Inlägg från: Remsan |Visa alla inlägg
  • Remsan

    Hur jag som änglamma vill bli bemött av min omgivning

    Tack kära kära du för att du delar med dig av detta.
    Jag inser precis som du skriver att detta är en gemensam nämnare för oss i sorg, kanske i synnerhet för oss i sorgen efter ett förlorat barn och det är för mig helt obegripligt hur människor ska behöva tvingas genomleva dessa svek ifrån sin omgivning. Det krävs så oerhört lite. Endast ett litet ord. En liten tanke. Då och då. Som visar att man bryr sig om och att man inte glömt.

    Jag tvingades omvärdera alla mina relationer. Mitt i den fruktansvärda sorgen och saknaden tvingades jag också leva med alla dessa svek från omgivningen. Det största sveket från min egen mor som aldrig någonsin frågade hur jag mådde, aldrig någonsin undrade om det fanns någonting hon kunde göra för mig eller min familj. Hon hörde inte av sig på ettårsdagen från min dotters död och när jag frågade henne hur hon kunde glömma mig så sa hon att hon inte ville ha en outtalad förväntan på sig att _gissa sig till_ när jag behövde hennes stöd. Bitterheten över hennes svek tar många gånger mer energi ifrån mig än sorgen efter min dotter. Sorgen är kärleken som blev hemlös. Sorgen är kärleken. Bitterheten är bara bitterhet. Jag vill inte ha den men vet inte hur jag ska bli fri den. Jag kan någonstans förlåta henne för att hon inte förstår bättre, men jag lyckas inte glömma...

    Marie-Anne, får jag fråga dig? Hur har du förhållt dig till sveken i din omgivning? Har du kunnat släppa bitterheten med tiden?

    Varma kramar!

  • Remsan
    Cris skrev 2007-08-30 09:14:55 följande:
    Tack snälla Mari-anne, för att du kläder i ord det vi andra, vi som inte mist men som står nära den som mist, inte vet hur vi ska säga, inte vet hur vi ska fråga.Vi delar er sorg inom oss, men vet sällan hur vi ska förmedla det till er. Vi vill fråga och prata för vi sörjer också, men vi är rädda för att såra, vi vill inte verka påträngande men inte heller avståndstagande. Just därför begår vi kanske ofta det största felet av alla - vi gör ingenting...Tack för dina handgripliga råd för hur vi i omgivningen kan agera för att bäst stödja dem vi älskar och bryr oss om.Varma kramar.
    Klokt skrivet.
    Det är nog lätt att göra ingenting i rädsla att göra fel saker.
    Men det krävs så otroligt lite... ett litet sms någon gång emellanåt "Jag tänker på dig" "Finns här." "Hur mår du?" "Finns det något jag kan göra för dig?" Så himla lite som krävs...
  • Remsan
    Jordgubbssmak skrev 2007-08-30 12:17:04 följande:
    Allt det du skriver kan jag ta till mig om det är en vän somstår mig hyffsat nära. Då går det bra att bara finnas till och lyssna, pyssla lite osv.Men..mina funderingar på hur jag ska bete mig är mot de som inte står mig så nära, typ, barnens dagis eller skolkompis föräldrar,en ytlig bekant, en kund osv.Där känner jag med mig själv att jag försöker undvika helt enkelt för att jag inte vet hur jag ska bete mig eller vad jag ska säga.Jag känner mig inte tillräcklig "nära" för att kanske ha "rätt" att klampa in och eventuellt, göra nån ledsen osv. samtidigt mår jag hemskt dåligt av att vara så feg och inte visa mitt deltagande.Hur är bäst att göra i sådana situationer?Tack, för att du är öppen och delar med dig av dina erfarenheter!
    Det var flera föräldrar på min sons dagis som bara kom fram till mig och kramade om mig efter att vår dotter dött. Några delade med sig av sina känslor. "Jag kan inte förstå att det är sant!" Vissa ville veta hur vi kände "Hur mår ni? Hur mår Julius?" osv. Det mest sårande var att se hur människor vände bort blicken, "låtsas som ingenting", hur de plötligt blev väldigt upptagna av att knyta skorna, gräva efter mobilen i handväskan etc. som om man vore pestsmittad. Jag förstår att det handlar om osäkerhet och rädsla, men ack vad jag önskar att denna världen skulle vara mindre osäker och rädd. Människor är rädda att göra fel, men det största felet man kan göra är att göra ingenting alls. Hellre ett tafatt försök till tröst än kylig tystnad. Möt blicken. Se henne/honom. Säg "Jag är så ledsen för er skull". Hur svårt kan det egentligen vara?

    Kram på er!
  • Remsan
    Jordgubbssmak skrev 2007-08-30 17:59:18 följande:
    Det är svårt, jätte svårt, man vill så väl och man är så rädd för att klampa in där man inte har att göra och riva upp nått.Tack för ditt svar, jag ska bära det med mig
    Fina du. Ha som minne att du inte kan riva ett sår som redan blöder. En mamma eller pappa med en tom famn är ett vandrande blödande sår. Du kan inte påminna dem om någon smärta, för smärtan är deras dagliga verklighet. Den förvinner inte för att andra inte vill se den/vågar se den. Vi uppskattar att du ser vår smärta och bekräftar den, hellre än att du blundar för den. Min värld stannade när min dotter dog. Och jag ville att människor i min omgivning också skulle stanna upp en stund där tillsammans med mig, inte bara rusa vidare som om ingenting hade hänt. Det mest fruktansvärda hade ju hänt mig. Ingenting skulle någonsin bli som förut igen.
     
    Jag förstår att rädslan och osäkerheten är av hänsyn, och kanske är det just ett svenskt fenomen. Vi skulle kanske behöva bli lite mer "hänsynslösa" när det kommer till att visa att vi faktiskt blir berörda och bryr oss om.
  • Remsan
    sisådär skrev 2007-08-30 20:22:00 följande:
    Jag ska försöka bli en sådan ängel. Som ger hopp och som ser den som för andra blivit osynlig.
    Du är redan just en sådan ängel min vän. Du behöver inte försöka. Tack för alla gånger du sett mig.  
  • Remsan

    Ja, ibland undrar jag om inte Sverige är världens ensammaste land...
    Där prestation, självständighet och duktighet står högst upp på listan när det kommer till vårt mått på tapperhet och att betraktas som en lyckad människa. Ömsinhet, värme och kärlek har fått stryka på foten. En ganska kall och tuff tillvaro som få människor egentligen trivs med men som vi ändå av någon underlig anledning spelar med i och accepterar.
    I Sverige, vårt duktiga land, där ska varje familj vara ett eget litet företag som sköter allting själva. Allt från karriärer, hushåll, trädgård, barn, renoveringar mm till sorg, lidande och smärta...


    sisådär skrev 2007-08-30 22:32:18 följande:
    Men det skapar mycket ensamhet bland de som behöver samhörighet.
  • Remsan
    Marcusa82 skrev 2007-08-31 10:33:05 följande:
    Jag vill berätta en sak som hände mig. Jag bodde i många år i en annan stad , där jag fick en mycket nära vän. hennes son var bara två år när han drabbades av cancer. det var en chock även för mig, och jag visste med en gång att jag ville ställa upp allt jag kunde på min vän. hon och hennes man fick iltransport till lund och jag sa till henne , ring mig när som helst från lund när du behöver en vän att prata med. många var de nätter då telefonen väckte mig, och det var min vän som behövde prata. vi satt i telefonen med 20 mil ifrån varandra och jag lyssnade och lyssnade. många gånger var de också då jag låg på knä i mitt sovrum och bad till gud att hennes son skulle klara sig.. hennes son klarade sig tack och lov.flera år senare flyttade jag från staden och vår kontakt blev mindre. Dagarna efter min Marcus hade dött så ringde jag upp min vän kl var tre och jag kunde inte sova av all sorg och förtvivlan. kan aldrig glömma svaret jag fick. när jag började berätta. " snälla du , jag skall upp och jobba kl sex, så jag måste sova. chockad la jag på luren. vill väl också berätta att jag aldrig mer ringt upp henne igen och att hon aldrig mer räknas som min vän. kram från marie-anne mamma till marcus 82-02 alltid älskad alltid saknad
    Det är verkligen fullständigt obegripligt hur en människa kan göra så. Särskilt efter att själv ha varit på väg att förlora ett barn. Särskilt efter att du funnits där för henne så som du gjorde. Hur kan man bara göra så? Dessa vansinniga svek. De är ibland långt svårare att leva med och acceptera än sorgen. Sorgen är där den är, ingenting man gör kan förändra det. Men det människor omkring gör och inte gör kan göra skillnad. Sveken gör sorgen svårare att bära. Har hon aldrig försökt höra av sig till dig efter det? 

    *chockad över det fullständigt omänskliga beteendet*

     
Svar på tråden Hur jag som änglamma vill bli bemött av min omgivning