• Anonym (Känslor)

    Bok om otrohet: Den nakna sanningen

    Jag har börjat läsa Den nakna sanningen: varför vi är otrogna och vad vi kan lära oss av det av Angela Ahola doktor i psykologi. En intressant och spännande bok. Hon försöker också definiera vad som är otrohet.


    Enligt henne är en bra tumregel att alla saker man gör som man inte vill berätta för sin partner är en form av otrohet. Här på forumet verkar en del tycka att det inte är otrohet att träffas eller chatta i smyg bakom ryggen på sin partner. Men eftersom sånt skadar förhållandet på olika sätt så blir det en form av otrohet.

  • Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen
  • Anonym (jag)
    Anonym (Sanningen) skrev 2023-04-05 15:43:57 följande:
    Nej nu får du ta och skärpa dig.
    Det var ju du som i dina tidigare inlägg snackade om förtroende, och detta i sammanhang av vad du kräver av din partner.
    Jag svarade bara på det du skrev om förtroende.

    Du pratade strunt, du hade fel.
    Jag visade för dig och det blev tydligt även för dig att du inte hade tänkt hela vägen.
    När ditt misstag blev uppenbart även för dig själv så började du i stället försöka att kasta allt möjligt på mig.

    Det var du och inte jag som började prata om förtroende.

    Skärp dig, försök åtminstone hålla dig till trådens ämne, visa åtminstone någon respekt för trådstarten, för andra medlemmar, forumet och för FL:s policy och regler.

    Du behöver skärpa dig betydligt om du ska förtjäna något mer svar från mig eller om du ska kunna väcka en vilja hos mig att ens föra några fortsatta resonemang med dig.
    Det är ju inte första gången du väljer att försätta dig själv i denna situation, såväl med mig som uppenbarligen också med andra medlemmar på forumet, så att flera tackar för sig och inte längre vill ha något som helst fortsatt utbyte med dig.

    Det kanske får dig att känna dig framgångsrik när du kan lura dig själv att du har vunnit diskussionen och att det har inneburit något positivt för dig. Den enda som egentligen har hänt är att du har valt att uppträda på sådant sätt att du har skaffat dig ännu fler ovänner.

    Jag förmodar att det var på samma sätt du "vann" diskussioner med din tidigare partner och vilket troligen bidrog till att din partner valde att vara otrogen mot dig. Och att du även då hade du lyckats genom din egen försorg att skaffat dig en ny ovän. Minst en.
    Trådens ämne är otrohet, på vilket sätt menar du att det jag skriver bryter mot trådens ämne?
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-05 15:09:58 följande:

    Här uppstår det dock ett dilemma. Eftersom vissa val vi gör kan ses som harmlösa men vi riskerar att skada vårt förhållande när vi gör dem och vi kanske inte ens ser dem som otrohet. 


    En vanlig orsak till separation och otrohet idag är att man kommer för nära en kollega eller vän. Alternativt att man kommer i kontakt med ett gammalt ex via sociala medier.


    Att prata är väl harmlöst? I början är det så. Men så fortsätter samtalen och man kanske ses. Eller ses mer om man redan träffades innan. Ens förhållande kanske hamnar i en svacka men istället för att ta tag i det så glider man mer och mer över känslomässigt till den tredje parten. Man ser inte detta själv då det känns bekvämt.


    Poängen är inte att kontrollera varandra utan att prata om vilka gränser som är okej sen får man se till att kontrollera sig själv.


    Jag tror att det kan vara så här;

    När vi är i ett förhållande och våra referensramar är relativt lika så har vi inga problem, instinktivt vet vi var gränserna går så att ens partner inte behöver oroas.

    Om däremot parternas referensramar skiljer sig åt behöver man jobba på att hitta en medelväg där båda kan känna sig bekväma. 

    Om ett förhållande baseras enbart på den enes referenser som den andre inte accepterar, då är det problem!! Då är det nog bäst att bryta

    Med detta sagt så utesluter jag inte att otrohet kan ske i de bästa förhållande och något som vi måste lära oss att hantera. Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar eller så gör vi klart för varandra att vi inte kan fortsätta. 

    Jag tror inga förhållanden är immuna mot otrohet.

    Jag vet av erfarenhet att man kan förlåta, man kan gå vidare med förhållandet efter en otrohet.
  • Elefantmannen2
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-05 21:11:25 följande:
    Jag tror att det kan vara så här;

    När vi är i ett förhållande och våra referensramar är relativt lika så har vi inga problem, instinktivt vet vi var gränserna går så att ens partner inte behöver oroas.

    Om däremot parternas referensramar skiljer sig åt behöver man jobba på att hitta en medelväg där båda kan känna sig bekväma. 

    Om ett förhållande baseras enbart på den enes referenser som den andre inte accepterar, då är det problem!! Då är det nog bäst att bryta

    Med detta sagt så utesluter jag inte att otrohet kan ske i de bästa förhållande och något som vi måste lära oss att hantera. Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar eller så gör vi klart för varandra att vi inte kan fortsätta. 

    Jag tror inga förhållanden är immuna mot otrohet.

    Jag vet av erfarenhet att man kan förlåta, man kan gå vidare med förhållandet efter en otrohet.

    Tidens tand och att man tar förhållandet för givet är nog den största boven tror jag. De flesta vet att man måste vårda det gemensamma, men det hamnar ofta efter barn, karriär och annat. Man borrar ned huvudet och livspusslar ett par år och står där med en främling som man inte har speciellt mycket gemensamt med när man lyfter blicken.


    Killen som sprang milen varje morgon och fixade kaffe på sängen är plötsligt blekfet med vikande hårlinje efter för många övertidstimmar på revisionsbyrån , semestersupande och bingeing på menlösa streamingserier.
    Tydligen består det gemensamma numer bara av kylskåpsschemat över storhandling och vem som skjutsar sonen till innebandyn. Han fäller inte ens ned toalocket längre. 


    - Utdrag från valfritt äktenskap efter 15 år. 

  • Anonym (Piggsvin)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-05 21:38:45 följande:

    Tidens tand och att man tar förhållandet för givet är nog den största boven tror jag. De flesta vet att man måste vårda det gemensamma, men det hamnar ofta efter barn, karriär och annat. Man borrar ned huvudet och livspusslar ett par år och står där med en främling som man inte har speciellt mycket gemensamt med när man lyfter blicken


    Killen som sprang milen varje morgon och fixade kaffe på sängen är plötsligt blekfet med vikande hårlinje efter för många övertidstimmar på revisionsbyrån , semestersupande och bingeing på menlösa streamingserier.
    Tydligen består det gemensamma numer bara av kylskåpsschemat över storhandling och vem som skjutsar sonen till innebandyn. Han fäller inte ens ned toalocket längre. 


    - Utdrag från valfritt äktenskap efter 15 år. 


    HAHA!! Så jävla bra och träffsäkert faktiskt. 

    Men man kan bara skärpa sig själv, är den andre helt uppgiven inför sitt utseende och inte heller ger uppmärksamhet så är det lätt att det spårar ur.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-05 21:11:25 följande:
    Jag tror att det kan vara så här;

    När vi är i ett förhållande och våra referensramar är relativt lika så har vi inga problem, instinktivt vet vi var gränserna går så att ens partner inte behöver oroas.

    Om däremot parternas referensramar skiljer sig åt behöver man jobba på att hitta en medelväg där båda kan känna sig bekväma. 

    Om ett förhållande baseras enbart på den enes referenser som den andre inte accepterar, då är det problem!! Då är det nog bäst att bryta

    Med detta sagt så utesluter jag inte att otrohet kan ske i de bästa förhållande och något som vi måste lära oss att hantera. Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar eller så gör vi klart för varandra att vi inte kan fortsätta. 

    Jag tror inga förhållanden är immuna mot otrohet.

    Jag vet av erfarenhet att man kan förlåta, man kan gå vidare med förhållandet efter en otrohet.
    Fast om man har så extremt olika referensramar varför går man få öht in i en exklusiv relation när man vet mycket väl vilka referensramar som gäller kring trohet?

    Och hur ska man kunna hitta en bra kompromiss om man inte är ärlig med sina önskemål och referensramar?

    Japp, faktum är att det verkar vara väldigt poppis med otrohet även i bra relationer för om man ska tro enkäter som gjorts så verkar ju inte problem i relationen vara den vanligaste anledningen till otrohet utan spänning och ombyte. Så det kan absolut ske i den bästa av relationer. Dock tycker jag du generaliserar lite väl när du skriver att "Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar". Jag menar visst alla människor gör misstag men alla gör absolut inte samma SLAGS misstag och alla slags misstag går kanske inte att likställa med varandra. Jag tror tex inte man kan säga att råka tvätta sin partners favorittröja i 90 grader är samma sak som att råka knulla sin partners syrra. Vissa misstag är betydligt större än andra och allt går inte alltid att förlåta.

    Ja det går säkert att gå vidare tillsammans efter en otrohet, men det hänger inte bara på att den som blivit bedragen kan förlåta, det bygger lika mycket på att den som bedragit kan göra sig förtjänt av en andra chans. Att förlåta en person som varken ångrar sitt "misstag" eller gör ett dugg för att förtjäna en andra chans tror inte är att rekommendera. Sen ska man heller inte glömma att gå vidare tillsammans efter en otrohet och att gå vidare tillsammans efter en otrohet och vara lyckliga inte behöver vara samma sak, Det finns många som blir kvar för barnens skull eller av ekonomiska skäl.

  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-11 14:52:43 följande:
    Fast om man har så extremt olika referensramar varför går man få öht in i en exklusiv relation när man vet mycket väl vilka referensramar som gäller kring trohet?

    Och hur ska man kunna hitta en bra kompromiss om man inte är ärlig med sina önskemål och referensramar?

    Japp, faktum är att det verkar vara väldigt poppis med otrohet även i bra relationer för om man ska tro enkäter som gjorts så verkar ju inte problem i relationen vara den vanligaste anledningen till otrohet utan spänning och ombyte. Så det kan absolut ske i den bästa av relationer. Dock tycker jag du generaliserar lite väl när du skriver att "Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar". Jag menar visst alla människor gör misstag men alla gör absolut inte samma SLAGS misstag och alla slags misstag går kanske inte att likställa med varandra. Jag tror tex inte man kan säga att råka tvätta sin partners favorittröja i 90 grader är samma sak som att råka knulla sin partners syrra. Vissa misstag är betydligt större än andra och allt går inte alltid att förlåta.

    Ja det går säkert att gå vidare tillsammans efter en otrohet, men det hänger inte bara på att den som blivit bedragen kan förlåta, det bygger lika mycket på att den som bedragit kan göra sig förtjänt av en andra chans. Att förlåta en person som varken ångrar sitt "misstag" eller gör ett dugg för att förtjäna en andra chans tror inte är att rekommendera. Sen ska man heller inte glömma att gå vidare tillsammans efter en otrohet och att gå vidare tillsammans efter en otrohet och vara lyckliga inte behöver vara samma sak, Det finns många som blir kvar för barnens skull eller av ekonomiska skäl.

    Du har rätt i mycket. Givetvis är misstaget att vara otrogen mycket större än tvätt missen. Att det alltid blir konsekvenser håller jag helt med men det är väl kanske så att om förhållandet innan var bra så blir konsekvenserna också mindre. Det är lättare att förlåta och den skyldige vet hur hen ska göra för att skapa nytt förtroende. 

    Däremot om relationen varit skakig innan blir den ju inte bättre efter en otrohet.

    Problemet med att man lever kvar i relationer för barnensskull eller för ekonomins skull finns vare sig otrohet eller ej.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-11 15:29:06 följande:
    Du har rätt i mycket. Givetvis är misstaget att vara otrogen mycket större än tvätt missen. Att det alltid blir konsekvenser håller jag helt med men det är väl kanske så att om förhållandet innan var bra så blir konsekvenserna också mindre. Det är lättare att förlåta och den skyldige vet hur hen ska göra för att skapa nytt förtroende. 

    Däremot om relationen varit skakig innan blir den ju inte bättre efter en otrohet.

    Problemet med att man lever kvar i relationer för barnensskull eller för ekonomins skull finns vare sig otrohet eller ej.
    Precis... att vara människa och att alla kan göra misstag är ju en ganska dålig ursäkt för otrohet, dels för att det absolut inte är något litet "misstag" utan ett extremt stort misstag som får stora konsekvenser, och dels för att det är ett "misstag" som lång ifrån alla gör, alla människor beter ju inte sig på det sättet. Så att acceptera att ens partner är felbar behöver inte betyda att man accepterar vilka "misstag" som helst. 

    Nja, snarare blir ju sveket ännu större om man haft en bra relation innan för då känns det ju ännu mer korkat och onödigt att såra och förnedra någon som älskar en och litar på en. Svek gör ju mer ont än andra lögner just för att det kommer från någon som stått dig nära och ju närmare man stått desto mer ont gör det såklart.

    Jag skulle snarare vilja påstå att INGEN relation blir bättre av svek och lögner, oavsett hur bra eller dålig den varit innan, det är mer en fråga om hur dåligt.

    Japp folk lever kvar i trasiga relationer även utan otrohet, men just denna tråd och diskussion handlar ju om otrohet och eventuell förlåtelse där jag påpekar att bara för att man fortsätter leva tillsammans inte behöver innebära att man förlåtit eller trivs i sin relation. Statistiskt sett så tror jag att de flesta faktiskt "förlåter" iaf initialt. Hur det ser ut efter några år tror jag däremot är en helt annan sak. Jag tror att det är ganska naturligt att klamra sig fast vid det kända och trygga när världen vänds upp och ner, men när man fått tid på sig att smälta det hela så är det inte säkert att man känner likadant som man gjorde innan. Att komma över ett svek är ju en process som tar lång tid och ett svek kan mycket väl ta död på kärlek. 
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-11 16:08:25 följande:
    Precis... att vara människa och att alla kan göra misstag är ju en ganska dålig ursäkt för otrohet, dels för att det absolut inte är något litet "misstag" utan ett extremt stort misstag som får stora konsekvenser, och dels för att det är ett "misstag" som lång ifrån alla gör, alla människor beter ju inte sig på det sättet. Så att acceptera att ens partner är felbar behöver inte betyda att man accepterar vilka "misstag" som helst. 

    Nja, snarare blir ju sveket ännu större om man haft en bra relation innan för då känns det ju ännu mer korkat och onödigt att såra och förnedra någon som älskar en och litar på en. Svek gör ju mer ont än andra lögner just för att det kommer från någon som stått dig nära och ju närmare man stått desto mer ont gör det såklart.

    Jag skulle snarare vilja påstå att INGEN relation blir bättre av svek och lögner, oavsett hur bra eller dålig den varit innan, det är mer en fråga om hur dåligt.

    Japp folk lever kvar i trasiga relationer även utan otrohet, men just denna tråd och diskussion handlar ju om otrohet och eventuell förlåtelse där jag påpekar att bara för att man fortsätter leva tillsammans inte behöver innebära att man förlåtit eller trivs i sin relation. Statistiskt sett så tror jag att de flesta faktiskt "förlåter" iaf initialt. Hur det ser ut efter några år tror jag däremot är en helt annan sak. Jag tror att det är ganska naturligt att klamra sig fast vid det kända och trygga när världen vänds upp och ner, men när man fått tid på sig att smälta det hela så är det inte säkert att man känner likadant som man gjorde innan. Att komma över ett svek är ju en process som tar lång tid och ett svek kan mycket väl ta död på kärlek. 
    Vad jag egentligen ville säga är att  alla människor är olika, alla relationer är olika, vår förmåga att förlåta är olika. Jag säger inte att det ena bättre än det andra.

    Jag säger inte att otrohet är något positivt, nej långt därifrån det vänder upp och ner på allt, men man måste ta sig an problemet  man fått på halsen. Man måste jobba på sitt förhållande om man vill fortsätta tillsammans. Det var i den kontexten jag skrev. 

    En förutsättning för ett bra förhållande är kärlek och min erfarenhet är att kärleken inte automatiskt försvinner av en otrohet men som jag sa, vi är olika. 

    Som jag ser det så ligger sveket inte i otroheten utan i att inte berätta. Otroheten är vad det är..  ett symtom på något att ta tag i och jobba på.
  • Anonym (Något jag ogillar)

    Något jag verkligen ogillar vad gäller otrohet är att försöka gaslighta partnern till att tro att denne gjort något likvärdigt dåligt som han gjort. Han hade legat med en annan, men han försökte dra upp saker som att jag pratat ut om mina problem med en väninnas man, istället för att prata med honom eller henne. Helt platoniskt men förtroligt. 

    Att det är lika illa, liksom argumentera och få det till att ett privat samtal (som OK jag inte hade vart bekväm med att ta framför vare sig dåvarande eller min väninna, enbart hennes man). Skulle vara lika illa som att ha sex med någon annan?

    För att ta ett mindre mansfientligt exempel, menar inte ensidigt basha ett kön så har jag en killkompis vars flickvän tyckte att eftersom han hade runkat till porr hade hon rätt att vänstra och försökte gaslighta honom till att godta det.  

Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen