• Anonym (Wonder)

    Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?

    Jag undrar om man kan kräva att sitt bonusbarn arbetar heltid. Sålänge hon bor hemma gäller våra regler känner jag. Vi har mindre barn i familjen att försörja och jag är föräldraledig för tillfället men kommer sedan vara hemmafru. Bonus är 20 år och håller på att leta bostad, men ännu inte fått någon. När jag pressar pappan till att bonusen ska gå upp i arbetstid blir det kalla kriget här hemma. Hon har i dagsläget en 75% tjänst. Problemet är att om hon jobbar endast 75 % räcker inte pengarna till både halva ?hyran? (vi bor i hus), mar och hennes övriga kostnader. Så idag betalar hon bara 25 procent av sin lön till hemmet för att ha råd med sina andra kostnader. Det stör mig att hon bor så billigt och kan lägga mycket pengar på nöjen. Men som sagt, kan en förälder tvinga sitt barn att arbeta heltid?

  • Svar på tråden Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?
  • Anonym (Bb)
    Tiina87 skrev 2019-11-10 14:52:30 följande:
    Föräldrarna betalar för barnen. Är svårt att förstå?
    Med ditt upplägg gör de ju inte det.

    Jämför två fall:
    * 8 barn, två föräldrar, en vuxen bonus, bor i en 10-rummare med en hyra på 21000:- Bonusen får med ditt upplägg betala 7000:- i hyra.
    * 1 barn, två föräldrar, en vuxen bonus, bor i en 4-rummare med en hyra på 6000:- Bonusen får med ditt upplägg betala 2000:- i hyra.

    I båda fallen har bonusen 1 rum och tillgång till kök och toalett. Varför ska bonusen betala så olika mycket, dvs betala för barnen, i de två olika fallen?
  • Drottningen1970
    Tiina87 skrev 2019-11-10 14:52:30 följande:

    Föräldrarna betalar för barnen. Är svårt att förstå?


    Nej det är inte svårt att förstå utan fullständigt självklart.

    Problemet är ju att enligt din uträkning så är det ju inte så.

    Hursomhelst så vet jag av erfarenhet att du aldrig någonsin kommer att backa när du fått en fix ide, oavsett hur överbevisad du blir

    Så jag lägger ner...
  • Drottningen1970
    Anonym (Bb) skrev 2019-11-10 15:07:17 följande:

    Med ditt upplägg gör de ju inte det.

    Jämför två fall:

    * 8 barn, två föräldrar, en vuxen bonus, bor i en 10-rummare med en hyra på 21000:- Bonusen får med ditt upplägg betala 7000:- i hyra.

    * 1 barn, två föräldrar, en vuxen bonus, bor i en 4-rummare med en hyra på 6000:- Bonusen får med ditt upplägg betala 2000:- i hyra.

    I båda fallen har bonusen 1 rum och tillgång till kök och toalett. Varför ska bonusen betala så olika mycket, dvs betala för barnen, i de två olika fallen?


    Ingen ide att du försöker. Du kan komma med hur mycket logik som helst. Vederbörande är fullständigt resistent...
  • Anonym (Guckosko)
    Kermit1561 skrev 2019-11-10 14:54:27 följande:
    Alla delar som man vill men om ma delar hyran lika på alla vuxna så innebär det att alla vuxna är med och betalar barnens del av hyran och alltså bidrar till barnens försörjning.
    Och "bonusdottern" detta fall har inget som helst ansvar för halvsyskonens försörjning.
  • Tiina87
    Anonym (Q) skrev 2019-11-10 15:03:10 följande:

    Men ansvaret för barnens boendekostnad ligger på föräldrarna hur man än vrider och vänder på det. Inte på syskon eller bonusar.


    Jag aldrig påstått det heller.
  • Tiina87
    Drottningen1970 skrev 2019-11-10 15:05:37 följande:

    Självklar gör alla som de vill. Tror inte att så väldigt många, inklusive TS bonus skulle vara så väldigt intresserade av att stå för andras barns boendekostnad dock. Det upplägg som just du tycker är rimligt är inte det normala och inte hur man normalt räknar. Givetvis kan en inneboende, om de har lust, ävem vara med och betala barnens dagis, vinterkläder etc etc. Men faktum kvarstår dock att det är föräldrarna som är juridiskt ansvariga för barnens kostnader inklusive deras hyresdel. Så räknar även alla myndigheter.

    Om bonusdottern exempelvis skulle söka försörjningsstöd så skulle hon beviljas 1/5 av boendekostnaden.


    Jag har aldrig påstått att någon annan än föräldrarna ska stå för barnens försörjning. Så varför älta det fram och tillbaka?
  • Tiina87
    Anonym (Bb) skrev 2019-11-10 15:07:17 följande:

    Med ditt upplägg gör de ju inte det.

    Jämför två fall:

    * 8 barn, två föräldrar, en vuxen bonus, bor i en 10-rummare med en hyra på 21000:- Bonusen får med ditt upplägg betala 7000:- i hyra.

    * 1 barn, två föräldrar, en vuxen bonus, bor i en 4-rummare med en hyra på 6000:- Bonusen får med ditt upplägg betala 2000:- i hyra.

    I båda fallen har bonusen 1 rum och tillgång till kök och toalett. Varför ska bonusen betala så olika mycket, dvs betala för barnen, i de två olika fallen?


    Jo, föräldrarna betalar och försörjer fortfarande sina barn oberoende av hur de delar hyran.
  • Tiina87
    Drottningen1970 skrev 2019-11-10 15:10:38 följande:

    Nej det är inte svårt att förstå utan fullständigt självklart.

    Problemet är ju att enligt din uträkning så är det ju inte så.

    Hursomhelst så vet jag av erfarenhet att du aldrig någonsin kommer att backa när du fått en fix ide, oavsett hur överbevisad du blir

    Så jag lägger ner...


    Dåså, vad är då problemet?

    Jag har aldrig påståt och kommer aldrig påstå att bonusbarn/syskon etc ska försörja sina syskon. Det är föräldrarnas sak. Oberoende på hur de delar hyran sinsemellan.

    Överbevisad? Det finns inget rätt eller fel i frågan då alla gör som de själva önskar.
  • Tiina87
    Drottningen1970 skrev 2019-11-10 15:12:03 följande:

    Ingen ide att du försöker. Du kan komma med hur mycket logik som helst. Vederbörande är fullständigt resistent...


    Så du anser att alla som inte tänker eller gör som du har fel? Intressant...
  • Anonym (Psss)
    Tiina87 skrev 2019-11-10 16:27:54 följande:

    Jag aldrig påstått det heller.


    Jo Det påstår du. Du säger att de ska dela kostnaderna på 3. Då betalar bonusen för sina syskon också. Det borde hon inte. Det ska föräldrarna göra. Om bonusen betalar en tredjedel av kostnaderna för något hon bara står för en femtedel av är det ju uppenbart någons kostnad hon betalar extra för än sig själv i alla fall.
Svar på tråden Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?