• Anonym (Tiina)

    Varför handlar folk så mycket processat kött?

    Ja, inte för att jag går och kollar i varenda människas kundvagn, men går jag precis förbi eller står bakom i kassan så ser jag ju vad folk handlar.

    Blir alltid förvånad över hur mycket processat kött folk fortfarande köper. 

    Idag stod jag bakom en tjej som hade köpt både leverpastej, skinka och korv. Detta är ingen ovanlig syn.

    Folk får väl handla vad dom vill, men jag är mest förvånad över att de ej är medvetna om att det inte är nyttigt, ja t o m cancerframkallande. Eller finns det vissa som totalt missat det??

  • Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?
  • Konservativ
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 12:42:04 följande:
    Ok, kanske inte offerkoftan. Men det är ändå smidigast och bekvämast att tänka som så att "det spelar ingen roll vad jag gör, cancer kan jag få ändå". Så lite offer blir de ju, offer för cancer utan att kunna påverka det ett dugg själva..
    Så hur många korvar ska man sätta i sig innan risken för cancer i 60-årsåldern ökar till 67%? Eller är det som vanligt att risken ökar från 1,4% till 1,7 % när man är 70 år?
  • Anonym (Tiina)
    nernu skrev 2019-07-15 13:56:57 följande:

    Vana. De allra flesta växer upp med skinka på smörgåsen. Och de allra flesta äter makaroner och falukorv eller korv stroganoff. Så man fortsätter med det. Om man nu vill äta smörgås på morgon så är du ju typ skinka och ost som är alternativen.


    Jag åt också korvstroganoff och skinka som barn. Men nu, de senaste 15 åren äter varken jag eller mina föräldrar så mycket kött och aldrig processat sådant. Så man kan ändra sig även om man har växt upp med det.
  • Anonym (Tiina)
    Konservativ skrev 2019-07-15 14:46:41 följande:
    Så hur många korvar ska man sätta i sig innan risken för cancer i 60-årsåldern ökar till 67%? Eller är det som vanligt att risken ökar från 1,4% till 1,7 % när man är 70 år?
    Över 500 gram, där drar ju livsmedelsverket sin gräns innan det blir hälsofarligt och då skall endast en liten del av det vara processat kött.
  • sextiotalist
    Konservativ skrev 2019-07-15 14:46:41 följande:
    Så hur många korvar ska man sätta i sig innan risken för cancer i 60-årsåldern ökar till 67%? Eller är det som vanligt att risken ökar från 1,4% till 1,7 % när man är 70 år?

    Inte helt ovanligt att man tolkar dessa procentsiffror fel. En ökning med t.ex 67%  är ju som du skriver en ökning från 1,4% till 1,7%.


     

  • Konservativ
    sextiotalist skrev 2019-07-15 14:52:47 följande:

    Inte helt ovanligt att man tolkar dessa procentsiffror fel. En ökning med t.ex 67%  är ju som du skriver en ökning från 1,4% till 1,7%.


     


    Just det. Men jag skrev en ökning till 67%, inte med 67%. Anledningen till att det är klokt att sluta röka beror på att det är en ganska stor riskökning (men inte 67%) men när det handlar om oprocessat kött eller chips eller vad det nu är så handlar det vanligtvis om promillen om ens det.
  • Anonym (Annat)
    nernu skrev 2019-07-15 13:56:57 följande:
    Vana. De allra flesta växer upp med skinka på smörgåsen. Och de allra flesta äter makaroner och falukorv eller korv stroganoff. Så man fortsätter med det. Om man nu vill äta smörgås på morgon så är du ju typ skinka och ost som är alternativen.
    Jaså? Märkligt, jag äter makrill varje morron på mackan. Kalkon finns också- något bättre än annat kött. Ägg. Keso. Finns mer än det också. Ser man bara alternativen ost och skinka är man blind eller saknar helt fantasi. Eller smaklökar.
  • LauraPalmer

    Jag äter och dricker det jag känner för och är sugen på. Vad jag kan vara sugen på är allt mellan riktigt nyttigt och rejält onyttigt. Det fungerar bra för mig i alla fall. Mitt mål är inte att leva så länge som möjligt utan att leva ett så trevligt liv det bara går. 

  • Anonym (ds)
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 14:46:28 följande:

    Nej, det verkar vara väldigt få som bryr sig om sin hälsa överhuvudtaget... 


    Som med allt annat finns det gränser, jag är tämligen säker på att det finns saker du skulle kunna ändra på som skulle kunna vara nyttigare.

    Jag äter endel skräp, jag röker ibland, jag dricker ibland.

    Kan springa en mil, kan marklyfta 200+, klarar mej rätt bra i ringen på amatörnivå.
  • Anonym (frukostshopping)

    Haha, du skulle sett min varukorg imorse, ts Solig Jag köpte pålägg för flera hundra kronor. Det var det enda jag köpte, förutom en kexchoklad. Det måste sett vansinigt onyttigt ut för de som tänker som du. Det var flera korvar, pastejer, skinkvariationer och gud vet allt. Därtill både ostar och smörer och till och med en burk nutella. Rena rama vansinnet.

  • AniieeHär

    Jag bara... klistrar in det här.... från WHO's Q&A....


    13. Could you quantify the risk of eating red meat and processed meat?

    The consumption of processed meat was associated with small increases in the risk of cancer in the studies reviewed. In those studies, the risk generally increased with the amount of meat consumed. An analysis of data from 10 studies estimated that every 50 gram portion of processed meat eaten daily increases the risk of colorectal cancer by about 18%.


    The cancer risk related to the consumption of red meat is more difficult to estimate because the evidence that red meat causes cancer is not as strong. However, if the association of red meat and colorectal cancer were proven to be causal, data from the same studies suggest that the risk of colorectal cancer could increase by 17% for every 100 gram portion of red meat eaten daily.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?