• Ena93

    När ska man tala om att man vill ha ett planerat snitt?

    Hej alla kloka kvinnor där ute,Jag behöver er hjälp!


    Jag har alltid haft en rädsla för att föda barn och har ju äldre jag blivit förstått att en vagnial förslossning absolut inte är ett alternativ pga flera olika anledningar.


    Jag undrar när man ska berätta till sin barnmorska att man vill föda med ett kejsarsnitt ? Jag bor i stockholm och undrar när man påbörjar sådana samtal med läkare och med barnmorskan?


    Sen undrar jag om någon annan i Stockholm har kunnat få sitt snitt beviljat utan massa motsånd.

    Jag är nu i vecka 9 och är 26 år gammal.


     

  • Svar på tråden När ska man tala om att man vill ha ett planerat snitt?
  • Drottningen1970
    Anonym (Hulda) skrev 2019-10-28 15:51:01 följande:

    Ja precis, ifall hon är en av dem som vääääääägrar föda vaginalt.

    Då finns ju chansen att göra abort om det blir ett nej.


    Ja. Så ser verkligheten ut för en del och det får man respektera.
  • Ena93

    Jag kommer aldrig göra abort! Finns ingen chans. Men jag kommer göra allt i min makt att få ett planerat kejsarsnitt! Jag kommer stå på mig!

    Tusen tack för era svar! Det glädjer mig att få höra era upplevelser och tips! ??

  • Anonym (Hulda)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-28 16:57:29 följande:
    Ja. Så ser verkligheten ut för en del och det får man respektera.
    Och det har jag full respekt för.
    Vi har en bra abortlagstiftning i Sverige men vi har inte full kejsarsnittsrätt. Så besked borde iofs ges innan v 18 är slut.
  • Anonym (Hulda)
    Ena93 skrev 2019-10-28 17:09:35 följande:

    Jag kommer aldrig göra abort! Finns ingen chans. Men jag kommer göra allt i min makt att få ett planerat kejsarsnitt! Jag kommer stå på mig!

    Tusen tack för era svar! Det glädjer mig att få höra era upplevelser och tips! ??


    Du vet att det är bäst för barnet att födas vaginalt?
  • Anonym (L)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-28 16:56:49 följande:

    Jag menar det jag säger. Att det är bra att få veta i tid så att man kan välja att göra abort om man verkligen inte kan tänka sig att föda vaginalt.


    Du kan inte tänka steget längre att det kan finnas ett fysiskt hinder som anledning att man inte vill/kan föda vaginalt?

    Imponerad över alla "duktiga" mammor som föder vaginalt och sedan ser ner på dom som inte vill pga olika anledningar.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hulda) skrev 2019-10-28 17:12:51 följande:

    Du vet att det är bäst för barnet att födas vaginalt?


    Inte nödvändigtvis. Betydligt fler allvarliga skador på barnen sker vid vaginal förlossning än vid planerat snitt. Som exempelvis allvarlig syrebrist som resulterar i cp-skada eller död. Sker nästan aldrig vid planerat snitt på friska bebisar. Däremot är det vanligare med allvarliga komplikationer hos mamman vid snitt.
  • Drottningen1970
    Anonym (L) skrev 2019-10-28 17:15:01 följande:

    Du kan inte tänka steget längre att det kan finnas ett fysiskt hinder som anledning att man inte vill/kan föda vaginalt?

    Imponerad över alla "duktiga" mammor som föder vaginalt och sedan ser ner på dom som inte vill pga olika anledningar.


    Antingen fick du problem med citeringsfunktionen eller så har du problem med läsförståelsen om du riktar denna kommentar mot mig..
  • mallalala

    Fick allvarliga bristningar under första förlossningen och önskade därför snitt i andra. Min bm på mamma Mia skickade remiss och jag blev kallad till ett samtal på danderyd. Var rätt sent, typ v 36 ngnting. Pratade typ 10 min läkaren och blev beviljad direkt

  • Anonym (Hulda)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-28 17:17:17 följande:

    Inte nödvändigtvis. Betydligt fler allvarliga skador på barnen sker vid vaginal förlossning än vid planerat snitt. Som exempelvis allvarlig syrebrist som resulterar i cp-skada eller död. Sker nästan aldrig vid planerat snitt på friska bebisar. Däremot är det vanligare med allvarliga komplikationer hos mamman vid snitt.


    Ja visst, vid själva födseln ja. Men i det långa loppet är det säkrare för barnet vid vf. Mindre risk för diverse tillstånd i framtiden.

    Jag har en gammal kollega som hade ett stort ärr över enki d. Det var från när hon föddes med snitt, visserligen på 60/70-talet men ändå.
  • Anonym (L)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-28 17:19:06 följande:

    Antingen fick du problem med citeringsfunktionen eller så har du problem med läsförståelsen om du riktar denna kommentar mot mig..


    Nej, det var riktat till dig som ansåg att man skulle göra abort istället för att kräva kejsarsnitt. Eller vad det inte det du skrev?
Svar på tråden När ska man tala om att man vill ha ett planerat snitt?