• Anonym (Snäll)

    Klasskassan - ett barn betalar inte

    klassen samlar pengar till en klassresa och jag organiserade en av aktiviteterna. Barnen fick helt frivilligt sälja varor. Varorna kom till mig och alla kom och hämtade, delade ut till sina kunder och swishade mig. Jag betalade fakturan till företaget och satte in vinsten på klasskontot. 


    nu till problemet. Ett barn sålde för drygt 1000:-  Trots flera påminnelser från mitt barn i skolan kom hon inte och hämtade varorna. Barnen är 11 år och jag har aldrig träffat denna tjej. Efter några veckor letade jag upp hennes efternamn och gick dit med varorna. Jag tyckte pappan var lite obehagligt men jag förklarade hur man betalar och han sa att han skulle göra det. Nu har det gått flera veckor till. Både mitt barn och fröken har påminnt flickan. 


    Hur ska jag göra? Jag ligger ju ute med dessa pengar nu. Kan jag ta pengarna från barnens konto? Eller ligger det på mig som organiserat detta att riskera att förlora 1200:- ? 

  • Svar på tråden Klasskassan - ett barn betalar inte
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-12-13 11:13:14 följande:
    Det vet du inte...

    Jag tror det är mer sannolikt att de inte sålt något. Att de pressats att ge sken av att de gjort det. Därför de inte hämtade ut något godis. Nu löste ju TS det själv genom att pressa ungen i skolan och sedan oinbjuden åka över med skiten. Jag tror vidare att föräldrarna inte har råd att lösa ut flickan, därav att hon fick ett ljummet mottagande.
    Det är ju hemskt om dom känner så. Det är inte alla barn som sålt och det hade nog ingen räknat med att alla skulle göra. Det kan ju vara så enkelt som att man har släkt och vänner långt borta eller att ett syskon säljer samma vara just nu. Eller att barnet ändå inte vill åka på utflykt. Man kanske är stressad just nu. Eller av princip inte vill att barnen säljer (ofta lite överprisade) saker. Det är ju ingen fara och ingen ska känna sig pressad. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Snäll) skrev 2023-12-13 22:07:57 följande:
    En klassresa kan väl även vara bra för att bygga upp sammanhållningen och få alla inkluderade, öka trivseln och få fler barn att må bra. Mitt barn har inte alltid det lätt i skolan, varken med det sociala eller med undervisningen. Alla dagar är inte en dans på rosor. Jag tror att en klassresa / utflykt kan få positiv effekt för många. Vi behöver inte bara ge upp. 
    Så fruktansvärt naivt!!!
  • Anonym (Sten)
    Anonym (Snäll) skrev 2023-12-13 22:13:49 följande:
    Det är ju hemskt om dom känner så. Det är inte alla barn som sålt och det hade nog ingen räknat med att alla skulle göra. Det kan ju vara så enkelt som att man har släkt och vänner långt borta eller att ett syskon säljer samma vara just nu. Eller att barnet ändå inte vill åka på utflykt. Man kanske är stressad just nu. Eller av princip inte vill att barnen säljer (ofta lite överprisade) saker. Det är ju ingen fara och ingen ska känna sig pressad. 
    Men om du inte vill att någon ska känna sig pressad, varför åkte du då hem med grejerna istället för att vara skicka tillbaka dem? Att åka hem till någon måste väl ändå anses som extremt pressande? 
  • Anonym (Sten)
    Anonym (Snäll) skrev 2023-12-13 22:07:57 följande:
    En klassresa kan väl även vara bra för att bygga upp sammanhållningen och få alla inkluderade, öka trivseln och få fler barn att må bra. Mitt barn har inte alltid det lätt i skolan, varken med det sociala eller med undervisningen. Alla dagar är inte en dans på rosor. Jag tror att en klassresa / utflykt kan få positiv effekt för många. Vi behöver inte bara ge upp. 
    Visst kan en klassresa vara bra för sammanhållningen men den hamnar nästan alltid i slutet av terminen sista året innan klassen splittras. Då gör den ju ändå inte någon större nytta. Att samla pengar i tre år för att få bättre sammanhållning ett par veckor innan sommarlovet och sen en ny klass. Det känns inte som ett vidare bra sätt att arbeta på tycker jag. 
  • Miooo

    Hur kan du ge din dotter i uppdrag att flera gånger påminna tjejen? Det är inte snällt 

  • Anonym (lämna skolan utanför)

    Ni som säger att läraren ska rodda i det.
    Som lärare själv säger jag Aldrig i livet att jag skulle göra det!
    Mitt jobb är att undervisa och stötta eleverna, och skapa bra relationer till föräldrarna.
    Detta har inget med skolan att göra och jag skulle aldrig uppmuntra till sådana här försäljningar eller klassresor. Skola är skola, fritid är fritid.
    Instämmer även med er som menar att många barn inte alls uppskattar klassresor etc. Och pressen att sälja kakor etc är hemsk! Många familjer har små nätverk eller anhöriga som varken kan eller vill betala dyrt för kakor de inte ens vill ha. 
    Det ska bli en lättnad den dag det tar slut med sådana här aktiviteter som koppas till skolan. Idrottsföreningar är en helt annan sak då det är frivilligt att vara medlem.

  • Anonym (Oj)

    Men vad hemskt att ni tjatar på barnet om detta. Vad ska hon göra? Hon har antagligen exakt noll att säga till om föräldrarnas pengar. Herregud, ni vuxna har gjort fel i detta ända från början, lägg inte över det på ett stackars barn.
    Hur kul är det för henne att komma till skolan och få tjat om att hennes föräldrar ska betala, tänk efter lite. 

  • Anonym (Me)

    Det är väldigt mycket press på fel personer här. Att flickan påminns flera gånger och att du dessutom belastat läraren som helt ska hållas utanför försäljning. 


    En kontakt med föräldrar och därefter returnera varorna hade varit rätt väg. Hade jag gjort misstaget hade jag kontaktat föräldrar och erbjudit att hämta varorna för att returnera dem om det fortfarande går. Gör ett försök att prata med dem.

    Tog beslutet på föräldramöte att de skulle sälja?

  • Anonym (XXX)
    Anonym (lämna skolan utanför) skrev 2023-12-14 09:13:15 följande:

    Ni som säger att läraren ska rodda i det.
    Som lärare själv säger jag Aldrig i livet att jag skulle göra det!
    Mitt jobb är att undervisa och stötta eleverna, och skapa bra relationer till föräldrarna.
    Detta har inget med skolan att göra och jag skulle aldrig uppmuntra till sådana här försäljningar eller klassresor. Skola är skola, fritid är fritid.
    Instämmer även med er som menar att många barn inte alls uppskattar klassresor etc. Och pressen att sälja kakor etc är hemsk! Många familjer har små nätverk eller anhöriga som varken kan eller vill betala dyrt för kakor de inte ens vill ha. 
    Det ska bli en lättnad den dag det tar slut med sådana här aktiviteter som koppas till skolan. Idrottsföreningar är en helt annan sak då det är frivilligt att vara medlem.


    Ja, många barn har ångest för den där skolresan alla åren i förväg, och alla aktiviteter där de ska samla pengar till den upplevs som att binda ris till sin egen rygg. Bara för någon beskäftig klass-nazi-morsa med för lite att göra...

    Man önskar att statsmakterna någon gång kunde ta kontroll över skolan ordentligt, och förbjuda allt sådant här!
  • Anonym (MA)
    Vladdis skrev 2023-12-13 15:22:48 följande:
    Ah, jag fattar. Köper ditt resonemang. Är väl lite arbetsskadad då man hanterar fordringar på långt över detta. Finns många som har det tufft. Över 7500 bolag har konkat bara det senaste året. Så jag uttryckte mig utifrån den ståndpunkten. Kan absolut tro att 1200kr är mycket, inte minst för fattig pensionärer som har 14 000/månad. Jag är nog lite för frälst inom kapitalismen för att ha den empatin. Finns ett oerhört bidragsfusk & momsfusk som gör att vanligt folk hamnar i skiten. Tråkigt, men det är lite så vårt moderna samhälle fungerar. Majoriteten måste täcka upp för att promillen fular sig. Då är det dem som är svagast kapitalmässigt som får det extra tufft. 
    Men oj! All cred till dig!!! Det är min själ inte ofta man stöter på någon som kan inse ett misstag och ta ansvar för det. Så, som sagt: all cred till dig! Ditt uttalande var helt klart klumpigt och tanklöst, men utifrån det du beskriver angående din utgångspunkt är det ändå begripligt; ett mänskligt misstag, som du dessutom tar ansvar för.

    Peace! Solig
Svar på tråden Klasskassan - ett barn betalar inte