• Missix

    Oktober - 04 Det mesta av det bästa!

    Här är vi alla som hade BF i oktober 04.

    Vi har bananbarn och ozzande föräldrar. Vi är automatiskt bäst och vi vet om det.

    Nya föräldrar som har samma egenskaper, är välkomna. Men var beredd på ett rasande tempo, ha god läskunskap och mycket tid. Håll i hatten, här går det undan!


    Nu har denna raden varit tom alldeles för länge!
  • Svar på tråden Oktober - 04 Det mesta av det bästa!
  • MyFine

    jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.. Har som tappat känslan/lusten/orken. Vet inte var jag har lagt den?
    Kan jag ha tappat den när jag var och handlade? Eller på jobbet? *hmmm*

    Imorrn åker vi till snörikare breddgrader, dvs Arvidsjaur. Dom har en decimeter snö där, så det blir pulkåkning när vi kommer dit!

  • Diana

    Och Valter bajsade efter läggning och efter det har han varit urledsen när vi försökt lägga honom. Just nu sitter han och läser leksakskatalog och säger wow till allting. Inte ett dugg trött. Nåja-vi har ju aldrig problem annars så han får väl sitta uppe ett tag.


    Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original.
  • Hilti

    Mossan, her kommer ett inlägg til deg. Det er inget illa ment, jeg vil bare ditt beste.

    Du måste lära deg å prioritera, annars kommer du att må mycket värre. Om du er trött og sliten nå, og du fortsetter med samma tempo så streiker kroppen til slut. Ta en kursus i "time management" eller liknande. Da lärer du hvordan du skal håndtere vardagen + du kommer deg ut og träffer andre mennesker.

    Her er mine andre råd......

    * Amira gnäller skriver du. Det kanske finns en orsak til at hun gnäller så mycket. Testa att  använda "eran" tid sammen, vär med henne og umgås de få timmarne på dygnet hun ikke er på dagis. Barnen börjar bli store og trenger foreldretid. For deg blir det mer "bare du" fordi du er ensam med henne. Max var også gnällig en periode, men det fixade seg da jeg slutade med å sitta her på FL jämt. Nå er jeg bare på FL när han sover på vardagane, helgene kanske lite mer av han vakentid. Gjör enkle saker på din lista som hun kan väre med på når hun er hjemme. Max hjälper meg med tvätt, disk, vi spelar fotboll sammen plus en masse andre "måsten" er han med på. Det hjälper even min egentid når allt er klart före han lägger seg.

    * Skriv opp ett schema på en hel vecka og prioriter det som er viktigast, skriv even ned tiden du kan använda pr sak. I början ska du nog beräkna extra god tid. Strunta i små skitsaker som ikke er måsten, dem kan du ta senere när du får tid över. Legg even in tid der du ikke gjör nåt, men bare slappar av, leser eller sover.

    Som sagt, ta ikke illa opp. Tänk gjenom din og Amiras sits og forsök å gjöre noe med den. Snart er Amira större og da er det inget kul og tenke tilbake på tiden med irritasjon.


    Allting har en ende, pölsa den har to
  • linus

    proppmätt efter maxmat.. men attans va gott

    Nu kan bebis komma för nu är jag riktigt mätt iaf..

    ( åt inget under Elias förlossning)


    Mamma till Elias 041030
  • MyFine

    Bra skrivet Hilti!
    Jag vill inte heller låta som en sur häxa Mossan, men precis som Hilti skriver, så kanske du ska spendera mer tid med Amira istället för framför datorn? För som det verkar sitter du ganska mycket här och skriver om hur hon sliter dig i benen och klänger på dig när du sitter framför datorn.. Och 10 min senare kommer ännu ett inlägg om samma sak. Typ. Använd den tiden till att hitta på saker med henne (nu menar jag ju inte att du inte gör det ändå), för dom små vill verkligen ha uppmärksamhet och vill att vi leker med dem/hittar på spännande saker.
    FL finns kvar här på kvällen när hon sover. I promise!

  • Skakis

    Halloj! babyblues-morsa anmäler sig med en fråga

    Ni som har två eller fler  med en på dagis. Hur gjorde ni i början? var ni hemma allihopa eller hade ni det större barnet på dagis som vanligt?


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • TantG

    hilti,,,WORD.

    Skakis  Luna på dagis för att härja av sig.


    *våga vägra smileys*
  • Skakis

    problemet är att dagispersonalen "rekomenderade" oss att vi ska ha henne hemma. Jag bröt såklart ihop. M har ingen möjlighet att vara hemma med oss just den här sekunden så jag är ensam med Nova som för övrigt spottade på mig idag jaja, det får ju lösa sig. Jag är bara liiite trött


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • mossan

    har suttit o tittat på film nu.. som jag tjatat om.. den vita massajen.. såg den äntligen nu.. ska läsa boken om den vita massajens dotter sen.. den ligger i nån låda nånstans o väntar på o få hamna i en bokhylla igen.

    Grät såå i slutet när hon skulle åka till schweiz m sin dotter lr deras dotter o han skulle skriva under papperna.. jag kände känslan hon hade att få honom o låta henne åka med dottern.. samma känsla jag hade i tunisien.. snälla låt mig bara komma på planet tänkte jag sen var jag lugn.. så när jag såg d kom så mkt gamla känslor upp igen. o jag grät dels av sorg på nåt vis men också av lycka att jag sitter här och att jag har amira med mig idag.. jag har iaf inte förlorat henne.. min skatt min ängel.

    Amira brukar få vara med o göra saker med mig hemma.. igår diskade vi ihop även idag lite.. igår passade hon ju på o duscha under kranen.. de hade tydligen badat o så på dagis o lekt o plaskat i vatten så hon ville väl fortsätta då

    hon får vara med o tvätta ibland om jag inte gör d när hon e på dagis, d e lättare då för annars ska man "släpa" med henne ut o in o fram o tillbaka i höstvädret med all påklädning o d e liiite jobbigt.. mkt enklare o springa själv bara men NÄR hon e med så e hon en riktig hjälpreda.. o lägger in tvätten i maskinen och stänger luckan o får trycka på start såå duktig tjej

    vi gör saker ihop också hemma o hon gnäller även om jag e med henne d e inte bara för att jag sitter här.. jag går lite fram o tillbaka mellan datan o nåt annat när hon e hemma jag sitter inte fastklistrad här direkt.
    Amira brukar pyssla runt här också o skjutsa dockorna lr köra trehjuling lr tjata om att vi ska ringa mormor.. o sen när hon har mormor i luren så lägger hon henne på flaket (alltså hon lägger luren där) o skjutsar runt henne på trehjulingen i lgh.. o mamma sitter där i luren o väntar

    imorgon ska ju amira vara ledig.. sen bestämde jag med dagis kl 14 för avslutet.. lite dumt kom jag på sen.. för när ska hon hinna sova innan om vi ska åka hela vägen dit också.. d tar ju ett tag.

    måste hämta massa grejer i gamla lgh.. men jag förstår inte hur mamma kunde lämna så mkt grejer o säga sen att d kan du ta i en ikea kasse med dig bara.. lr hur.. d e ju alldeles för mkt saker för det..

    pratade idag med ägaren till bokhyllan som jag haft.. skrev brev till amines bror först för de har sagt förut att de skulle hämta den.. säg bara till när sa han när han hämtade amines grejer i somras..  nu var han i tunisien m sin son tydligen.. ringde hans fru lite snabbt för o höra om de skulle hämta den lr inte.. jaja.. nog m svammel.. hon sa att jag kunde kasta den för de kunde inte hämta den.. men jag minns att hon som äger den lr hon som vi kände lånade ut den till oss från sin svägerska o d var hennes svägerskas mammas tydligen o de var rädda om den sa hon.. tänkte att hon kan ju aldrig vilja att jag slänger den så jag rinde henne direkt o hörde.

    vi pratade lite o hon sa att hon älskar mig o tyckte att d var såååååå bra gjort av mig o gå.. hon vet ju allt om hur han behandlade mig hur jag skakade av rädsla när han skrek på mig inför henne.. hur polisen var dit pga att grannarna ringt för de hörde oväsen o att jag grät o hur jag hade blåmärken så jag inte kunde gå hemifrån på över en vecka.. jag fick inte gå m amira till öppna förskolan för jag hade världens blåklocka under o runt ögat som var alldeles blåsvart när hon var ca 2 månader o även andra gånger.. hon visste allt o tyckte d var såå bra att jag lämnade honom o anmälde honom att han fick straff för vad han gjorde.. det kändes bra.. fick veta att hans mamma vet allt nu också hon mådde väl dåligt men tyckte att amine gjort fel iaf.. även mamma hans har vetat att han slagit mig.. d kom ju inte som en nyhet.. d lär varit väntat..

    hon sa att jag måste vara försiktig o inte berätta för nån var jag bor o inte låta mamma berätta för nån heller inte ens släkt o vänner.. ja förutom närmsta familjen då men annars.. kändes bra o prata med henne har inte pratat m henen på jätte jättelänge.. o inte alls sen d här hände..

    en sak till ... när jag är här så mkt.. d e för att som min ex vän sa... jag har ju inga vänner.. ja inte irl direkt som jag träffar så ofta så ni e typ min enda kontakt m yttervärlden om man inte räknar de jag möter i affären o på väg hem typ.. så d blir lite mkt här pga det.. man har nån o prata lite med.. o mamma förstår inte alltid.. hon bara tjatar om att du kan ju inte gå o säga att du mår så otroligt dåligt.. hur ska de tänka att du ska klara av o ta hand om amira då då... känns ju väldigt skönt o höra.. typ sååå dåligt kan du väl inte må.. o gör du det så visa det inte för andra typ.. o var glad istället att du kom därifrån.. ja men d e ju inte så lätt.. men d fattar hon inte.. man måste sörja även nåt som var skit.

    ursäkte att d blev långt.. men jag var tvungen o få skriva av mig lite.. förstår om ni inte orkat läsa allt.

    ska gå o sova nu iaf.

    godnatt.

Svar på tråden Oktober - 04 Det mesta av det bästa!