• Anonym

    Vad har ni i lön???

    Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.

    Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.

    Vad har ni?

  • Svar på tråden Vad har ni i lön???
  • Eken

    Anonym 18:35, här ovan.. Du tog orden ur mun på mig! Väldigt svenskt tyvärr att vara så missunsam, vilket gör att man blir anonym när man skriver vad man tjänar... En sådan här tråd skulle troligen inte alls vara lika anonym i utlandet. När jag bodde i USA, som utbytesstudent i gymnasiet, så hörde jag aldrig ett missunsamt ord från låginkomsttagare om folk som "lyckats" ekonomiskt. Folk såg mer dem som förebilder... så olika det kan vara...
    Kram på er! /Eken

  • Anonym

    Controller. Hade 22000 i ingångslön för 3 år sedan var nöjd. Sedan började min branch att gå dåligt. Har nu 25700 och är inte speciellt nöjd. Funderar på att göra något annat efter föräldraledigheten (om någon vill ha en småbarnsmamma)

  • Anonym

    Tycker att man har rätt att generalisera ibland... Att sjuksköterskor och dagispersonal har för låga löner. Att bankfolk tjänar för mycket. Det innebär inte att detta gäller ALLA inom samma grupp. Sedan är jag glad för att tex sjuksystrar valt sina jobb! Och sopgubbar och... Någon måste ju, eller hur?

    Jag har själv jobbat inom bank. Inom branchen låg man ganska normalt till, var väl aldrig riktigt nöjd för det fanns alltid de som tjänade mer... Girighet minsann. :) Jämfört med andra utanför den världen så tjänade man ganska bra! (I dagens penningvärde skulle det bli ca 28' mån) Trivdes jag? Jobbet blev för inrutat för min del... Sade upp mig...

    Pluggar, Master (5år) och måste starta eget då det inte finns någon som anställer oss mer än till mindre projekt möjligen. Med lite extrajobb som kursledare mm kanske man kommer upp i 12'... brutto fortf! (Är mödan värt detta? Vet inte än...!)

    Förresten tycker jag inte att lönen helt kan relateras till om man har högskoleutbildning eller inte. Efter fem år på högskola samt fem år på arbetet jämfört med en kollega som jobbat sig upp under 10 år: kanske har man samma erfarenheter och borde därför ha liknande lön? Att studera är frivilligt, ett eget val som några nämnt tidigare ang låga löner... Och visst, vissa yrken måste man plugga till! En läkare är värd sin lön tycker jag tex. Men en bibliotekarie t ex får svårt att betala tillbaka sina studieskulder, så visst är det skevt.

    Och visst kommer jag att få påhopp... Men jag menar trots allt inte att hoppa på någon enskild individ! Man vet själv om man är värd sin lön eller inte. Man får jämföra med andra utanför sin egen branch för att inte bli för blind kanske. Tycker att det är kul att se att några tjänar riktigt bra här! (Även om jag inte vet vilka prestationer som krävs..)

    Tänk om alla fick samma lön, oavsett yrke... (Kan man ju fundera på om man orkar...)

  • Snutten

    Är sjuksköterska och har jobbat i ett år ca. HAr en grundlön på 18200 men med ob tilläg och andra tillägg blir det väl 22 000-23 000. Men jag tycker inte att man ska räkna tilläggen som jag har, det har jag ju på grund av att jag jobbar lördagkväll, julafton och nyår, nätter m.m.

    Jätte intressant tråd.

  • Anonym

    jobbar som vårdbiträde och har ca 16500 i mån

  • Anonym

    Pluggar och tar inte studielån, jobbar extra på kvällar, helger och lov.

    Tot: studiebidrag =2372 netto + ca 3500 brutto för extrajobb.

    (Jag betalar inte lika mycket i hyra som min sambo som tur är!)

  • tinna

    Till anonym 20.26
    Vi har haft dikussionen på vårt jobb mycket nu om huruvida man ska få mer i lön "bara" för att man är utbildad. En del menar att alla ska ha lika lön. Jag tycker ändå att om företaget efterfrågar min högskolekompetens så får dom ju betala för den! Sen är det ju faktiskt så att jag betalar närmare 1000 kr av min nettolön varje månad till CSN. det gör ju 12000 på ett år och då tycker jag att jag har rätt att tjäna så mycket mer än vad en outbildad gör. På jobbet har vi genom den senaste löneförhandlingen blivit lite uppdelade i två läger, dom med utbildning och dom utan. Dom utan högskoleutbildning menar att dom inte behöver utföra samma jobb som oss med utbildning eftersom dom tjänar sämre. Men ska vi ha samma lön är det ju vi med utbildning som tjänar sämre eftersom vi dras med våra skulder. Debatten är lite infekterad på jobbet så jag hoppas att jag ändå uttrykt mig klart och förståeligt

    Sen kan man absolut inte bara räkna med att alla med utbildning är lämpliga för jobbet, vi har en nästan färdig socialpedagog som vikarierar hos oss och det är en ren katastrof när hon jobbar......

  • Anonym

    Hej

    Jag jobbar som operatör på ett större företag inom data. Och min grundlön är 14000kr. Sedan tillkommer det lite Ob ibland och så.
    Känns sådär i och med att jag har en bra utbildning i grunden men som de inte räcknar in på detta företag. Fast det är ett yrke som jag idag jobbar med hos dem. Är inte lönegrundande enligt dem.

    Konstigt. Men man får väl vara glad att man har ett fast jobb. Nu funderar vi på att skaffa barn. Och då är det skönt att ha fast jobb.

    Det är för de go arbetskamraterna man stannar.

  • Anonym

    Varför ska någon utan utbildning tjäna lika mycket som någon med utbildning på samma tjänst? I och för sig, då behövs uppenbarligen ingen utbildning för att utföra tjänsten. Utbildning betalar sig redan rätt dåligt rent generellt i Sverige. Varför plugga och slita och dras med lån om det inte lönar sig eller ens behövs?

    På många arbetsplatser får man automatiskt högre lön om man har en utbildning som är relevant för jobbet. Jag tycker att det är självklart!

  • Anonym

    Nää, visst är Sverige ett udda land... ifall jag skulle flytta till USA exempelvis skulle jag nog lätt fyrdubbla min lön, OCH betala mindre skatt... Men jag trivs ju dessvärre så bra i Sverige! Och visst är det bra med ett visst socialt skyddsnät, synd att det uttnytjas lite fel bara..

Svar på tråden Vad har ni i lön???