• Solaris

    Arghhh!!!!! Katt som kissar runtom hemma!

    Vet snart inte vad vi skall göra!
    Vi har en 1-årig kattflicka som vi fick ta hand om när hon endast var 5 veckor.
    Hennes mamma hade övergivit henne + 2 syskon. Min mans släkting tog hand om henne i 1 1/2 vecka innan vi fick hem henne, och lärde henne att gå på lådan,lapa mjölk samt börja så smått med uppblött torrfoder för kattbebisar.
    Hon var med andra ord rumsren när hon fick flytta hem till oss.Hon är en innekatt och verkar trivas mycket bra med det. Har alltid skött sig exemplariskt och gått på lådan med undantag då hon blev könsmogen,men vi såg snabbt till att låta sterilisera henne och det problemet var ur världen..... Trodde vi.
    Nu c.a 7,5 månad efter att hon blivit steriliserad har hon börjat att kissa på andra ställen förutom i kattlådan, detta har hänt flera gånger per vecka nu och jag och min man är väldigt trötta på det. Vi har försökt med diverse bestraffningar som att spraya vatten på henne, låta henne lukta där hon kissat etc. Inget tycks hjälpa!
    Kan även tillägga att jag sprayat med sån där kattspray vars doft är väldigt impopulär hos katterna, som får dem att inte vilja vistas i just det området.

    Vad tror ni det kan bero på att hon beter sig så här? vi har en teori att hon protesterar mot något eler så är hon sjuk. Jag tänkte ringa veterinären imorgon för att få klarhet om det inte finns någon djurkunnig eller rentav veterinär/djurskötare härinne?
    Min första tanke var att vi får låta avliva henne, det var mannens förslag,men när jag tog upp det idag med honom var han intel lika positiv.
    Hur tycker ni att jag skall göra?

  • Svar på tråden Arghhh!!!!! Katt som kissar runtom hemma!
  • Upptagen

    kan vara urinvägsinfektion, bra att ni kollar med veterinären!

    Annars kan det vara många orsaker, kissen vill gå ut, lådan står på fel ställe, fel sand, för lite sand i lådan, något i miljön har förändrats, matte/husse mår inte bra osv. Hoppas det ordnar sig!

  • Minoo

    Vi tog hand om två kattsyskon förra året (mars03) och med dessa försökte jag månad efter månad att få helt rumsrena. Från att ha varit rumsrena när de var små kissade de precis överallt när de blev ½-1år. Både honan och hanen, annars är det oftast hanen som gör det. I 7 månader försökt vi, men till slut var det bara till att inse - de skulle aldrig sluta. Vi fick tyvärr låta de somna in...

    Har sedan tidigare en kattfröken, 9 år, som det aldrig varit problem med. Hon går i sin låda oavsett om jag bytt kattsand eller skurat den med AJAX. Har alltid funkat vid flytt eller semesterresor. Har haft väldigt tur med henne kanske.

    Men en sak vet jag eftersom jag är uppväxt med katt, när en katt väl börjat kissa inne är det väldigt svårt att få den att sluta. Vanligast är som sagt hanen när den blir könsmogen, men det går ju lätt att ordna med sterilisering. Någon har sagt att katten inte gillar när lådan är helt renskurad, låt lite av dess egna lukt sitta kvar. (Tycker själv det är lite otäckt, men kanske värt ett försök).

    Kanske är det bara sanden eller att hon är sjuk. Att ta bort sitt älskade husdjur är något av det jobbigast man tvingas göra, men man får tänka på att det är för kattens bästa.

    Hoppas verkligen att det ordnar sig för er och den lilla katten.

  • Upptagen

    måste även tipsa om ett medel som innehåller feromoner (hmm.. nu blev det säkert något fel där..) altså en naturlig signal för katten att man inte ska kissa där. Fråga på apoteket eller hos veterinären om vad det heter... minns inte exakt, men det var en veterinär som tipsade om det.

    Men innan man börjar med medel så bör man ju försöka åtgärda problemet, sen om man inte hittar någon anledning så kan man ju testa.

  • Storm07

    Min gamla katt protestkissade när vi köpte tvättmaskin, hon gillade inte att gå på lådan när maskinen var på. Prova byt tillbaka till den kattsand hon är van vid. Ett tips jag fick av veterinären var att katten kissar inte där de själva måste vara, så hon rekommenderade att jag stängde in katten med sin låda i ett litet rum och efterhand bygga ut reviret och släppa in den i fler rum. Det funkade faktiskt, först fick hon vara i ett rum ett par timmar, tills hon gått på lådan, sedan släppte vi in henne i ett till rum osv.

  • Popflickan

    Är det så att hon började kissa på andra ställen än i toan i samband med att ni bytte sand, så är det säkert det hon protesterar emot. Har ni testat att byta tillbaka till den gamla sorten?

  • Popflickan

    Är det så att hon började kissa på andra ställen än i toan i samband med att ni bytte sand, så är det säkert det hon protesterar emot. Har ni testat att byta tillbaka till den gamla sorten?

  • Milkev

    min hona har också börjat göra inne, 5 år gammal. Fullt frisk, ingen uvi. Inget nytt hemma....börjar tro att hon är sur för att hon inte längre får gå in hos grannen som hon brukade få göra förr. Vet inte vad jag ska göra.....känner mest bara avsky mot henne nu.....ska till apoteket idag och se om de har något bra att spraya på platsen hon går på. 

  • Selma1966

    Min första katt hatade det där kattströt gjort på papper. Så bytte ni till det, byt tillbaka! Nuvarande katterna blev stressadade när vi fick barn, men det gick över när rutinerna satte sig så vi vuxna uppmärksammade katterna som de behövde.

  • Milkev

    åååå mitt fall kan ju aldrig sluta bra, läste just på kattsidan om att katter även känner av oss människor. Jag är mest bara irriterad på min katt nu, känner själv hur jag faktiskt föredrar den andre framför henne. Jag känner mig genom elak just nu....men om sanningen ska komma fram så har kärleken för henne liksom försvunnit mer och mer. Kan det verkligen bli så? Kanske är jag som borde söka hjälp, det är väl klart att hon kissar inne om hon känner hur jag känner. Jag är ju "falsk" jag grejjar ju med henne på samma sätt som förut, där är det ingen skillnad bara det att jag inte känner lika starkt för henne längre....tänk om hon känner av detta.....tänk om det är därför.....hur fan beteer man sig då? 
    Jag har inget förtroende för andra genom en omplacering heller, man säljer inte de djur som man dragit på sig anser jag. Här hemma vet jag att hon får bra mat, är försäkrad och har alltid tillgång till en veterinär.... 
    shit vad hemsk jag känner mig nu....
    Kommer vi alltid ha det såhär då :( Förvarje gång hon kissat inne så känner jag hur kärleken bara försvinner....vet ju att hon inte gör det för att vara dum, utan för att ntt är fel. Tänk om JAG är felet..... 

  • Stealth

    nu hittade jag denna tråd lite sent men en jättevanlig åkomma är inlammation i urinblåsan/urinvägarna som ger detta beteendet. Behandlas med metacam, som är antinflammatoriskt och smärtstillande. Effekt inom 3 dagar på alla katter.
    Inklusive veterinären brukar det gå på 500:- (blå stjärnan och andra mindre veterinärer)


    Skaffa EGEN gillaknapp!
Svar på tråden Arghhh!!!!! Katt som kissar runtom hemma!