• Önsketänk

    Vi som försöker bli gravida...

    Hej!

    Det kanske finns trådar om det här redan men skulle gärna vilja att vi som börjat försöka få barn kan följas åt, stötta varandra och få prata av oss tillsammans då det kan vara en ganska påfrestande tid ????

    Jag och min sambo har precis gjort vårt första försöka att få barn. Jag fick positivt på min äl-sticka den 14 oktober och vi sexade till det den dagen och dagen efter. Efter det här har jag inte kunnat tänka på annat, nästan så man blir manisk!

    Jag får normalt sett väldigt mycket symtom vid ägglossning och efter så för mig är det svårt att avgöra om de symtomen jag har nu beror på ägglossning och en kommande mens eller ifall det skulle kunna vara grav.symtom.

    De symtom jag normalt har är molvärk, ömma bröst, lite humörsvängningar, trött, yr och smått illamående, så ni förstår kanske att det är svårt för mig att avgöra om det skulle kunna bero på en graviditet ????

    Nu efter ägglossning fick jag 4 dagar efter en ganska kraftig värk i magen, höll bara i sig den dagen och efter det smått molande till och från. Jag har väldigt ömma bröst och dom känns en aning tyngre. Idag fick jag en liten blödning, typ rosa/röd, väldigt sparsamt. Idag är äl + 10. Brukar aldrig ha mellanblödningar annars.

    Gjorde ett gravtest igår, negativt. Såklart väldigt tidigt men vad tvungen ????

    Är det någon annan här som försöker få barn och som har symtom? ????

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida...
  • KajsaMia
    Maily skrev 2019-11-20 18:03:42 följande:

    Jag vill jättegärna vara med i tråden Solig Jag har ingen att prata med om det här irl och tänker inte på så mycket annat så det är jättespännande att ha andra att bolla med. 

    Jag och min man har gjort tre försök hittills som tyvärr misslyckats. Vi har lite speciell situation eftersom han jobbar utomlands fram till sommaren men eftersom jag är 39 år så vågar vi inte vänta tills dess utan började försöka för drygt tre månader sedan. Jag har mkt regelbunden menscykel på 25 dagar som diffar på max en dag så vi har kunnat planera in att jag har besökt honom under dag 10-15 de tidigare månaderna och då haft sex nästan varje dag. 


    Nu börjar jag dock fundera om jag verkligen haft ÄL när jag trott så har skaffat NC och börjat tempa för att kolla. Dock så kunde vi inte träffs den här månaden under ÄL pga jobb Rynkar på näsan och nästa månad blir det jul + nyår som vi ses och det är då jag ska få mens precis, och två bortkastade månader av försök vill jag inte, så nu har jag skaffat primolut för att skjuta upp mensen som ska komma nu om två veckor ungefär för att på så sätt försöka få till ÄL när vi ska ses! Svårt att beräkna bara, jag räknar fram och tillbaka på hur jag bör göra och får olika dagar jag ska börja med den varje gång Drömmer Men förhoppningsvis får jag ordning på det innan det är dags.


    Nu har jag ÄL i dagarna (och saknar förstås mannen jättemycket just då!), fick höra "maximal fertilitet" av NC imorse... försöker tänka att om jag får en exakt cykeldag på ÄL den här gången så hjälper det mig att räkna ut till december hur jag bör göra. 

    Önskar alla i tråden ett stort lycka till! Solig 


    Lycka till till dig också! Det är faktiskt jobbigt att ni inte bor i samma land just nu, men ändå bra att ni lyckades försöka. Ibland är det svårt att hitta tid även om man bor i samma hus, särskilt när det är kaos på jobbet för båda två. Är det ert första barn? Hoppas att det ska gå bra med ordning på det när din ÄL kommer Hjärta
  • Maily
    KajsaMia skrev 2019-11-20 18:18:00 följande:
    Lycka till till dig också! Det är faktiskt jobbigt att ni inte bor i samma land just nu, men ändå bra att ni lyckades försöka. Ibland är det svårt att hitta tid även om man bor i samma hus, särskilt när det är kaos på jobbet för båda två. Är det ert första barn? Hoppas att det ska gå bra med ordning på det när din ÄL kommer Hjärta
    Tack Hjärta Jo jag förstår att det kan bli svårt oavsett, vi har inte heller lyckats få till det alla dagar vi har setts (men nästan...). Jag har ändå känt att det varit tur att jag hittills haft så regelbunden cykel så att det har gått att planera in med resor, så är lite orolig för att primoluten kommer ändra på det, men samtidigt vågar jag inte "hoppa över" att försöka två månader i rad... 

    Det är första barnet men jag har varit gravid innan (med annan partner), fått ett MA och ett utomkvedes, men då har jag inte försökt att bli gravid heller. Senaste gången jag blev gravid var för 4 år sen, så jag hoppas att fertiliteten inte har sjunkit för mycket sen dess. 

    Jag fick nu utslag på ägglossning i NC vilket är bra - men, det var på dag 10 Rynkar på näsanOch jag läste att om ägglossningen kommer tidigare än dag 12 så är inte ägget färdigutvecklat och kan inte bli befruktat. Så nu oroar jag mig över det, har läst att äldre kvinnor kan få för tidig ägglossning. Känns så konstigt att se mig själv som äldre eftersom jag verkligen inte känner mig annorlunda på något sätt än när jag var 25 men kroppen åldras ju inuti Rynkar på näsan Hoppas verkligen inte att det är försent för mig. Kanske primoluten kan starta om kroppen lite så ÄL kan komma lite senare...

    Någon annan som också får tidig ÄL? 
  • Cheneyney


    Äntligen har äl varit, den kom dock bra mycket tidigare än den brukar. Brukar oftast komma dag 15-16, och nu överraskade den redan dag 14, och både test och temp bekräftade det. Hann bara få till det 2 gånger innan, men vi safe'ar nog och kör idag också, hehe. :)

    Nu påbörjas dock dessa evighetslånga 14 dagar. Någon mer som sitter och väntar in bim nu?
  • Linnmal
    Cheneyney skrev 2019-11-21 15:36:51 följande:

    Äntligen har äl varit, den kom dock bra mycket tidigare än den brukar. Brukar oftast komma dag 15-16, och nu överraskade den redan dag 14, och både test och temp bekräftade det. Hann bara få till det 2 gånger innan, men vi safe'ar nog och kör idag också, hehe. :)

    Nu påbörjas dock dessa evighetslånga 14 dagar. Någon mer som sitter och väntar in bim nu?


    Jag sitter också och väntar på BIM. Jag hade (förhoppningsvis - iallafall enligt test och symptom) ägglossning i tisdags så det är en lång väg kvar. Det är ju bra om vi kan hålla sällskap till dess :) Vilken dag är din BIM beräknad?
  • Linnmal
    Lillfluga skrev 2019-11-20 08:17:00 följande:

    Ja, jag har nog fått spökstreck på alla tänkbara test vid det här laget, eftersom jag alltid testat som en galning. Borde lära mig ta det lite lugnt och inte börja testa så himla tidigt, men det är lättare sagt än gjort

    Misstänker spökstreck denna gång också, även om jag aldrig haft ett så brett och ?tydligt? tidigare. Men jag testar imorgon igen så får vi se


    Hur gick det för dig?
  • Cheneyney
    Linnmal skrev 2019-11-21 17:24:28 följande:

    Jag sitter också och väntar på BIM. Jag hade (förhoppningsvis - iallafall enligt test och symptom) ägglossning i tisdags så det är en lång väg kvar. Det är ju bra om vi kan hålla sällskap till dess :) Vilken dag är din BIM beräknad?


    Ja, känns som en smärre evighet, men då är vi fler som sitter i samma båt iallafall, heja oss!

    Våra cykler verkar ju ligga lika då ju. Min bim är den 4/12, när är din? :)
  • Lillfluga
    Linnmal skrev 2019-11-21 17:25:37 följande:

    Hur gick det för dig?


    Verkar vara ett spökstreck dessvärre. Har tagit flera tester av samma märken efter och de är solklart negativa.
  • Linnmal
    Lillfluga skrev 2019-11-21 19:38:19 följande:
    Verkar vara ett spökstreck dessvärre. Har tagit flera tester av samma märken efter och de är solklart negativa.
    Så tråkigt med spökstreck :( När har du BIM? Håller fortfarande tummarna att det visar positivt snart!
  • Linnmal
    Cheneyney skrev 2019-11-21 18:54:43 följande:
    Ja, känns som en smärre evighet, men då är vi fler som sitter i samma båt iallafall, heja oss!

    Våra cykler verkar ju ligga lika då ju. Min bim är den 4/12, när är din? :)
    Vad spännande, jag har också BIM 4/12 :)
  • Lillfluga
    Linnmal skrev 2019-11-21 19:50:27 följande:

    Så tråkigt med spökstreck :( När har du BIM? Håller fortfarande tummarna att det visar positivt snart!


    Ja, man hinner ju få upp hoppet, även om jag starkt misstänkte spökstreck direkt

    Har oregelbunden mens så vet inte exakt men troligtvis om 3-4 dagar Har antagligen inte ens haft äl denna månad, har testat sen dagen mensen tog slut men inget positivt på stickorna. Så det blir nog att satsa på december istället
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida...