stora huvudmassan av aborter.


    För min del hade jag varit abortkritisk även om jag hade varit ateist, men då jag nu råkar vara troende är jag aktiv i Svenska Kyrkan, och om jag är med och vinner fler män och kvinnor för tro på Kristus är det också abortförebyggande, även om man aldrig ens nämner ordet abort, för när man blir troende förändras också ens huvudinriktning i livet, samt värderingar osv, Det är i så fall människor som troligen inte kommer att efterfråga abort i framtiden. 


    Bra att du diskuterar seriöst.


     

  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-10-30 16:56:10 följande:
    Spelar det ens roll, det står i ditt namn.
    Jag har inte påstått detta.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-10-30 16:55:47 följande:

    Inget ändra sig ändå, det är där det kommer ifrån.


    Detta har jag hört i flera decennier ifrån den kristna fundamentalistiska högern, först de senaste åren höger här tagit upp det..
    Och det vet inte ens varför.


     


    Så jo, det faktumet dikterar din ståndpunkt, då det aldrig går att ignorera.
    Men kanske du funderar på svart och vitt igen.


    Nej. Detta har jag kommit fram till själv utan politisk påverkan. Jag har alltid haft en motvilja mo blodsutgjutelse, vare sig det gäller människor eller djur, och jag sökte vapenfri tjänst på den allmänna värnpliktens tid.
  • klyban
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-10-30 19:32:30 följande:
    Jag har inte påstått detta.
    Hela tiden.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?