• Anonym (Ledsen mamma)

    Separation med småbarn

    Vi är precis i startgroparna för vår separation. Har pratat om det några gånger, sen försökt och nu verkar vi väl ha kommit fram till det här beslutet igen. Varje gång vi bestämmer oss för att separera så får jag nästan panikångest och blir så ledsen och känner att livet är helt förstört. Men under de tider vi försöker hålla ihop så känner jag att jag inte står ut i förhållandet och längtar till ?nästa gång? vi kommer fram till att vi inte ska stanna tillsammans. Jag tror att vi älskar varandra, men vi har verkligen vuxit isär och har så olika syn på det mesta och framtiden. Vi har två små barn ihop och jag vet inte hur jag ska klara av att missa halva deras uppväxt?! Men jag kan inte leva i ett förhållande där jag inte är lycklig eller kär bara för att få vardagen att gå ihop. Jag tror och hoppas att vi ändå kommer kunna sköta en separation ?snyggt? och att vi kanske på sikt även kommer kunna umgås ihop tillsammans med barnen. Det är inga svek eller otroheter med i bilden, men vi går nog runt och är ganska irriterade på varandra hela tiden.

    Vi har inte berättat för någon om separationen än, och jag tror det kommer att komma som en chock hos alla vi känner. Är ni fler där ute som är mitt uppe i en separation med småbarn?! Snälla - jag behöver någon att prata med. Både om det känslomässiga och hur man löser allt det praktiska. Jag vet varken in eller ut just nu! Kan vi höras i ett privat meddelande?!

  • Svar på tråden Separation med småbarn
  • Anonym (har varit i samma situation)

    mitt råd är att vänta. minsta ungen bör vara minst 4 år för att det ska bli uthärdligt för er alla. sen påminna om att det blir bättre. småbarnsåren är en prövning för alla par. självklart finns det områden som ingen bör tolerera t e x misshandel, missbruk av droger, frivillig arbetslöshet m m. men annars försök stå ut till de börjar skolan om det fortfarande känns skit när småbarnsåren är förbi och inte går att skylla på så kanske det är läge att dra bort plåstret även om det smärtar så att säga.

  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2019-08-03 11:02:19 följande:

    Visst är det inget bra att leva i ett dåligt förhållande , men det beror på om du separerar och blir singel eller om du separerar och hamnar i ett nytt dåligt förhållande med en annan som inte är barnens andra förälder eller flera efter varandra , som många gör.

    Dessutom med små barn som kanske inte ens kan berätta om de far illa.


    Eller - när hon är redo och råkar träffa rätt person - inleder ett mytt förhållande som är BRA..

    Varför bara alternativen "singel" och " nytt dåligt förhållande"?
  • Anonym (A)
    Anonym (har varit i samma situation) skrev 2019-08-03 13:06:34 följande:
    mitt råd är att vänta. minsta ungen bör vara minst 4 år för att det ska bli uthärdligt för er alla. sen påminna om att det blir bättre. småbarnsåren är en prövning för alla par. självklart finns det områden som ingen bör tolerera t e x misshandel, missbruk av droger, frivillig arbetslöshet m m. men annars försök stå ut till de börjar skolan om det fortfarande känns skit när småbarnsåren är förbi och inte går att skylla på så kanske det är läge att dra bort plåstret även om det smärtar så att säga.
    +1
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2019-08-03 12:29:19 följande:

    Så flera barn under 3 år, vilket betyder att det inte var länge sen som ni faktiskt ville skaffa flera barn tillsammans och nu ska ni skiljas? Då kan ni inte ha jobbat på er relation särskilt länge. Tycker man är skyldig sina barn att kämpa och inte bara ge upp så fort relationen blir tråkig.


    Nej, jag förstår att det kan verka som att vi ger upp för lätt. Sanningen är väl att de saker som jag upplever som problematiska har jag nog insett för längesen egentligen. Men sen så älskar jag ju honom och ville verkligen hinna få barn innan det var för sent. Absolut inte bästa anledningen att få barn. Trodde väl också att allt helt magiskt skulle bli perfekt när vi hade vår egna familj. Vi bråkar väl egentligen inte särskilt mycket, men vi delar liksom inga drömmar och tankar om framtiden. Vi vill verkligen inte samma saker. Vi har nästan varit tillsammans i 20 år och har väl, som klyschan lyder, vuxit isär. Detta är inget lättvindigt beslut. Jag vill egentligen vara med honom, men jag vill att han ska vilja samma saker som jag vill! Och det vill han inte.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (har varit i samma situation) skrev 2019-08-03 13:06:34 följande:

    mitt råd är att vänta. minsta ungen bör vara minst 4 år för att det ska bli uthärdligt för er alla. sen påminna om att det blir bättre. småbarnsåren är en prövning för alla par. självklart finns det områden som ingen bör tolerera t e x misshandel, missbruk av droger, frivillig arbetslöshet m m. men annars försök stå ut till de börjar skolan om det fortfarande känns skit när småbarnsåren är förbi och inte går att skylla på så kanske det är läge att dra bort plåstret även om det smärtar så att säga.


    Tack för ditt inlägg! Vi får se hur länge vi lyckas dra ut på det. Problemen för oss är nog inte egentligen att småbarnsåren i sig är tuffa (det är de ju absolut!) Mer att våra visioner & drömmar skiljer sig så himla mycket åt. Och jag vet inte om jag är beredd att ge upp alla mina drömmar för att vi ska kunna fortsätta ihop som familj. Egoistiskt, jag vet, men jag håller på att gå sönder inombords.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Albina) skrev 2019-08-03 12:17:06 följande:

    När min sambo meddelade mig att han ville separera var vår dotter nio månader. Han flyttade ut veckan innan hon fyllde 1. Precis som du fick jag panikångestattacker när jag tänkte på framtiden för och med (utan) henne.

    Men nu är hon 2.5 och hittills har det inte varit så illa som jag befarade. Inte så illa alls faktiskt. Det beror nog mest på att vi båda sätt våra egon åt sidan och fokuserat på hennes bästa. Vi bor nära varandra, kort gångavstånd, och vi ses ofta. Hon får träffa oss båda nästan varje dag - även om vi har ett grundschema med vissa övernattningar i veckan så hälsar vi på hos varandra. Vi hittar på saker ihop och hon hinner nog inte sakna nån av oss,särskilt mycket:) och framstår som ett tryggt och harmoniskt barn. Och jag kan tom tycka att mina barnfria kvällar är sköna.

    Att vi tvingats att umgås och samarbeta osv Men kunnat lägga oss själva och vår relation åt sidan gör också att vi idag har en mycket bättre vänskap och välvilja mot varandra jag och hennes pappa.

    Det är klart att vi bara hunnit en liten bit på vägen av hennes barndom. Men jag vill bara säga att det kan bli bra även när de är små!


    Det du beskriver låter ju som ?drömsituationen? när separationen väl är ett faktum. Tror du att ni kommer hitta tillbaka till varandra? Eller hur tror du er relation kommer påverkas om någon träffar en ny? Typ om/när man skulle springa på varandra i affären eller lekparken.

    Det mest praktiska är ju att bo kvar i samma område. Även fast vi båda är medel/höginkomsttagare så vet jag inte om vi har råd att köpa varsin lägenhet här. Helst av allt vill jag dessutom flytta från det här området någon gång i framtiden, men får nog lägga de planerna på hyllan.
  • Anonym (Albina)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-08-03 19:39:30 följande:

    Det du beskriver låter ju som ?drömsituationen? när separationen väl är ett faktum. Tror du att ni kommer hitta tillbaka till varandra? Eller hur tror du er relation kommer påverkas om någon träffar en ny? Typ om/när man skulle springa på varandra i affären eller lekparken.

    Det mest praktiska är ju att bo kvar i samma område. Även fast vi båda är medel/höginkomsttagare så vet jag inte om vi har råd att köpa varsin lägenhet här. Helst av allt vill jag dessutom flytta från det här området någon gång i framtiden, men får nog lägga de planerna på hyllan.


    Dotterns pappa har ju ni visserligen ändrat sig och skulle vilja att vi försökte på nytt. Nu är det jag som står emot. Framför allför att jag skulle ha väldigt svårt att känslomässigt lita på någon som kunnat lämna mig förut. Han lämnade mig ju också i praktiken för nån annan så just den frågan har jag ju fått ha med mig från början. Hur det skulle påverka. Så jag vet att jag ärligt kan säga att så länge att så länge de sköter det artigt och vuxet skulle det inte påverka mig och min del av vårt samarbete. (Nu har det ju visserligen tagit slut där men om jag klarade det då i mitt mest panikslagna tillstånd borde jag ju klara det nu) tyvärr tror jag att en eventuell ny relation för mig skulle kunna påverka negativt just nu med tanke på hans önskemål om att vi ska försöka igen

    Ja det där med boende inom samma område är viktigt men svårt. Jag fick göra rätt stora ekonomiska uppoffringar för att det skulle gå i vårt fall!
  • Anonym (***)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-08-03 09:42:40 följande:
    Och exakt på vilket sätt tycker du att dina kommentarer var till hjälp för mig utifrån mitt inlägg?!
    Det var ju en risk du tog, när du skaffade barn. 
  • Ensammamma2016

    För en vecka sedan sa jag till mina barns pappa att jag vill separera. Veckan har varit enormt turbulent och besluten har gått fram och tillbaka. Han har ett destruktivt beteende och det har helt enkelt gått för långt. Men nu har han gått med på att söka hjälp som en sista chans. Jag vet inte om jag själv tror att det kommer bli någon skillnad och då är separationen ett faktum. Men känner en skyldighet mot våra barn att ge honom denna sista chans. Behöver också ventilera dessa frågor så hörs gärna i ett pm. Våra barn är också små, 3,5 år och en liten på 14 månader.

  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (***) skrev 2019-08-03 20:52:17 följande:

    Det var ju en risk du tog, när du skaffade barn. 


    Ehm.. ja okej.. ska vi ner på den nivån alltså! Då vore ju det bästa om Sveriges befolkning valde att sluta skaffa barn då, med tanke på den stora risken. Tror visserligen den största risken i det sammanhanget är att det inte kommer finnas något Sverige då om sisådär 100 år. Om vi ska undvika allt som innebär en risk så bör vi aldrig sätta oss i en bil, äta något som är onyttigt eller dricka alkohol för den delen. Så fruktansvärt less på alla jävla mom shamers. Läst så många trådar om separationer nu och aldrig möts männen av liknande kommentarer. Fy dig!
  • 23åring

    Hej,

    har läst igenom tråden och känner igen mig. Vi beslöt i februari att vi skall separera, i oktober kommer sambon nu att flytta. Har varit en turbulent och jobbig tid men vi har nog båda hunnit påbörja resan att lägga våra egna känslor åt sidan och kommunicera med varandra för barnens skull. Jag har också haft panikångest, känner också igen mig i det du skriver att ni inte delar mål och visioner i livet längre, jag känner precis samma. Hörs gärna i pm om du vill skriva mer och bolla. Mina barn är 3 och 6 år.

  • Anonym (***)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-08-03 22:46:16 följande:
    Ehm.. ja okej.. ska vi ner på den nivån alltså! Då vore ju det bästa om Sveriges befolkning valde att sluta skaffa barn då, med tanke på den stora risken. Tror visserligen den största risken i det sammanhanget är att det inte kommer finnas något Sverige då om sisådär 100 år. Om vi ska undvika allt som innebär en risk så bör vi aldrig sätta oss i en bil, äta något som är onyttigt eller dricka alkohol för den delen. Så fruktansvärt less på alla jävla mom shamers. Läst så många trådar om separationer nu och aldrig möts männen av liknande kommentarer. Fy dig!
    Ja, fast i ditt fall var ju risken större. Så här skrev du:

    Men sen så älskar jag ju honom och ville verkligen hinna få barn innan det var för sent. Absolut inte bästa anledningen att få barn. Trodde väl också att allt helt magiskt skulle bli perfekt när vi hade vår egna familj. 

    Var skrev jag att man inte ska skaffa barn? Du läser in saker jag inte skrivit, varför? Träffade jag en öm tå? 

    Det är tråkigt att ni ska skiljas, men måste ju ändå ha  förstått att era chanser var små, eftersom ni skaffade barn trots ett dåligt förhållande. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (***) skrev 2019-08-04 13:23:55 följande:

    Ja, fast i ditt fall var ju risken större. Så här skrev du:

    Men sen så älskar jag ju honom och ville verkligen hinna få barn innan det var för sent. Absolut inte bästa anledningen att få barn. Trodde väl också att allt helt magiskt skulle bli perfekt när vi hade vår egna familj. 

    Var skrev jag att man inte ska skaffa barn? Du läser in saker jag inte skrivit, varför? Träffade jag en öm tå? 

    Det är tråkigt att ni ska skiljas, men måste ju ändå ha  förstått att era chanser var små, eftersom ni skaffade barn trots ett dåligt förhållande. 


    Du bidrar ju med absolut noll i den här tråden. Förutom shaming. På vilket sätt kan ett inlägg som enbart går ut på ?du får skylla dig själv? anses konstruktivt och meningsfullt. Det är ett vedervärdigt beteende och jag önskar dig all olycka i världen. Fast antagligen är du redan olycklig som känner att du behöver komma med såna kommentarer iofs. End of discussion.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    23åring skrev 2019-08-03 22:53:10 följande:

    Hej,

    har läst igenom tråden och känner igen mig. Vi beslöt i februari att vi skall separera, i oktober kommer sambon nu att flytta. Har varit en turbulent och jobbig tid men vi har nog båda hunnit påbörja resan att lägga våra egna känslor åt sidan och kommunicera med varandra för barnens skull. Jag har också haft panikångest, känner också igen mig i det du skriver att ni inte delar mål och visioner i livet längre, jag känner precis samma. Hörs gärna i pm om du vill skriva mer och bolla. Mina barn är 3 och 6 år.


    Hej!

    Tråkigt att höra att du befinner dig i samma situation

    Jag skickar ett pm, bollar gärna!
  • 23åring
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-08-04 17:47:01 följande:

    Hej!

    Tråkigt att höra att du befinner dig i samma situation

    Jag skickar ett pm, bollar gärna!


    Har inte fått något (om du försökt skicka) och kan inte skicka till dig eftersom du är anonym :)
  • Anonym (Ledsen mamma)
    23åring skrev 2019-08-04 20:39:53 följande:

    Har inte fått något (om du försökt skicka) och kan inte skicka till dig eftersom du är anonym :)


    Jag försökte, men det kom upp ett felmeddelande att ?den här medlems presentation är privat? eller något liknande. Så konstigt :( Jag kunde skicka till en annan här i tråden! Är inte så hemma på Familjeliv
  • Anonym (Har skilt mig tidigare)

    Hej!

    Läste ditt inlägg och kändes som jag flög tillbaka i tiden till min egen separation. Det var fruktansvärt jobbigt (inte lika vänskaplig som din så vitt jag förstår) men jag kom ut på andra sidan om mår rätt bra nu flera år senare. Mina barn var då 2, 4 och 5. Jag är inte heller så hemma på familjeliv så jag vet inte hur man pm:ar. Och egentligen kanske du mest ville bolla med folk i din situation nu. Jag ville bara ge lite hopp om att det kan bli väldigt bra även om det blir värre först (så var det iallafall för mig). Hoppas du har egna vänner runtomkring dig som du kan prata med. Mina närmsta vänner är de som höll mig på benen när det var som jobbigast. Och min egen fina mamma.

    Kram

  • 23åring
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-08-04 20:51:56 följande:

    Jag försökte, men det kom upp ett felmeddelande att ?den här medlems presentation är privat? eller något liknande. Så konstigt :( Jag kunde skicka till en annan här i tråden! Är inte så hemma på Familjeliv


    Är inte heller så hemma här, ändrade så alla kan komma åt min profil nu, innan hade jag att man va tvungen att vara inloggad (men det borde du vara när du skriver här?)
  • Anonym (Lycka till)

    Ett tips. Tänk inte att du kommer att missa halva barnens tid för så blir det inte. De flesta jag känner väljer bort aktiviteter utan barn under barnveckor vilket gör att man är med barnen väldigt mycket när man har dom.

    I en parrelation är de flesta hemifrån på kvällar och helger på regelbunden basis, jobbar sent, tränar, träffar en kompis, åker på en resa mm mm vilket gör att om man skulle räkna timmar hur mycket du missar så missar du inte 50. Däremot Sover du inte under samma tak som dina barn varje natt vilket är den största skillnaden.

    Om du dessutom kan sluta tidigt på barnveckor och ?låna? barnen 1 kväll i veckan så blir längtan lättare. Jag hjälper barnens pappa med skjutsar till/från träning på hans veckor och vips har jag fått träffa dom en stund och allt känns lite lättare:).

Svar på tråden Separation med småbarn