• Angelstorm

    Telia abonnemang

    Hur lång tid har man på sig att säga upp sitt telia abonnemang? Man har väl ångerrätt? Vore trevligt ifall någon kunde svara!

  • Svar på tråden Telia abonnemang
  • magnus07

    Det verkar som om du har skrivit på ett avtal som sträcker sig 12 månader framåt och om du DÄREFTER vill avbryta det så har du tre månaders uppsägningstid på dig. Ett vanligt sätt att få folk att stanna kvar längre än dom egentligen skulle vilja...

  • Angelstorm

    Okej men min bindningstid är 24 månader?
    Surt, även om man har 3 månader på sig så går den tydligen ut idag :(

  • Laire
    magnus07 skrev 2006-08-12 00:44:43 följande:
    Ett vanligt sätt att få folk att stanna kvar längre än dom egentligen skulle vilja...
    Eller så kan man sänka priserna eftersom man har garanterade kunder, kunderna vet vad de skriver på när det gäller bindningstider. Jag har bundit upp flera abbonemang mot lägre avgifter, tycker inte att det är något fel med att många har sådana system, felet är att kunderna inte tänker sig för innan de skriver på villkoren.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • nyponsoppa

    från telias hemsida;
    12.2 Kunden har rätt att säga upp avtal om Tjänst utan iakttagande av uppsäg-ningstid. Om avtalet gäller för viss bindningstid får Kundens uppsägning verkan vid utgången av bindningstiden. Om ändring av avtalsvillkor enligt punkt 13 meddelas under bindningstiden, har Kunden rätt att säga upp avtal om Tjänst med verkan från ändringens ikraftträdande om ändringen är till Kundens nackdel och denna nackdel inte är av ringa betydelse. Uppsägning av avtal med bindningstid på grund av sådan villkorsändring ska göras senast sju dagar innan ändringen träder i kraft. Kunden anses ha accepterat ändringen om Tjänsten nyttjas efter ändringens ikraftträdande.

    12.3 Uppsägningen ska vara skriftlig om part begär det.

    12.4 Har Kunden sagt upp avtal om Tjänst stängs Tjänsten snarast efter uppsägningen eller vid den senare tidpunkt som Kunden önskar.

  • abnocto

    Avtalen som Telia har är inte värda ett skit. De kan ändra när som helst så att man förlorar på det. Jag är SÅÅÅÅÅ missnöjd och verkar aldrig kunna avsluta deras avtal, då det bara förlängs ohc förlängs utan att de kan förklara varför.

  • Angelstorm

    Ringde dit idag, kan tydligen inte säga upp mitt abonnemang, surt... men kan man inte ändra månadskostnaden på nått vis? Jag får räkning för kvartal så då blir det en stor räkning på en gång ist, vilket inte är så himla kul :(

  • sleeping sun

    Angelstorm du kan ringa till Telia och säga att du vill ha räkning en gång i månaden.

  • Angelstorm

    Sedan måste jag fråga.
    Jag tänkte sälja min mobil som jag köpte i samband med abonnemanget men kvittot o garantin står i mitt namn.
    Behöver man föra över till annan ägare eller är det bara att ge kvittot/garantin som gäller?

  • Laire
    abnocto skrev 2006-08-12 13:23:33 följande:
    Avtalen som Telia har är inte värda ett skit. De kan ändra när som helst så att man förlorar på det. Jag är SÅÅÅÅÅ missnöjd och verkar aldrig kunna avsluta deras avtal, då det bara förlängs ohc förlängs utan att de kan förklara varför.
    Knepigt, jag som har precis motsatta erfarenheter - så fort någonting i abonemangen ändras kommer det brev hem och jag erbjuds bryta avtalet om jag inte accepterar de nya villkoren.

    Företag får inte ändra villkor hur som helst! Och de får inte förlänga avtal utan att du beställt det, kräv utdrag ur deras register på dina beställningar eller be om att få prata med en chef.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire
    sleeping sun skrev 2006-08-12 17:21:22 följande:
    Angelstorm du kan ringa till Telia och säga att du vill ha räkning en gång i månaden.
    Fast gäller det bredband går detför närvarande icke (gick inte för en månad sedan iaf), de håller på att utveckla faktureringssystemet när det gäller BB, men det går trögt. Det är tydligen helt annat än faktureringen för telefoni som det går att ha månadsfakturor och autogiro på.

    Jag lägger undan varje månad istället, så blir det inte en stor kostnad varje kvartal.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • AdrianK

    Àngelstorm: Ang kvitto på mobilen så spelar det ingen roll vilket namn den står i. Det är kvittot/garanti-kvitton som måste existera bara. Inga problem.

  • Angelstorm

    AdrianK: Är du helt säker? Vill ju inte få skit för att jag sålt en mobil me garantin i mitt namn ;(

  • Laire

    Jag skulle kolla för säkerhets skull.

    På Plus hade de ett inslag om barnvagnar förra året som sålts vidare innan garantin gått ut, då gälde inte garantin eftersom den ägaren som nu ägde barnvagnen och (trodde kunden) garantin inte var densamme som köpt den från början.

    Funkar nog olika från företag från företag, men det finns tydligen inget lagtvång att acceptera att garantin säljs vidare.


    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Grus grus

    Tycker Telia är kanon! har prövat andra operatörer några gånger, men med surt resultat då de inte har lika bra service. Jag betalar gärna lite mer för utmärkt service och aldrig något strul. Telia rules!


    Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Laire
    Jennie81 skrev 2006-08-14 17:58:09 följande:
    Tycker Telia är kanon! har prövat andra operatörer några gånger, men med surt resultat då de inte har lika bra service. Jag betalar gärna lite mer för utmärkt service och aldrig något strul. Telia rules! Kärlek och snuva kan inte döljas!
    Håller med
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Laire
    Angelstorm skrev 2006-08-14 18:01:23 följande:
    Fast om det inte står något så vad gäller då?
    Hör av dig till butiken du handlat hos.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
Svar på tråden Telia abonnemang