• Mamba

    Tråden fyller 2 år (Kristna se hit del 9)

    För 2 år sedan startades tråden som fortfarande står i full blom! Det är underbart att vi kan samlas över "nätet" och dela våra liv både i motgång och medgång!

    Alla kan bidra med något och tråden är av stor betydelse för många!

    Här har vi lite historik:

    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m3604203.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m3610849.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m4841147.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m6276292.html

    www.familjeliv.se/Forum-11-257/m13003227.html

    www.familjeliv.se/Forum-11-257/m15767259.html

    *Det viktigaste med tråden är att den ska fungera som ett "andhål" eller oas eller vad man vill kalla det, där vi bara får dela med oss av våra liv, vår tro och upplevelser.*

    Du som har frågor som berör den kristna tron är välkommen att ställa dessa i en annan tråd som du själv startar, och länka in den här. Vi svarar gärna på frågor, men inte i denna tråd där vi helst vill slippa diskussioner o.dyl. Tack för att du visar din respekt för detta! Skrattande

    Då kör vi 3 månader till!

    Träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m21913309.html


    Mamma till Isak & Love
  • Svar på tråden Tråden fyller 2 år (Kristna se hit del 9)
  • Storasyrran

    Roligt att läsa om bönesvar!

    Ber för er andra.

    Det är jättesvårt att plocka ut ett bibelställe - det är olika olika dagar, men Ef. 2:s upprepade "Av nåd är ni frälsta" återkommer jag till ofta. Ett annat ställe, som under en lång tid var väldigt viktigt för oss är ?Människans steg styrs av Herren, vad vet hon själv om sin väg??(Ordspr. 20:24).

  • Mamma Heather
    Lukas kapitel 6

    Om att älska sina fiender


    27 Lyssna allesammans! Älska era fiender. Gör gott mot dem som hatar er.

    28 Be om lycka över dem som förbannar er. Kalla ned Guds välsignelse över dem som misshandlar er.

    29 Om någon slår dig på den ena kinden, så låt honom slå dig på den andra också! Om någon vill ta din rock, så ge honom skjortan också.

    30 Ge vad du har till den som ber om det. Och när man tar något som är ditt, så bekymra dig inte om att få det tillbaka.

    31 Behandla andra som du vill att de ska behandla dig.

    32 Tror ni att ni förtjänar beröm för att ni älskar dem som älskar er? Till och med de gudlösa gör det.

    33 Och om ni bara gör gott mot dem som gör gott mot er, är det så märkvärdigt? Det gör ju syndare också!

    34 Och om ni lånar ut pengar bara till dem som kan betala tillbaka, vad är det för värde med det? Även de mest ondskefulla människor lånar till sina vänner mot löfte om full återbetalning.

    35 Älska era fiender! Gör gott mot dem. Låna ut till dem. Och oroa er inte för att de inte kommer att betala tillbaka. Då ska er belöning bli stor, och ni handlar verkligen som Guds barn, för han är ju själv god mot dem som är otacksamma och onda.

    36 Försök att visa lika mycket medlidande som er Far gör.

    Om att kritisera andra


    37 Kritisera aldrig, döm aldrig, för ni får igen det. Om ni är beredda att förlåta andra, så kommer ni att få förlåtelse.

    38 Och om ni ger, så kommer ni att få. Er gåva kommer att återvända till er i fullt och rågat mått, packat och skakat för att ge plats för mer - och det kommer att flöda över. Det mått ni använder när ni ger - stort eller litet - kommer att användas för att mäta vad som ges åt er.
    Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. - Pope John Paul II
  • Mamba

    American Woman

    Ja, det är så bra! Den kristna tron är så cool, för det är tvärtom mot vad världen förespråkar!
    Var God oavsett liksom! Det fastnade det där du skrev från Moder Teresa! Det är evangelium det!


    vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Mamma Heather

    Amen

    Jag törstar för att vara en god sann lärjunga Man växer varje dag i tron känns det som.


    Mamba skrev 2007-09-15 20:15:23 följande:
    American WomanJa, det är så bra! Den kristna tron är så cool, för det är tvärtom mot vad världen förespråkar!Var God oavsett liksom! Det fastnade det där du skrev från Moder Teresa! Det är evangelium det!
    Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. - Pope John Paul II
  • Jessica C S

    American woman-- Åh, vad snällt med länk!

    Vilken bra idé det var att visa sitt favoritbibelord, nu fick vi ju läsa massor med bra inspirerande bibelord

    Och som du sa mamba, det är häftigt med den kristna tron och vara det i denna värld. Det sticker ut att försöka låta bli att vara egoistisk och allt. Och istället göra allt för att vara god.

    SaramedM. Häftigt också att även om ditt liv har varit så jobbigt så finns ändå tron där, starkare än någonsin.

    Jag har ett bibelord jag gillar, eller flera, men det är det här jag kommer på just nu:

    (Förresten, skrev om det i min blogg, kopierar in hela här vettja )


    Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen:
    en tid för födelse, en tid för död,
    en tid att plantera, en tid att rycka upp,
    en tid att dräpa, en tid att läka,
    en tid att riva ner, en tid att bygga upp,
    en tid att gråta, en tid att le,
    en tid att sörja, en tid att dansa,
    en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar,
    en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag,
    en tid att skaffa, en tid att mista,
    en tid att spara, en tid att kasta,
    en tid att riva sönder, en tid att sy ihop,
    en tid att tiga, en tid att tala,
    en tid att älska, en tid att hata,
    en tid för krig, en tid för fred.


    Predikaren kapitel 3, vers 1-8


    Det här bibelstycket gillar jag.
    Ibland när jag bara blir tokig på barnen, och trött när jag inte får sova, när jag bara längtar efter något annat, då tänker jag på det här bibelstycket.
    Allt har sin tid.
    Småbarnslivet med sömnbrist och gnäll och supersöta barn är en tid.
    Den får vi passa på att njuta av, för sen kommer en annan tid.
    Det blir, iallafall för mig, lättare att ägna mig helhjärtat åt barnen när jag tänker så.
    För just den här tiden, här och nu, är det min uppgift, min gåva från Gud, att ta hand om mina fina och hemskt bråkiga barn.



    Tack för den här tiden Gud, jag ska förvalta den väl
     


  • Mamma Heather

    Jag har den i min blogg oxå fast på engelska...


    Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. - Pope John Paul II
  • SaramedM

    Ja allt har sin tid.

    I natt vid 4 vaknade vi av att det bankade högt,högt och snart förstod vi att det var vår trevliga granne som återigen slog sönder sitt badrumsfönster efter en krogrunda.
    Det är tredje gången på ett år, jag fattar inte vad han tänker med riktigt.

    Är rätt arg och över mig väldigt på att inte bli ett offer för det här just nu.....

    Har varit helt slut några dagar menalt och har inga marginaler för att bara sova mellan 00-04, för jag somnade inte om.

    Tack gud för att T höll sig lugn och somnade om, då kanske han mår ok i dag så blir livet lite lättare hemma.

  • Maja Gräddnos

    Jessica CS-Vill du höra en bra 60-talslåt med texten hämtad från det bibelordet, så lyssna på The Byrds "Turn, turn, turn". Örongodis!

Svar på tråden Tråden fyller 2 år (Kristna se hit del 9)