• Anonym (Snäll)

    Klasskassan - ett barn betalar inte

    klassen samlar pengar till en klassresa och jag organiserade en av aktiviteterna. Barnen fick helt frivilligt sälja varor. Varorna kom till mig och alla kom och hämtade, delade ut till sina kunder och swishade mig. Jag betalade fakturan till företaget och satte in vinsten på klasskontot. 


    nu till problemet. Ett barn sålde för drygt 1000:-  Trots flera påminnelser från mitt barn i skolan kom hon inte och hämtade varorna. Barnen är 11 år och jag har aldrig träffat denna tjej. Efter några veckor letade jag upp hennes efternamn och gick dit med varorna. Jag tyckte pappan var lite obehagligt men jag förklarade hur man betalar och han sa att han skulle göra det. Nu har det gått flera veckor till. Både mitt barn och fröken har påminnt flickan. 


    Hur ska jag göra? Jag ligger ju ute med dessa pengar nu. Kan jag ta pengarna från barnens konto? Eller ligger det på mig som organiserat detta att riskera att förlora 1200:- ? 

  • Svar på tråden Klasskassan - ett barn betalar inte
  • Anonym (Oj oj)
    Miooo skrev 2023-12-14 14:28:12 följande:

    Det normala i dessa försäljningar är att kunden bara bokar till ett visst belopp. De betalar när de får varan. Eftersom flickan inte ville hämta ut varorna är det logiskt att tro att det aldrig var några som beställt eller att de som beställt ändrat sig. Det de flesta gör i sådana fall är att skicka tillbaka varorna till företaget och räkna beställningarna som avbokade.TS åkte hem till tjejen och prackade på lilltjejen grejer som hon helt klart inte längre ville hämta.


    Det finns en anledning att vi har en lagstadgad ångerperiod vid hemförsäljning. Det är dessutom en olagligt att ingå ekonomiska avtal med en minderårig. Jag misstänker att det är mer än en regel som ska skydda konsumenter som TS har struntat i här 


    Varför är det logiskt att tro det?
    Vadå ville? Hon kanske glömde bort det? Varför drar ni förhastade slutsatser? Man kan ju lika gärna anse det logiskt att hon bara struntade i det. Eller tog pengarna själv kanske, tog varorna TS kom med, gick till sina kunder och tog betalt till slut då. Ni har ju ingen aning om vad som har hänt och varför! Kanske familjen behövde pengar resonerar ju vissa i tråden. De kanske gjorde sig en hacka på varorna vem vet? Det är tydligen kutym att spekulera fritt här i tråden.
  • Anonym (Lösningsorienterad)
    Anonym (Snäll) skrev 2023-12-13 00:22:42 följande:
    Klasskassan - ett barn betalar inte

    klassen samlar pengar till en klassresa och jag organiserade en av aktiviteterna. Barnen fick helt frivilligt sälja varor. Varorna kom till mig och alla kom och hämtade, delade ut till sina kunder och swishade mig. Jag betalade fakturan till företaget och satte in vinsten på klasskontot. 


    nu till problemet. Ett barn sålde för drygt 1000:-  Trots flera påminnelser från mitt barn i skolan kom hon inte och hämtade varorna. Barnen är 11 år och jag har aldrig träffat denna tjej. Efter några veckor letade jag upp hennes efternamn och gick dit med varorna. Jag tyckte pappan var lite obehagligt men jag förklarade hur man betalar och han sa att han skulle göra det. Nu har det gått flera veckor till. Både mitt barn och fröken har påminnt flickan. 


    Hur ska jag göra? Jag ligger ju ute med dessa pengar nu. Kan jag ta pengarna från barnens konto? Eller ligger det på mig som organiserat detta att riskera att förlora 1200:- ? 


    Men lös det då! t ex:
    -förklara läget för flickans pappa. Be honom ta tillbaka varorna till dig, eller betala för det som ni ligger efter med. det borde väl gå att returnera?
    -säg till flickans pappa att du märker att hon inte har lyckats få alla grejer sålda. Föreslå att ni kollar med andra föräldrar i klassen om de kan tänka sig att köpa, eftersom de är har blivit över
    -fråga vad som har hänt? Kankse hon missuppfattade och sålde allt till inköpspris istället för att lägga på en vinst. i broschyren man visar upp står väl inte kundens pris? Utan priset det kostar att beställa från företaget.
    -ring företaget och förklara läget. be dem boka returfrakt och skicka etiketten och returblankett till vårdnadshavarna.
    -har de missat deadline för betalning bara? har förfallodatum redan varit? Kanske företaget går med på att skjuta upp det. De kan ju inte vara helt ovana tänker jag. Samma sak hände i min 11-årings klass ser jag.

    ärligt talat är det ju ganska värdelösa överprisade produkter så den anhöriga kan ju ha ångrat sig..

    jättetråkig sits för dig absolut. för du har ju ändå bara Ställt upp och gjort detta utan att ta ut någon vinst. men du ska inte gå med förlust överhuvudtaget.

    har ni en klasschatt I t ex whatsapp eller telegram? där kan väl hennes pappa annonsera ut överblivna varor. garanterat kommer någon förälder kunna tänka sig att ställa upp.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Lösningsorienterad) skrev 2023-12-15 02:49:48 följande:
    Men lös det då! t ex:
    -förklara läget för flickans pappa. Be honom ta tillbaka varorna till dig, eller betala för det som ni ligger efter med. det borde väl gå att returnera?
    -säg till flickans pappa att du märker att hon inte har lyckats få alla grejer sålda. Föreslå att ni kollar med andra föräldrar i klassen om de kan tänka sig att köpa, eftersom de är har blivit över
    -fråga vad som har hänt? Kankse hon missuppfattade och sålde allt till inköpspris istället för att lägga på en vinst. i broschyren man visar upp står väl inte kundens pris? Utan priset det kostar att beställa från företaget.
    -ring företaget och förklara läget. be dem boka returfrakt och skicka etiketten och returblankett till vårdnadshavarna.
    -har de missat deadline för betalning bara? har förfallodatum redan varit? Kanske företaget går med på att skjuta upp det. De kan ju inte vara helt ovana tänker jag. Samma sak hände i min 11-årings klass ser jag.

    ärligt talat är det ju ganska värdelösa överprisade produkter så den anhöriga kan ju ha ångrat sig..

    jättetråkig sits för dig absolut. för du har ju ändå bara Ställt upp och gjort detta utan att ta ut någon vinst. men du ska inte gå med förlust överhuvudtaget.

    har ni en klasschatt I t ex whatsapp eller telegram? där kan väl hennes pappa annonsera ut överblivna varor. garanterat kommer någon förälder kunna tänka sig att ställa upp.
    Fast "ställt upp"? Jag blir så less på alla dessa beskäftiga klassmorsor som tror att dom "ställer upp", fast de bara skapar problem för alla. Det finns alltid en tyst majoritet i klassen som INTE VILL ha någon skolresa och INTE VILL hålla på och samla in pengar till den. De andra föräldrarna på föräldramötet brukar hjälplöst titta på varandra, men ingen vågar säga ifrån. Så att dra igång något sådant är inte att "ställa upp". Det är att "ställa till".

    Det bästa beslut jag någonsin tagit gällande min dotter, var att flytta henne till Kunskapsskolan. Där satsade de just på kunskap och lärande, de hade inga klasskassor eller skolresor, och när en nazimorsa försökte dra igång något sådant plattade rektorn till henne. Det var härligt att se!  Drömmer
  • Anonym (A)
    Fast "ställt upp"? Jag blir så less på alla dessa beskäftiga klassmorsor som tror att dom "ställer upp", fast de bara skapar problem för alla.

    Det är tydligt att du inte gillar morsor och klassresor.
    Kan säga att på lågstadiet var det barnens lärare som hetsade till klassresa och vi föräldrar fick se till att pengar drogs in.
    På högstadiet var barnen rätt svala inför resa men så i åk 9 kom lusten ändå. En dag kommer dottern hem och säger -Vi ska sälja kakor, kan du hålla i det?!
    Jag vill påstå att jag ställde upp. Inte för att jag ville, för gud förbannat vad jobbigt det var att få ihop det men för att barnen ville det.

    Förstår vad du menar men tycker att du överdriver med ditt slängande av nazi  och det är morsor som bestämmer att klassresor ska göras.
  • EpicF

    Abonym (XXX): Och dessa "andra föräldrarna på föräldramötet brukar hjälplöst titta på varandra, men ingen vågar säga ifrån" växa upp, öppna käftarna och säga ifrån. Tydligt säga NEJ. 

    Kanske är fler som tänker samma sak, men som inte tittar hjälplös på andra. 

  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2023-12-15 11:14:36 följande:

    Abonym (XXX): Och dessa "andra föräldrarna på föräldramötet brukar hjälplöst titta på varandra, men ingen vågar säga ifrån" växa upp, öppna käftarna och säga ifrån. Tydligt säga NEJ. 

    Kanske är fler som tänker samma sak, men som inte tittar hjälplös på andra. 


    Jo, men den typen av morsor som inte får benämnas vid namn, är ofta väldigt dominanta och aggressiva. De sätter skräck i folk.

    Dessutom finns det en risk att de vänder det till, att de som inte vill ha skolresa, skoldisco (där föräldrarna ska vara funktionärer), försäljning och andra insamlingar till klasskassan -  inte är engagerade i sina barn. Fast det kan vara precis tvärtom: man vet att ens eget barn inte vill tillbringa en enda timme mer än nödvändigt med den klassen.

    Då skiker de-morsor-som-inte-får-närmare-beskrivas: "LITE KAN NI VÄL STÄLLA UPP FÖR ERA BARN!" Så det är svårt... Och lärarna brukar inte heller våga säga ifrån, av samma skäl. Fast det blir merarbete för dem, och det går ut över undervisningen.
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-15 11:26:30 följande:
    Jo, men den typen av morsor som inte får benämnas vid namn, är ofta väldigt dominanta och aggressiva. De sätter skräck i folk.

    Dessutom finns det en risk att de vänder det till, att de som inte vill ha skolresa, skoldisco (där föräldrarna ska vara funktionärer), försäljning och andra insamlingar till klasskassan -  inte är engagerade i sina barn. Fast det kan vara precis tvärtom: man vet att ens eget barn inte vill tillbringa en enda timme mer än nödvändigt med den klassen.

    Då skiker de-morsor-som-inte-får-närmare-beskrivas: "LITE KAN NI VÄL STÄLLA UPP FÖR ERA BARN!" Så det är svårt... Och lärarna brukar inte heller våga säga ifrån, av samma skäl. Fast det blir merarbete för dem, och det går ut över undervisningen.
    Jaha, men alla andra har en röst och använda den när de inte vill ställa upp. 

    Svårare än så är det inte. Kan mycket väl vara sö att i realiteteten så är det två föräldrar i klassen som är pådrivande och alla andra vill inte. Då räcker det oftast med att en säger ifrån. Men klarar man inte så får man fint skylla sig själv. 

    Att man som lärare inte säger ifrån är idiotiskt. Om saker stör undervisningen så får man ta mig fan säga ifrån som lärare och övriga föräldrar som inte vill. 
  • olof 45

    Ännu en tråd som spårat ut,,, Det här är inte en diskussionstråd om klassmammor och graden av irritationsmoment dessa utgör... 

    Ett fel har skett, hur ska/kan det rättas till? Vad kan ts göra?

    TS, har du kommit fram till några nästa steg?

  • Anonym (Snäll)

    Tack för alla svar. 


    Det har löst sig och pappan har betalt ca 1 månad efter deadline men ingen fara för mig. 


    Flickan hade varit sjuk och även tappat bort lappen. Men hon hade delat ut hälften nu. När han swishade fick jag ju hans nummer så vi har haft lite kontakt. Jag föreslog att sälja resten i klassens FB grupp (som han inte är med i) men han sa att det är lugnt. Det är matvaror så han ska nog lösa det. Hade kanske inte varit så kul att stå med 6 paket underkläder storlek S över :)

  • Anonym (Snäll)

    Skrämmande att läsa om vilken hemsk klassmamma jag är som engagerar mig i detta. 


    Mitt äldre barns klass höll jag också i en försäljning. Det var inte jag som drog igång det hela. Tror dom hade 3 försäljningsrundor under mellanstadiet och det räckte till en eftermiddag och kväll på en mindre  nöjespark i 6an. i början var intresset lite svalt men när det närmade sig var många otroligt engagerade och jag tror alla följde med. Parallellklassen fick ihop lite mer pengar och åkte med övernattning. 

    kunde inte drömma om att så många tycker att det är så förfärligt med föräldrar som engagerar sig på det här sättet. 


    Som väntat var det några barn som står för 80% av försäljningen. Ett gäng som säljer inget eller nån enstaka och några däremell. INGEN förväntar sig att alla ska sälja 

Svar på tråden Klasskassan - ett barn betalar inte