Inlägg från: hypatia |Visa alla inlägg
  • hypatia

    Sytråden spinns vidare! Grön Färg =)

    Hmmm... postade nyss ett inlägg som försvann? *testar igen*

    Har nyss kommit hem efter några veckor i sommarstugan och har längtat såååå efter min symaskin och mina tyger!

    Ska nu kika lite i den gamla tråden för att se vad ni har haft för er medans jag varit borta.

  • hypatia
    Cirrus skrev 2007-07-19 23:08:24 följande:
    letw: Misstänkte det, raksöm är ju smidigare för den late när natten är sen Näe det måste bli elastiskt ändå, tack!Förresten, vet du vad det är för skillnad på _/_/_/ och _l_l_lNär använder man vilken?
    På min symaskin finns båda de sömmarna och har samma funktion (kastar och syr samtidigt). Den första är för elastiska tyger och den andra för vanliga tyger.
  • hypatia
    Blekingetösen skrev 2007-07-19 13:28:46 följande:
    Fick nya Ottobre idag o hittade en anonns för www.tygpyssling.se som kommer börja sälja Hilco´s tyger från 1/9! Nu ska jag surfa in o kolla vad de har för spännande.
    Det fanns en annons till, under tygpyssling.se, som jag missade först. Nea Nobelle är tydligen återförsäljare av Hilcos tyger i Sverige. www.neanobelle.se/index.html

    De har lite tyger redan nu, men de är ju gräsligt dyra! Ni som har beställt från Tyskland, har för mig att Letw83 har gjort det, är Hilcos tyger så där dyra? I så fall får man ju bara beställa lite.
    (Eller prioritera bort... typ mat?)
  • hypatia
    letw83 skrev 2007-07-22 12:02:22 följande:
    knytetsSorry att jag kommer med sent svar. tyvärr så hade du inte så många bra sömmar, men den första 1:an är vanlig raksöm och den andra 1:an är vanlig zickzack. Första 2:an är förstärkt raksöm som även är stretchig, och andra 2:an är förstärkt zickzack, eller trestegszickzack som man även brukar kalla den.3 vet jag faktiskt inte vad den är, tror jag har nån liknande på min men jag har aldrig utforskat den.A, B, C och D är dom olika stegen i att sy ett knapphål.
    3:an är för att sy en "osynlig" fållsöm. Har använt den en del för några år sedan, men har sedan bara fållat med vanlig raksöm, eftersom jag tycker att det är rätt snyggt med en synlig söm.
  • hypatia
    Smulan 79 skrev 2007-07-25 14:59:04 följande:
    Nu är dynan klar! Är ganska nöjd. Även om det VÄLDIGT svårt att sy knapphål i dubbelt tyg + 3 ck skumgummi, men det gick!Ska försöka få in en bild, om ngn är intresserad.
    Jag är absolut intresserad!

    Har precis projekt sittdyna till vagn som sysselsättning de närmsta dagarna och har inte alls bestämt mig för hur jag ska göra. Jag har i alla fall köpt "vanlig" vadd på metervara som jag tänkte lägga några lager på varandra.... men funderar på om det blir för tjockt att sy i.
  • hypatia

    Smulan79:
    Den blev ju kanonfin!

    Menar du alltså att du kunde sy knapphål genom alla lagrena? Det låter ju som en toppenidé. Ska testa.... men klipper nog till en lite mindre fyrkant och testar på först.

  • hypatia

    Sitter fortfarande och klurar på hur jag ska sy sittdynan till vagnen på bästa sätt... Jag har ju av någon outgrundlig anledning bestämt mig för att använda vadd på metervara som stoppning och kan nu inte bestämma mig för om jag ska sy ihop tyget räta mot räta, inklusive vadden, eller om jag ska sy ihop hela balunsen aviga mot aviga med vadden emellan och sedan kanta med något kuligt tyg.

    Läste någonstans på nätet om någon som sytt en dyna och lagt tyget räta mot räta och sedan vadden överst, sytt ihop och på så sätt fått med vadden i yttersömmen. Det verkar ju smidigt, men samtidigt lite svårt eftersom vadden (fyra lager) knappast kommer att glida under pressarfoten utan kamp...

    Testade i alla fall att sy knapphål genom alla lager (på spillbitar) igår kväll och det gick alldeles utmärkt.

    Vad tror ni? Sy ihop tyget räta mot räta med vadden överst och sedan vränga utochin eller vadden mellan tygerna aviga mot aviga och sedan kanta? Behöver lite råd!

  • hypatia
    Pejgan skrev 2007-07-26 09:08:16 följande:
    jag skulle lagt så vadden kom med i yttersömmen och om maskinen klarar tjockleken kan man lägga ett lager vanlig lakansväv överst så slipper vadden trassla in sig i pressarfoten. Tycker det brukar vara knöligt att få kantbanden snygga utanpå annars och vadden blir inte lika slät och fin om man stoppar in den sist. Men blir den inte väldigt tunn med vadd som stoppning?
    Ja, det låter som en bra idé! Lakanstyg ska klippas till...

    Och jo, den blir säkert för tunn!
    Jag vet inte alls varför jag bestämde mig för vadd... iofs fyra lager, men ändå. Jag testar så här så kan jag ju få en anledning att sy en till sedan när jag kommit på att skumgummi nog är bättre.
Svar på tråden Sytråden spinns vidare! Grön Färg =)