• Laire

    Telia abonnemang

    Det är lite olika, har du just ingått ett avtal eller? Eftersom du hänvisar till ångerrätt...

    Vissa går väldigt fort och vissa har man bundit upp, bäst är att kolla dina villkor. Har du just ingått en tjänst via telefon eller Internet så kan du ångra dig med hänvisning till Distansavtalslagen.


    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire

    Med "ingått en tjänst via Internet" menar jag att du beställt en tjänst via Internet, t ex att du förlänger ditt bredband via nätet.

    En månad låter lite länge (kommer inte riktigt ihåg hur länge som det står i distansavtalslagen och har anteckningarna hemma tyvärr), men annars beror det helt på vad du har accepterat för villkor. Telia har många tjänster där man binder sig för lägre avgifter (bra för mig som gillar Telia ) men i ditt fall kan det innebära att du måste ha tjänsten bindningstiden ut.

    Har du inte fått hem papper och infromation? Telia brukar alltid skicka hem väldigt snart...


    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire

    Om lagen och ångerrätt:


    Konsumentens ångerrätt


    Konsumenten har en generell rätt att ångra ett ingånget avtal inom 14 dagar genom att meddela näringsidkaren detta. Vid distansavtal eller hemförsäljning börjar ångerfristen löpa den dag konsumenten mottar varan eller en väsentlig del av den. Ångerfristen kan emellertid aldrig börja räknas förrän den dag konsumenten tar emot den information han eller hon enligt denna lag skall ha när ett avtal slutits (se ovan).


    Konsumenten behöver inte ange något skäl till varför han eller hon vill ångra det ingångna
    avtalet.


    Bevisbördan för att meddelandet om att konsumenten ångrat det ingångna avtalet ligger på honom eller henne.

    http://www.expowera.com/mentor/marknadsforing/lagar_distansavtalslagen.htm


    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire

    Oj, ursäkta! Såg nu att det bara gäller varor och inte tjänster, hm.. Då vet jag inte hur ångerrätten fungerar lagmässigt


    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire
    sundsvallstjej skrev 2006-08-12 00:29:38 följande:
    Oj, ursäkta! Såg nu att det bara gäller varor och inte tjänster, hm.. Då vet jag inte hur ångerrätten fungerar lagmässigt Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
    Vad jag svamlar idag, märks kanske att jag jobbat alledels för länge och är för trött för att sova Det gäller visst tjänster, den sidan skrev bara konstigt, så jag förvirrade mig själv
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire

    Skulle jag vara du skulle jag ringa 90 200 imorgon och prata med dem och förklara läget, att du ångrat dig och om det går att fixa.

    Har du dock skrivit på om en bindningstid och du har "fått" tjänsten för mer än två veckor sedan så är du körd, för att använda ett oproffsigt uttryck


    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire

    Vad bra att det löser sig för dig! Trots mitt svammel


    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire
    magnus07 skrev 2006-08-12 00:44:43 följande:
    Ett vanligt sätt att få folk att stanna kvar längre än dom egentligen skulle vilja...
    Eller så kan man sänka priserna eftersom man har garanterade kunder, kunderna vet vad de skriver på när det gäller bindningstider. Jag har bundit upp flera abbonemang mot lägre avgifter, tycker inte att det är något fel med att många har sådana system, felet är att kunderna inte tänker sig för innan de skriver på villkoren.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire
    abnocto skrev 2006-08-12 13:23:33 följande:
    Avtalen som Telia har är inte värda ett skit. De kan ändra när som helst så att man förlorar på det. Jag är SÅÅÅÅÅ missnöjd och verkar aldrig kunna avsluta deras avtal, då det bara förlängs ohc förlängs utan att de kan förklara varför.
    Knepigt, jag som har precis motsatta erfarenheter - så fort någonting i abonemangen ändras kommer det brev hem och jag erbjuds bryta avtalet om jag inte accepterar de nya villkoren.

    Företag får inte ändra villkor hur som helst! Och de får inte förlänga avtal utan att du beställt det, kräv utdrag ur deras register på dina beställningar eller be om att få prata med en chef.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire
    sleeping sun skrev 2006-08-12 17:21:22 följande:
    Angelstorm du kan ringa till Telia och säga att du vill ha räkning en gång i månaden.
    Fast gäller det bredband går detför närvarande icke (gick inte för en månad sedan iaf), de håller på att utveckla faktureringssystemet när det gäller BB, men det går trögt. Det är tydligen helt annat än faktureringen för telefoni som det går att ha månadsfakturor och autogiro på.

    Jag lägger undan varje månad istället, så blir det inte en stor kostnad varje kvartal.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire

    Jag skulle kolla för säkerhets skull.

    På Plus hade de ett inslag om barnvagnar förra året som sålts vidare innan garantin gått ut, då gälde inte garantin eftersom den ägaren som nu ägde barnvagnen och (trodde kunden) garantin inte var densamme som köpt den från början.

    Funkar nog olika från företag från företag, men det finns tydligen inget lagtvång att acceptera att garantin säljs vidare.


    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire
    Jennie81 skrev 2006-08-14 17:58:09 följande:
    Tycker Telia är kanon! har prövat andra operatörer några gånger, men med surt resultat då de inte har lika bra service. Jag betalar gärna lite mer för utmärkt service och aldrig något strul. Telia rules! Kärlek och snuva kan inte döljas!
    Håller med
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire
    Angelstorm skrev 2006-08-14 18:01:23 följande:
    Fast om det inte står något så vad gäller då?
    Hör av dig till butiken du handlat hos.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
Svar på tråden Telia abonnemang