• jojosmatte

    12 årig dotter vill ta hål i näsan

    Min 12-åriga dotter vill ta hål i näsan. Har lite svårt att ge henne ngt motargument, då jag själv har flera piercings och tatueringar, piercade själv näsan när jag var 13. Är ändå inte helt hundra på att jag tycker det är okej, även om jag kan hålla med om att det är snyggt....Vad tycker ni? inte om huruvida det är snyggt eller inte utan om hon ska få göra det eller ej......

  • Svar på tråden 12 årig dotter vill ta hål i näsan
  • jojosmatte

    Nä, jag vet det ang seriösa piercare, jag har inte ens tagit upp frågan med piercarna i studion. Är dock lite orolig för att hon ska få för sig att ordna saken på egen hand, (vilket min bonusdotter gjorde).
    Det finns i ngen lag på 15 eller 18 års gräns, dey är upp till piercaren att göra, däremot finns det rekommendationer.

  • jojosmatte

    ...måste tyvärr åka hemifrån ett tag...men jag väntar med spänning på alla svar.....vem vet , kanske det blir en bra disskussion av det hela....

  • Niccita

    Joo, det ær sant att det inte finns någon lag, men de rekomendationerna gørs ju av deras "fack", och man kan næstintill sæga att de som gør på dem under 15 inte ær med i det, och då anses de inte vara seriøsa...
    Vet många som tyværr piercar och tatuerar aldeles før unga, och som verkligen inte vet vad de pysslar med...

  • Minelli

    Att ta hål i öronen är av nån anledning mer okej när man är 12, än vad en piercing nån annanstans är. Jag kan hålla med om att det är mer accepterat så.
    Men som andra sagt här:

    -Risken är att hon gör det själv istället och konsekvenserna kan bli ganska obehagliga.
    -Ångrar hon sig är det ingen stor sak att ta ut smycket igen.

    12 känns lite ungt, men det är svårt att argumentera mot något som man själv har gjort.
    Att tex. säga till sitt barn att han/hon inte får röka, samtidigt som man själv står med en cigarett i handen.. det sänder ut ganska konstiga signaler.

    Kanske en idé att be din dotter tänka över det och läsa på lite fakta runt vad som krävs av en när man är piercad (rengöring etc.) i x antal veckor/månader, är hon sedan fortfarande helt säker på att hon vill - varför inte? (det är ju bara ett smycke!)


    Med varje problem kommer en gåva och ett nytt kapitel.
  • Stargirl

    Det är 18 års gärns på piercing. Jag tycker inte att man ska jämföra sig med sina föräldrar alls. Vi är vuxna och tar vuxna beslut. Som 12 åring är man alldels för ung för att ha piercing i näsan anser jag.


    THINK PINK
  • EmmaMatilda

    Jag skulle sagt nej, tycker att man är för ung när man är 12. Hon hinner nog ångra sig tusen ggr om hon gör det.

  • Jossa82

    Säg att hon får vänta till en viss ålder, typ 15 eller nåt sånt. Om hon fortfarande vill då, så är det väl okej..

    Själv förstår jag att hon vill det, ett snabbt sätt att känna sig lite tuffare o coolare, antar jag.

  • Diamond

    Om jag inte har helt fel för mig görs väl hål i näsan med samma verktyg som i öronen o e väl egentligen ingen piercing????
    Och skulle man verkligen ångra sig så e det ju faktiskt bara att ta ut så växer hålet igen.....  Hmm... men klart en klurig fråga, än så länge e ju min plutt bara liten.
    Men min bonusson som fyllde fjorton häromdagen piercade ögonbrynet förra sommaren (alltså när han var tolv), det har han dock tagit bort men nu vill han pierca läppen!!!
    Men den diskussionen får ju min sambo stå för.......

    tatueringar däremot e ju en helt annan sak tycker jag.................

  • Smurfan JM

    Om jag visste att hon var säker på att hon ville, och att hon hade tänkt igenom det ordentligt skulle jag låta henne göra det - men helst med någon "motprestation"... Att ha det som någon belöning för att ha klarat av något annat...

    Min syster har det så nu - hon är 13 och skulle nog egentligen inte ha fått pierca sig förrän om ett par år, men hon och mamma har kommit överens om att när hon gått ner 10kg (genom TRÄNING, inte banta) ska tösen få sin piercing. Men hon får betala den själv, så klart.

  • snillis

    men jösses, man är ju ett BARN när man är 12 år. hon hinner göra allt det där, tids nog.
    jag hade sagt tvärnej

Svar på tråden 12 årig dotter vill ta hål i näsan