• Wilowa

    Nu ställer jag till rabalder...

    Nu ger jag upp! Ni verkar inte fatta ett dugg av  vad jag skriver! Använd ni era barn i kampen till ett jämnlikt samhälle om ni vill, jag tänker då inte göra det! Den kampen för jag på vuxennivå!


    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    studenten skrev 2007-02-13 08:24:45 följande:
    Einstein: Jag har förstått att du vill förändra samhället men inte använda barnen som slagträ och tycker att det låter vettigt. Vad gör du för att vuxna ska börja förändra samhället? Hur ser din kamp ut?
    Jag pratar med föräldrar om könsrollerna, både privat och i yrket! Jag förhandlar min lön utifrån att det ska vara ett jämnlikt samhälle och jag uppmuntrar andra att göra det. Jag framför mina åsikter här. Jag använder vardagskläder till mina barn och låter dem vara barn och inte "små vuxna".  Även det informerar jag andra föräldrar om.  Jag jag försöker lära mina elever att de ska tänka mer jämnlikt och att alla ska respekteras för dem de är. Fast där är det långt kvar tills de kan acceptera klänning på killar! Jag är inget modefreek själv, jag sminkar mig inte till vardags, för jag tycker inte att det behövs. Jag anser att mitt vardagliga "tråkiga" jag, duger i vardagen!
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    Mums skrev 2007-02-13 09:28:38 följande:
    Einstein och ni andra som tycker att vuxna ska gå före i att förändra samhället: Då förutsätter jag att ni - delar föräldraledigheten lika, så barnen lär sig att båda föräldrarna är lika självklara föräldrar- ser till att mamma och pappa byter däck varannan gång, skruvar i lika många skruvar och kör bilen lika ofta- ser till att pappa städar lika mycket som mamma- går tillsammans på alla föräldramöten, eller varannan gångetc, etc.Gör ni det?
    Nej, vi delade inte på föräldraledigheten. Fast det berodde inte på att jag inte ville. Det berodde på att det inte fungerar med min mans trångsynta chefer! Han får inte ens vara hemma med vård av sjukt barn utan att det blir väsen! Han är i åkeribranschen och där är det inte mycket jämnlika tankar!

    Fast vi är ändå båda två lika mycket föräldrar när vi är med barnen. Vi har delat ansvar för dem!

    Jag byter inte däck och mekar inte med bilen. Det är min mans största intresse och har så varit sedan barnsben. Varför ska jag ta ifrån honom det? Dessutom har jag en kropp som inte klara av den typen av aktiviteter!

    Han skruvar i de flesta skruvar när något ska sättas upp av samma orsak som ovan, min kropp klarar inte sådana saker. Fast jag är inte rädd för att hålla i skruvmejseln och jag har gått en kurs via mitt förra jobb att laga symaskiner!

    Han kör för det mesta när vi åker tillsammans, men han är ju yrkeschaufför och kör mycket bättre än mig! Fast vill han så kör jag med.

    Han städar, diskar och tvättar nästan mer än mig! Dessutom lagar han mycket mat!

    Föräldramöten går jag på. Det är mitt intresse (jag är ju lärare) och det är jag som sköter kontakten med förskolan, eftersom han jobbar för det mesta (börjar tidigt och slutar sent). Dock var vi noga med att båda gick på ett extramöte om vår son med rektorn!

    Vi handlar maten tillsammans, men jag köper barnens kläder. Han hatar att gå i affärer, så varför ska han plågas med det?

    Vi har valt att göra på det här sättet för att det passar oss bäst i vår vardag.
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    Veladis skrev 2007-02-13 09:49:41 följande:
    Men, rosa är inte en flickfärg...Det är en grisfärg! Vad som är manligt och kvinnligt är inte fast och bestämt sedan urminnes tider. Det förändras med tiden och med olika kulturströmningar. Långa klädnader a la klänning har ofta setts som ett tecken på makt och status - se bara på prästers och domares ämbestdräkter. Skottar ( och min man ) bär ibland kilt vilket anses vara ett väldigt manligt plagg. Att kvinnor bär byxor tycker ingen idag är konstigt, men tänk vilket rabalder det väckte när Amelia Bloomer kom cyklande i sina sportbyxor (bloomers) i slutet på 1800-talet. Frasen "låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar" anser jag vara rent löjlig. Låt barn vara barn, säger jag! Tvinga inte på dem kläder enligt vuxet mode som de inte kan leka och röra sig ordentligt i, och som de tvingas vara rädda om... Är det rättvist att flickor förväntas bära rosa, ljusgult och vitt där smutsen syns mycket lättare, när pojkfärgerna är som gjorda för att tåla smutsiga lekar, med sina mörka, murriga färger? Att man olovligen utnyttjar sina barn i sin egen jämställdhetskamp om man uppmuntrar sitt barn att klä sig i neutrala kläder eller över de stereotypa könsgränserna är också ett löjligt påstående tycker jag. Vad är fel med att lära sina barn om jämställdhet och demokrati? Naturligtvis görs detta på ett varligt sätt, med barnet, inte mot dess vilja. Jag tror ingen härinne tvingar på sin gråtande son en klänning för att främja sin egen kamp mot etablissemanget.
    Jag håller med dig, men den här tråden handlar om att att kampen om ett jämlikt samhälle har gått för långt! TS anser att det har gått för långt om man uppmuntrar sina söner att klä på sig rosa prinsesskjolar!

    Jag tycker förövrigt inte att några barn ska ha rosa prinsesskjolar!
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    Veladis skrev 2007-02-13 10:02:59 följande:
    Einstein skrev 2007-02-13 09:55:23 följande: Jag håller med dig, men den här tråden handlar om att att kampen om ett jämlikt samhälle har gått för långt! TS anser att det har gått för långt om man uppmuntrar sina söner att klä på sig rosa prinsesskjolar!Jag tycker förövrigt inte att några barn ska ha rosa prinsesskjolar! Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / KinaJag  svarade på TSTS tilläggskommentar:"Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol..." Ja, jag tycker det är OK att min son går i kjol, om han vill det. Därmed inte sagt att jag uppmuntrar rosa prinsesskjolar för endera könet. Men jag vill inte hindra honom från att leka en lek eller att exprimentera med sin könsidentitet därför att den gängse könsstereotypen säger att det inte är Ok.Förstår du, Einstein?
    Jag förstår mycket väl och jag tycker att det är okej. Fast samtidigt måste vi vuxna ta ansvar för vad som är okej i samhället. Om jag låter min son gå ut i en rosa kjol (vilket han nu då inte vill, men om han ville det), då måste ju både jag och sonen vara medveten om att han kommer att väcka uppmärksamhet. Jag som förälder måste väga fördelarna med att han går ut i sin kjol mot nackdelarna. Självklart beror det på vart man ska och vad man ska göra. Fast går man ut offentligt, t ex köpcentra eller till skolan då måste man ta med i beräkningen att folk kommer att stirra och säga ett och annat. I skolan kan jag med säkerhet säga att åtminstone något barn kommer att kläcka ur sig någon elakhet. Är det värt det att sonen ska få ha de kläder han vill vid all tillfällen? Denna situationen kommer att etsa sig fast i hans minne och han kommer alltid komma ihåg när han gick till skolan med kjol och hur retad han blev! Är det värt det? Det tycker inte jag! Går pojken istället i nian och väljer själv, medveten om riskerna att gå till skolan i kjol, då är det en helt annan sak. För då är han medveten om att det inte  är accepterat och han kan möta det på ett annat sätt!
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    backtimjan skrev 2007-02-13 10:31:15 följande:
    "Självmant köpa en klänning" är ju inte riktigt samma sak som "tvinga någon att klä på sig en klänning mot dens vilja", men barnmisshandlare!!! Att kalla någon barnmisshandlare för att h*n inte självmant köper klänningar låter lika dumt som att kalla någon barnmisshandlare för att man låter någon ha klänning på sig om den vill. Vilket jag också har sett här på fl. Många här är intoleranta helt enkelt.
    Jag hoppas att du inte har hakat upp dig på det jag skrev om barnmisshandel, för då har du missuppfattat mig helt. Jag sa bara att jag skulle misshandla min son om jag tvingade på honom en klänning! Det kommer att bli svårt nog att få på honom en rosa tröja! Fast jag ska testa om det går till sommaren, men jag tänker inte tvinga honom!
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    Bonanza skrev 2007-02-13 11:14:12 följande:
    Och självklart kommer jag köpa prinsessklänningen och låta honom gå till dagis i den. Möjligtvis skulle jag prata med honom om andra barns inskränkta åsikter innan. Ny fejkmamman: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b4106p494146.h...
    Tror du att han förstår det då?
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    Bonanza skrev 2007-02-13 11:13:10 följande:
    Och din teori om att intresse för bilar är genetiskt är ju bara skrattretande. Så evolutionen har bildat särskilda gener för pojkar på bara 200 år? Troligt. Ny fejkmamman: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b4106p494146.h...
    Fast det finns ju biologiska skillnader från tiden då vi bodde i grottor! Männen var jägare och kvinnorna samlare! Jag är helt övertygad om att det finns fler biologiska skillnader än våra könsdelar. Sedan beror inte allt på det, självklart påverkar uppfostran ock kulturen oss mycket med. Fast ett jämnställt samhälle innebär ju inte att alla ska göra samma saker, utan att alla ska finnas på samma villkor, man som kvinna, "vit" som "svart", kristen som arab, liten som stor!

    Självklart ska varje individ få göra som de vill, men inom de lagar och regler vi har i samhället. Fast man behöver inte föra det till sin spets vad det gäller barnen!
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    backtimjan skrev 2007-02-13 11:22:57 följande:
    Einstein - nej, det var inte alls dig jag tänkte på.
    Bra!
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Wilowa
    Bonanza skrev 2007-02-13 11:22:30 följande:
    Einstein - om han är 5 år?! Självklart! Ny fejkmamman: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b4106p494146.h...
    Tror du att han klarar av att hantera det då? Gör han det så kan jag bara säga grattis! För då har du lyckats väldigt bra med din uppfostran! Fast det kanske går bra när han är fem år och är på sitt invanda dagis. Vad händer när han är sju år och kommer till den okända stora skolan? Orkar han vara lika stark då?
    Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...