• Anonym (naturens vän)

    Hur mycket kan du offra för klimatet?

    Frågan ställs alltför sällan så jag ställer den här i ett av världens rikaste länder där folk har extremt hög standard.

    På vilket sätt skulle du kunna gå med på att sänka din vardagliga bekvämlighet och standard, om det gynnade miljön på sikt, och för framtida generationer?

    Ta praktiska exempel som tex åka kollektivt, minska på elförbrukning, vatten, förändra din kost, bo mindre, åka mer tåg och mindre flyg och bil osv..

  • Svar på tråden Hur mycket kan du offra för klimatet?
  • Bananböjaren
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 14:10:22 följande:
    Baljväxter innehåller inte mindre energi än nötkött per gram (utan mer). Så man behöver inte äta mer baljväxter än kött för att få i sig tillräckligt med energi. Om du syftar på protein så är skillnaden mellan baljväxter och nötkött inte stor. 100 gram nötkött innehåller 26 gram protein, 100 gram sojabönor innehåller 36 gram protein, 100 gram kikärtor innehåller 19 gram protein och 100 gram röda linser innehåller 24 gram protein.
     
    Är så trött på denna propaganda. Nej, du kan inte jämföra rent kött med extrakt av baljväxter. Baljväxter innehåller 7-10gram protein, dina siffror är ju när man extraherat all vätska ur produkten. Det är inte vad som odlas.

    Som sagt nöttkött innehåller 2-3 gånger så mycket protein som baljväxter. Vad du försöker göra är att ta ett kg baljväxter innehållandes 100gram protein. Sen torkar du dom tills dom växer 300gram och visar upp, se så mycket protein det innehåller.

    Baljväxter är en risig proteinkälla, vänligen besök ditt lokala snabbköp och läs på förpackningarna om proteininnehållet om du inte tror mig.
  • Bananböjaren
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-23 14:12:09 följande:
    Haha.. Du är ju sjuk i huvudet om du är beredd att mörda dina barn pga att vädret blir någon grad varmare....
    Ja, enda jag är villig att offra är vinterkläderna.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Que) skrev 2019-09-23 15:24:27 följande:

    Om det togs politiska beslut om att dra ner energiförbrukningen på det sättet som beskrivs så är jag helt för alla dem ovan beskrivna. Jag uppfyller iof det mesta där redan pga vegetarian, bor litet, har inte körkort. Men kan även tänka mig att sluta flyga helt, bli vegan, sluta handla mer än det nödvändiga osv...

    Men kommer inte att räcka om det är upp till var och en, eftersom en enda rik jävel snabbt förbrukar lika mycket energi som tusen fattiga, så ska det vara lönt borde det vara hårt reglerat för alla.


    Hade du kunnat tänka dig att sluta flyga om flyget var det enda sättet för dig att kunna åka till andra svenska städer och enda sättet att få träffa nära och kära?
  • Anonym (Que)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-23 18:21:44 följande:

    Hade du kunnat tänka dig att sluta flyga om flyget var det enda sättet för dig att kunna åka till andra svenska städer och enda sättet att få träffa nära och kära?


    Det är ju inte det enda sättet så vad har frågan för relevans?
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-28 11:35:29 följande:
    uvell.se/2019/09/27/greta-thunberg-har-ratt/

    Läs och begrunda.

    Så fort man diskuterar klimatet blir man beskylld för att vara någon slags klimatförnekare


     


    SÅ blir det samma sekund man struntar i all forskning du inte håller med om,. det blir en parodi av förneka allt som går emot agendan.
    Vi vet redan hur agendor fungerar.


    Det går bara diskutera verkligheten med saklighet, och inte ignorera större delen av forskningen bara för den är jobbig för dig.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • 040kille

    Försöker köpa närproducerad mat. Inte helt lätt, men när det går att välja köper jag det som är närmast.

    Bilen är min stora utsläppskälla. Åka kollektivt är inte ens lönt att tänka på när det gäller jobb, men utanför arbetstid tar jag hellre tåg och buss. (Bor bra för det.)

    Kläder är också en sån riktigt stor. Alla ungarnas urväxta kläder går till second hand. Innan vi köper nytt tittar vi där först. Det har inte blivit några köp än, men tröskeln att handla där är passerad.

    Vad jag tror verkligen hade kunnat innebära en förändring är att det hade köpts mindre importprodukter från Kina. De smäller upp det ena kolkraftverket efter det andra för att klara efterfrågan. Båtar ska vara några hemska utsläppskällor när skatterna för bunkerolja är annorlunda än för bensin och diesel. Deras export går ju nästan uteslutande med båt.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Smörjsmurfen
    klyban skrev 2019-09-28 12:20:14 följande:

    Så fort man diskuterar klimatet blir man beskylld för att vara någon slags klimatförnekare

     

    SÅ blir det samma sekund man struntar i all forskning du inte håller med om,. det blir en parodi av förneka allt som går emot agendan.

    Vi vet redan hur agendor fungerar.

    Det går bara diskutera verkligheten med saklighet, och inte ignorera större delen av forskningen bara för den är jobbig för dig.


    Läste du alltihop? Förstod du innebörden?

    Hur öppen är du själv för forskning som inte passar din förutbestämda uppfattning.
  • Smörjsmurfen
    klyban skrev 2019-09-23 15:34:56 följande:

    Förutom vi förstör för framtiden, den glömde du.

     


    På vilket sätt förstör man framtiden genom att förbränna sopor i ett värmeverk?
  • klyban
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-28 12:30:51 följande:
    Läste du alltihop? Förstod du innebörden?

    Hur öppen är du själv för forskning som inte passar din förutbestämda uppfattning.

    Du menar konsensusen?


    Intressant inga svar eller frågor kommer av det aktuella.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Hur mycket kan du offra för klimatet?