• jamsin

    VARNING för B12-brist!! Har du det? Se här!!!

    Jag har kronisk B12 brist och har alltid haft bra folsyra värden, de behöver inte alls hänga ihop. Har man därmed gått med B12 brist väldigt väldigt länge kan man få både folsyra och järnbrist. Men då pratar vi många år.

    Jag tror inte man ska måla upp det som en katastrof som många verkar göra här, men är man hängig så kan man väl be doktorn ta ett blodprov. Speciellt om man är gravid, ett lågt järnvärde kan indikera ett superlågt B12 värde, och då är det ju ingen som kollar B12 brist direkt.

    B12 tas upp i tarmen och har man magproblem har man ofta B12 brist.

    Att få i sig nog med B12 (eller andra vitaminer) via mat när man redan har en brist är ganska omöjligt, men det är ju bra att man försöker äta en allsidig kost så man inte FÅR en brist!

  • jamsin

    Min brist upptäcktes då jag sökte för hjärtklappning och jag bad dem testa då min syster också har en kronisk B12 brist.

    Att man är trött och hängig däremot kan ju bero på så mycket, men ofta kollar de ju blodstatus (järn tex) och då kan de ju passa på att kolla B12 tycker man.

    Men oftast är det ju faktiskt gamla tanter och farbröder som har problem, så man kanske inte riktigt kvalar in i rätt åldersgrupp .

    Själv försökte jag bli med barn i 2 1/2 år och vare sig läkare eller gynekolog sa något om att min B12 brist kunde ha med saken att göra. Kan man ju tycka är lite skumt...

  • jamsin

    Precis, och som i mitt fall räcker det med tabletter, jag tar inte ens sprutor. Hur enkelt är inte det liksom?

    Men det är som du säger, en del inom vården verkar inte ens veta vad det är. "B12 brist, jaha...?"

  • jamsin

    Det var samma sak med min BM, hon tyckte jag hade lite låga järnvärden "ja sa jag, fast jag har ju B12-brist" varpå hon tittade på mig väldigt oförstående.
    Jag bokade själv tid för provtaging, orkade inte tjafsa.

    Min syster gick igenom 2 graviditeter med extremt dåliga järnvärden och inget verkade hjälpa. Inte förräns någon läkare kollade järnvärdet när hon INTE var gravid upptäcktes hennes B12-brist. Då var hennes värden så låga att läkaren hundrade hur hon överhuvudtaget fick sig upp ur sängen på morgonen "är du inte trött?!" Jo... svarade hon, "men jag är ju småbarnsförälder..."

    Tror det är lätt att bli avfärdad som att man bara gnäller när man säger att man är trött och hängig. Och just under en graviditet så hör det ju liksom till... likaså när man har småbarn!

  • jamsin

    Jag har vare sig haft eller har några som helst mag/tarm problem. Inte heller är jag vegan eller vegetarian.
    Jag äter mycket bra och varierad kost och får i mig från alla de grupper där B12 finns.
    Jag har ändå B12 brist sedan några år tillbaka och enligt läkaren kan det vara ärftligt, dvs man har helt enkelt svårt att ta upp B12.

    Har man låga järnvärden ska man självklart be läkaren kontrollera övrig blodstatus, eller, det ska de faktiskt göra ändå, men man gör ju sällan det vid en graviditet då man ofta har lågt järn pga graviditeten.

    Har man extremt låga folsyre eller B12 värden så får man till slut lågt järn. Det är som du säger Angel10 att det tar lååång tid att utveckla en B12 eller folsyre brist, men hur ofta går man och kollar sitt järnvärde om man inte är gravid?

  • jamsin

    Jag är en frisk person (enligt min läkare) som äter varierad kost, och jag har B 12 brist.
    Och ja, jag har också levt med det några år .

    Problemet är att man ofta inte kollar just B12 brist när någon har ovanstående symtom, speciellt inte om man är gravid då det ser ut som en järnbrist, vilket ju är vanligt hos blivande mödrar.

    Nu när jag är med barn måste jag dessutom dela med mig av mina B12 och då blir det ju mindre kvar till mig. Ponera då att man har gått med en B 12 brist ett tag utan att veta om det, då tar förrådet snart slut med en bebbe i magen.

    Självklart ska man be BM eller läkare kolla om man är orolig.
    Hellre det än att gå och vara dålig i onödan.

    Enligt min gyn så kan B12 brist medföra en ökad risk för missfall. Better safe then sorry...

Svar på tråden VARNING för B12-brist!! Har du det? Se här!!!