• Evsi

    Dansk svenska familjer2

    så var det dax før den del 2 på vår gamla tråd, hoppas alla hittar hit, gärna lite nya "dansk-svenskar" oxå

    Evsi "Evelina" m Lucas aug05 och liten i magen bf 20/5-07
    Bor i Aalborg med dansk sambo men kommer från liten by utanfør gøteborg, även bott i hbg.

    AnnaOnIce "Anna" m Julie04, Jonathan06 (*Alexandra f/d02*)
    Bor Malmö med dansk man, Jobb Köpenhamn

    Dinturiel "Maria" m Phoenix03, Khioni04
    Bor i Malmö med dansk man, han jobbar i kbh, jag arbetslös

    Piis "Pia" m Isac 040711, Lucas 060706
    Bor i Klippan med svensk man. Har själv danska föräldrar och då all släkt i danmark, men är född och uppvuxen i sverige.

    Niccita "Kicki" m bebbe på væg, BF 070304
    Bor i Farsø (1 timme syd från Aalborg) med dansk sambo.
    Kommer från Norrkøping

    Den Lyckosamma "Beatrice" m Melvin 24/9-04, Patricia 3/2-06, bebis på väg Bf 20/7-07, bor i Kalix. Har dansk Pappa

    al25 med Alexander 15/8-06 Dansk men bor i Gøteborg i sverige

    JuLea81 Svensk med dansk pojkvän, bor i malmø

    FasterFia " Frida" Danska føräldrar, bor i Nässjö

    Gmt bor i sverige men kommer från danmark

    glømt nån?


    Mamma till Lucas 050823 och bebis i magen bf 23maj
  • Svar på tråden Dansk svenska familjer2
  • Jen 82

    Kan ju lägga till att vi bor i Sverige och det är därför jag nog aldrig lärt mig prata danska, annars hade det nog varit tvärtom.

  • Evsi

    Jag pratar både svenska & danska hemma, men bor ju i danmark.
    Min sambo har oxå børjat prata mer & mer svenska så blir spännande att høra hur barnen kommer prata. Just nu pratar Lucas mest svenska (de få ord han kan säga)


    Mamma till Lucas 050823 och bebis i magen bf 23maj
  • miamisan

    Min sambo har lärt sig svenska förvånansvärt bra. Vi bor i Malmö och det har vi gjort sedan vi träffades för 3 år sedan.

    Jag jobbar i Danmark, precis som sambon så jag har lärt mig danska. Så det behärskar jag bra i tal och mindre i skrift. Men jag läser på danska på Komvux för att bli bättre på det. Utav eget intresse. Språk är kul.

    När vi får barn så vill jag att de ska kunna båda språken. Det är en bra tillgång senare i livet att kunna välja var man vill jobba & bo. När man bor här i Øresundsregionen märker man hur viktigt det är att kunna båda delarna.

  • Evsi

    Va kul att du läser danska...skulle jag oxå vilja gøra. hade nog behøvt lära mig lite gramatik osv.

    ja vsst är det bra før barnen att vara 2 språkiga från børjan.


    Mamma till Lucas 050823 och bebis i magen bf 23maj
  • miamisan

    Började med att läsa danska 1 & 2 för 3år sedan. Nu kände jag att jag ville läsa vidare lite, så nu är jag igång med kurs 3.

    Evsi, du kan ju bara börja på danska för invandrare uppe i Aalborg. Har du inte kollat upp några kurser?

    Annars vill jag rekommendera att du pluggar på Komvux Kronborg i Malmö (om ni nu flyttar ner hit). För de har upp till 5 kurser, har jag för mig. Trycket är rätt stort för det är många svenskar som vill läsa för att kunna jobba i Danmark.

    Kan ditt barn svenska eller talar det endast danska?

  • Evsi

    tack för tipset, det ska jag søka till när vi flyttar till malmø då

    Lucas Pratar/førstår båda språken, han säger ju inte så mycket man førstår än, men mamma,pappa,kaka & titta på svenska iafl


    Mamma till Lucas 050823 och bebis i magen bf 23maj
  • Niccita

    Evsi

    Du får ju inte glømma att han kan sæga "Kicki" med

    -skriver nått bara før o få in den i favoriter-

  • Evsi

    Ja, det är sant, Kicki kan han ju säga, duktig minsann och Vovo betyder mormor.


    Mamma till Lucas 050823 och bebis i magen bf 23maj
  • gmt

    Jag är född i Sverige o lärde mig svenska som barn

    Från 7 års ålder o fram till 28 bodde jag i Danmark o lärde mig danska

    Resten av livet har jag bott i Sverige o pratar numera svenska - men hör o häpna - jag bryter på danska

    trots att det var svenska som var mitt första modersmål

    Jag tror att det beror på att jag är dansk i hjärtat!

    Trevlig helg på er - det är ju riktigt vårväder - man blir glad - eller hur!

  • mammika

    Min sambo är dansk, hans föräldrar flyttade till Sverige när han låg i mammans mage så han är "tillverkad" i Danmark men född i Sverige . Dansk medborgare är han iaf .
    Sonen är då 50 % dansk . Han har börjat intressera sig för danska språket nu vilket jag tycker är jättekul .

Svar på tråden Dansk svenska familjer2