• Svar på tråden Rätt att göra allt för att få "sitt" arv??
  • Sallisen

    Så länge man lever gör man vad man vill med sina pengar. De efterlevande har rätt till det som finns i den avlidnes ägo på dödsdagen.


    Jag vill ha semester nuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
  • azofia

    Men ibland kan det faktiskt vara så att om stora gåvor givits strax innan personen dött så kan de återkallas vid bouppteckningen. Det kan nämligen ses som förskott på arv tydligen (det fick jag höra från advokaten som gjorde bouppteckningen när min far dog).

    Så killen är inte helt felute rent juridiskt även om man kan ha åsikter om det på det moraliska planet.

  • Sallisen
    azofia skrev 2007-09-07 13:34:05 följande:
    Men ibland kan det faktiskt vara så att om stora gåvor givits strax innan personen dött så kan de återkallas vid bouppteckningen. Det kan nämligen ses som förskott på arv tydligen (det fick jag höra från advokaten som gjorde bouppteckningen när min far dog).Så killen är inte helt felute rent juridiskt även om man kan ha åsikter om det på det moraliska planet.
    Om han skänkt pengar till välgörande ändamål/till någon organisation så kan det väl inte räknas som förskott på arv?! Organisationen räknas väl inte som arvtagare??
    Jag vill ha semester nuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
  • azofia

    Jag vet faktiskt inte hur det är med just den saken. Men jag tror nog att det kan vara så oavsett vem man gett pengarna till.

  • Sallisen
    azofia skrev 2007-09-07 13:49:59 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur det är med just den saken. Men jag tror nog att det kan vara så oavsett vem man gett pengarna till.
    Hm! Måste fråga en av tjejerna på jobbet som jobbar med arvsfrågor (jurist)... får ta det på måndag!
    Jag vill ha semester nuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
  • presens konjunktiv

    Jag tror att det är så att om det kan visas att syftet med gåvan är att minska bröstarvingarnas andel så kan gåvan återkallas.


    Give me ambiguity - or give me something else.
  • Sallisen

    Egentligen tycker jag att man ska få ge sina pengar till precis vem man vill. Varför ska man egentligen ärva sina föräldrar per automatik?


    Jag vill ha semester nuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
  • sommartorpet

    120.000 har ju gått till katterna enligt testamente och naturligtvis ska han klandra det testamentet för att få ut sin laglott av det.
    Resterande gåvor är det tidningen som tar upp, det är ju inget han begär återvinning av, ´bara en information om hur mycket det rör sig om från början. Om nu djuren får avstå 60.000 av de 820.000 de toatlt fått till sonen så tycker jag det är det minsta man kan begära. Lag är lag och bör följas

  • Rakoärlig

    idiotiskt!!
    Klart han skall ärva sin far gubben har ju fått en idiotiden på gammeldagar!
    ge 820.000 till katter (

  • modsey
    Rakoärlig skrev 2015-07-16 09:22:00 följande:

    idiotiskt!!
    Klart han skall ärva sin far gubben har ju fått en idiotiden på gammeldagar!
    ge 820.000 till katter (


    Inte läst artikeln men jag håller nog med här....var pappan verkligen helt med i vad han gjorde eller??
    Jag skulle bli jättebesviken om mina föräldrar gjorde något liknande i stället för att hjälpa oss barn. Har svårt att tro att någon vid sina fulla sinnen gör något sådant om det inte då finns någon schism innan i så fall kanske? men inte i normala fall....

Svar på tråden Rätt att göra allt för att få "sitt" arv??