• barntokiggg

    Fråga förskolepedagogen!

    Hej!

    Jag har jobbat inom förskola i ca 4 år, både privat och kommunala förskolor. Fick en ide att ni kan ställa frågor till mig, om ni t ex är nya föräldrar som har frågor om starten eller föräldrar som vart med ett tag men undrar grejer som inte känns lämpligt/lätt att fråga om in person.

    Så bara att fråga, så ska jag försöka svara så bra jag kan :)

  • Svar på tråden Fråga förskolepedagogen!
  • barntokiggg
    Anonym (Lilla My) skrev 2019-10-15 18:45:50 följande:

    Håller på planera fl och undrar ungefär hur inskolning går till? Så jag har något hum hur många dagar fp jag ska planera dit. Barnet kommer vara 2,5 år, med utvecklingsstörning.


    Har inte någon egen erfarenhet av inskolning med bsrn som har en utvecklingsstörning, exakt hur rutinerna ser ut då. Men standard brukar vara 1 vecka (5 dagar), men olika förskolor olika längd då vissa har 3 dagar och vissa har 1 månad. Men kan ju också bero på hur pass snabbt trygg barnet blir med sin nya miljö och sina nya pedagoger. Men om vi utgår från "standard", 5 dagar, så brukar man gå ungefär mellan 9-lunch och föräldern sitter med hela tiden den första tiden tills, beroende på barnet, det funkar att mamman eller pappan smyger iväg och barnet bekantat sig på egen hand sista stunden på dagen eller så. Sista dagen om allt känns ok, så brukar man ibland testa att ha med barnet på lunchen och kanske även söva medans mamma eller pappa inte är där. Ungefär så brukar det gå till! Det finns alltid även en ansvarig pedagog för ditt barns inskolning.
  • barntokiggg
    Anonym (E) skrev 2019-10-15 18:47:07 följande:

    Vad tänker och tycker du och dina kollegor om barn med ?annorlunda? familjer, alltså samkönade par, ensamstående som skaffat barn via donator/surrogat/adoption, flerföräldraskap (t.ex. lesbiskt par och gaypar som gått ihop i att skaffa barn) osv? Har ni haft några sådana barn/familjer där du jobbat? I så fall, hur hanterade ni det och hur pratades det om dessa familjer er kollegor emellan?


    Har inte vart med om den situationen faktiskt. Men självklart skulle de familjerna bli behandlade på exakt samma vis som alla andra. Tror inte det skulle vara något speciellt så, inte om jag utgår från mig själv eller mina kollegor jag träffar under åren i alla fall :)
  • barntokiggg
    Anonym (Ä) skrev 2019-10-15 19:15:52 följande:

    Hur mycket skit snackar ni om föräldrar och barn?


    Haha. Skulle säga lika mycket som du pratar om folk i din närhet. Syftar då på om föräldrarna, barnen är alltid ett big nono att tala illa om, självklart måste man ventilera om vissa jobbiga stunder med vissa barn eller så med någon kollega men det skulle aldrig gå över till klassiskt skitsnack som man pratar om andrs vuxna. Man får komma ihåg att 99% av folk som väljer att jobba inom förskola gör det för att man tycker om barn, alla barn är söta, alla barn hur mycket de än bråkat och varit stökigt är alltid välkommen upp i famnen för en kram, och är även beredd på de tuffa dagarna och situationerna, och vi ser inte att barnet någonsin är dåligt utan hur de kan ha agerat i den stunden är sämre. Jag hoppas i alla fall att alla som jobbar med detta har detta tankesätt.

    Vissa föräldrar kan man behöva prata av sig om ibland med sina kollegor, som försvårar vårt arbete på olika sätt eller har ett konstig sätt med sina barn eller med oss. Det krävs med alla människor, även om man möter de på stan, en ytlig bekant eller en förälder på förskolan.
  • Anonym (Kejt)

    - Vad tycker du om när folk kallar det dagis?

    - Har du egna (små)barn? Om du har det, är det jobbigt att komma hem till dina egna efter en dag på jobbet? Hur känns det att lämna ditt eget barn på förskola för att kunna jobba på en annan förskola?

    - Vad är det konstigaste beteendet från föräldrar?

    - Tycker du barn ska gå i förskola (alltså även om föräldrarna har möjlighet att vara hemma på heltid till skolstart)?

    - Vad tycker du om att barn får gå påförskola när föräldrarna är hemma med småsyskon? Hur många timmar tycker du det är rimligt att de får vara där om några alls?

    - Vid vilken ålder tycker du det är bäst för barn att börja förskola (du får välja fritt, bortse från föräldrarns eventuella ekonomi/arbete osv)?

    - Hur upplevde du utbildningen? Svår/lätt? Lättaste/svåraste? För lång/kort?

    - Hur hanterar ni om ni personlighetsmässigt inte går ihop med varandra, någon förälder, vikarie eller student på VFU?

    - Har du favoritbarn?

  • barntokiggg
    Anonym (Kejt) skrev 2019-10-15 19:46:21 följande:

    - Vad tycker du om när folk kallar det dagis?

    - Har du egna (små)barn? Om du har det, är det jobbigt att komma hem till dina egna efter en dag på jobbet? Hur känns det att lämna ditt eget barn på förskola för att kunna jobba på en annan förskola?

    - Vad är det konstigaste beteendet från föräldrar?

    - Tycker du barn ska gå i förskola (alltså även om föräldrarna har möjlighet att vara hemma på heltid till skolstart)?

    - Vad tycker du om att barn får gå påförskola när föräldrarna är hemma med småsyskon? Hur många timmar tycker du det är rimligt att de får vara där om några alls?

    - Vid vilken ålder tycker du det är bäst för barn att börja förskola (du får välja fritt, bortse från föräldrarns eventuella ekonomi/arbete osv)?

    - Hur upplevde du utbildningen? Svår/lätt? Lättaste/svåraste? För lång/kort?

    - Hur hanterar ni om ni personlighetsmässigt inte går ihop med varandra, någon förälder, vikarie eller student på VFU?

    - Har du favoritbarn?


    1. Det spelar ingen större roll för mig. Jag själv gjorde det i början tills det bara blev mer naturligt att sägs förskola men jag kan ibland säga dagis med. Många av barnen gör det med, jag tycker det låter gulligt.

    2. Nej det har jag ej, så kan inte svara så bra på den frågan :) Tror inte jag skulle tycka det var jobbigt.

    3. Ja du, om man ska säga konstigt så är det väl over all om personen eller personerna är lite udda, som man skulle tycka om vad som helst. Kan även tycka det är lite konstigt när föräldrarna inte hejar eller försöker bekanta sig lite i alla fall, vi delar ju (på sätt och vis) på en väldigt viktig del av deras liv.

    4. Den frågan är svår. Jag tycker alls får bestämma själv, jag lägger mig inte i så mycker. Själv, om jag kan, när jag får barn skulle hemskt gärna vara hemma med mitt barn på heltid tills skolan börjar. Det viktigaste i mitt liv är mitt och min barns relation och tid tillsammans. Känner att det mitt barn kan få utav att vara hemma med mig väger upp vad förskolan har att komma med, även om vi förskolor rockar ;) Konstigt kanske, men det är jag.

    5. Egentligen samma där som förra frågan, nu när det är 15h så tycker jag att det är väl bra att alla får bestämma själva. Men när jag själv är av åsikten att jag skulle gärna vara hemma med alla mina barn tills de börjar skolan så skulle jag ju säga att det är "onödigt" på sätt och vis, men alla är ju inte som jag heller så då är det ju bra att alternativen finns. Nu när det finns tycker jag 15h är väldigt lagom. Tycker nog också att det är en superlösning egentligennom barner får ett småsyskon i 3/4års-ålder och har gått på förskola sen de var 1 år så är det ju onödigt att slita bort en stor del av deras liv.

    6. Skulle nog säga inte tidigare än 1 1/5 och inte senare än 2 faktiskt. Då är de inte så pyttesmå som 1-åringarna men samtidigt lite mer "formbara" och präglas lite lättare på alla pedagoger än en 3-åring exempelvis.

    7. Har ingen utbildning, självlärd från mycket observerande, självstuderande, praktiserande samt ett brinnade intresse för yrket.

    8. Om det endast gäller personlighetsmässigt så skulle jag säga att det bara är att bita i det sura äpplet. På många förskolor pågår det en del skitsnack, men det är ju folk som troligtvis är likadana privat. Men jag känner att på jobbet är man professionell, är det för jobbigt sök vidare. Så länge man inte känner sig kränkt eller mår fruktansvärt dåligt för det såklart.

    9. Skulle säga att jag är mer präglad på de barnen som har vart med mig sedan start, samma de på mig så man har ett starkt band liksom.
  • Anonym (Sara)

    Hur bedriver ni det systematiska kvalitetsarbetet?

    Vad tycker du och ditt arbetslag om läroplanen?

    Gör ni många orosanmälningar?

    Vad har du i lön?

  • barntokiggg
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-15 20:25:16 följande:

    Hur bedriver ni det systematiska kvalitetsarbetet?

    Vad tycker du och ditt arbetslag om läroplanen?

    Gör ni många orosanmälningar?

    Vad har du i lön?


    1. Vi har varje vecka planering i full personagrupp samt 2-2 olika dagar då vi såklart planerar vad vi ska göra samt om det är något som ej funkat eller något vi måste bättra eller se över. Vi dokumenterar även nästan allt samt har reflektioner.

    2. Den är bra. Den har även blivit mycker bättre, enklare att tolka samr inkluderande.

    3. Nej, händer väldigt sällan.

    4. Jag går på timlön och ej utbildad så tjänar inte som man "ska". Citerar mig själv "Självlärd från mycket observerande, självstuderande, praktiserande samt ett brinnade intresse för yrket."

    Jag har 130:-/timmen.
  • barntokiggg
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-15 20:25:16 följande:

    Hur bedriver ni det systematiska kvalitetsarbetet?

    Vad tycker du och ditt arbetslag om läroplanen?

    Gör ni många orosanmälningar?

    Vad har du i lön?


    1. Vi har varje vecka planering i full personagrupp samt 2-2 olika dagar då vi såklart planerar vad vi ska göra samt om det är något som ej funkat eller något vi måste bättra eller se över. Vi dokumenterar även nästan allt samt har reflektioner.

    2. Den är bra. Den har även blivit mycker bättre, enklare att tolka samr inkluderande.

    3. Nej, händer väldigt sällan.

    4. Jag går på timlön och ej utbildad så tjänar inte som man "ska". Citerar mig själv "Självlärd från mycket observerande, självstuderande, praktiserande samt ett brinnade intresse för yrket."

    Jag har 130:-/timmen.
  • Anonym (Ronja)

    1. Kan barnet skolas in när som helst på året eller går man terminer på förskola precis som k vanliga skolan? Alltså kan barnet skolas in i typ november eller mars?

    2. Vad är skillnad i arbetsuppgift mellan en förskolelärare och en förskolepedagog?

    3. Hur mycket administrativt arbete är det varje dag? Sitter förskolepersonalen vid en dator varje dag?

Svar på tråden Fråga förskolepedagogen!