Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

Lällas du är för go...du får ge dig själv besöksförbud på bebissidorna på fl ett tag och undvika gravida kompisar osv
    Nä jag är inte ledig...blir till helgen...skulle igentligen gått kurs på fredag också, men då har jag atgit mig friheten att "skolka" åker till Stockholm ist, hehe lite olydig får man va Tar igen den dan en annan vecka. Ska bli kul att åka upp till huvudstaden en sväng. Sambon är däruppe nu och jobbar, lyckas han ordna barnvakt på fredag så stannar han kvar på fredag så vi kan umgås med varandra samt våra bröder däruppe.(min bror med sambo har jag bokat möte med, och hans bror bor i Sthlm) Så åker han hem på lördag och jag på söndag

JennyF, sorry, har aldrig hört talas om tryckmätning i tarmen, du verkar få göra massa "spännande" undersökningar Är de rädda att det "spänner" ut och trycker på för mycket i tunntarmen så den kan vidgas o spricka, eller varför gör de ngt sånt? Sök på fråga doktorn på crohns.se, där kan man hita massa gamla frågor (och även ställa egna nya) där kanske det finns ngn info? Berätta gärna mer Hur är det annars?

Dalkulla, stackare, jobbigt att ha ont samt äta kortison sålänge. Har du ngn vetekudde eller en katt? Det är skönt att lägga på ställen man har ont, botar ju inte men lindrar lite iaf.

• grådis

JennyF, sökte på tryckmätning och kom in på sidan om Intestinal pseudo-obstruktion
    Chronic intestinal pseudo-obstruction
    CIPO
    Falskt tarmvred
    www.sos.se/smkh/2000-29-124/2000-29-124.htm

Kom då på att du skrev om falskt tarmvred häromsistens

urklipp från sidan:
    *****************************************************'
    Diagnostik

Diagnosen ställs utifrån symtom, genom röntgenundersökning av mag-tarmkanalen, tryckmätning i tarmen (manometri) och mikroskopisk undersökning av tarmväggen.

Vägen till rätt diagnos kan för många med intestinal pseudo-obstruktion vara kantad av flertalet undersökningar och provtagningar som inte givit någon vägledning. De olika diagnoser som kan behöva övervägas innan diagnosen intestinal pseudo-obstruktion kan ställas varierar något mellan vuxna och barn. Hos barn kan pseudo-obstruktion förväxlas med en rad andra tillstånd.

För att få ställa diagnosen pseudo-obstruktion har man inom barnsjukvården beslutat att man med röntgen skall kunna påvisa att det finns en vidgning (dilatation) av mag-tarmkanalen. Här krävs inte mikroskopisk undersökning av provtagning från mag-tarmkanalen. Hos vuxna grundas diagnosen på symtom, undersökning av tunntarmens förmåga till sammandragningar (göres med manometri) och mikroskopisk undersökning av samtliga lager i tarmväggen (fulltjockleksbiopsi). Pseudo-obstruktion med vidgning av hela eller delar av mag-tarmkanalen är hos vuxna en undergrupp där sjukdom i tarmens muskulatur (myopati) vanligen hittas vid mikroskopisk undersökning.

Hoppas du får svar från nån med erfarenhet....
    Kanske finns på ilcos sida?

• grådis

Lällas och Nalla, tack *rodnar klädsamt* vad snälla ni är

68an, en dotter i min smak, verkar ju helskön, blir hon premiärminister röstar jag oxå på henne Kram

• grådis

På denna sida står det om undersökningen Jennyf... rätt fantastiskt ändå vad de kan göra
    www.ki.se/medhs/gastro/psob/s_manometry/index_sv.php

Och här fanns förteckning och länkar till patientföreningar:
    www.ki.se/medhs/gastro/psob/g_patorg/index_sv.php

där borde du hitta nån som varit med om det

Hoppas verkligen du får nån ordning på det hela,jobbigt om tarmen inte jobbar som den ska.

Det fanns ju tydligen två olika varianter på undersökningen, en där du får åka hem på em o sova hemma o sedan komma tillbaks..24h varianten...sen en där de kollar på sjukan hela tiden, vet du vilken du ska få göra?

Fattar som att man får ha slang ner genom näsan ner i mage/tarm hela tiden...det är väl det som kan kännas lite obehagligt kanske. Beror på hur man är som person, tränar du ngn yoga eller Chigong el dyl så du har koll på att andas för att kunna koppla av? det kan nog underlätta om man har ngt knep för att kunna distrahera sina tankar och kunna andas med magen och försöka slappna av, låter kanske löjligt men det är värt en hel del
    Jag har legat med slang genom näsan på röntgen i 5 timmar nånting, de pyttsade ner kontrast rätt ner i tarmen o kollade passage... Jag är lite känslig, vill inte gärna att folk ska röra min näsa...det har blivit bättre men då var jag lite kinkig ...men det gjorde inte ont, var mest tråkigt att ligga där så länge och lite obehagligt vid själva införandet.

• grådis

det går verkligen upp och ned GMT, vad skönt ändå att han får komma hem igen

• grådis

68an, va skönt att allt gick bra. Oh gud va rolig hon är
    Sköt om er,kram,seeyou

• grådis

Hej hopp

Kikar in en snabbis innan jag ska hoppa i säng.

Bläää jag har fått nåt vajs med min hud...i ansiktet och på halsen Skittorr och kliar o stramar och får blemmor och nästan som eksemliknande...har hållt på i 2,5 vecka...
    Kom efter min helkroppsmassage...fick sånt en annan gång när lillasyster gjort zonterapi på mig...blev som en utrensning på nåt sätt.
    Problemet denna gång är att det inte går över...eller tja, som om att immunförsvaret är överbelastat eller nåt...först massagen och då startade "utrensningen", sen började jag smörja in fejan med ansiktscreme, sen hem till kissemisssen o fick allergianfall och nässelutslag, sen färgat håret osv Nu tycker jag det kommer när jag duschat eller på morgon/kväll...allergisk mot tvål el schampot el tvättmedel? Det kan blossa upp röda fält/fläckar...
    Eller bara helt vanligt jäkla hösttorr efter att ha suttit inne för mycket o jobbat

När jag ändå håller på att gnälla, min mage är som en fettbomb...gnäll gnäll, jag har inga byxor som passar längre den är sjukt fet alltså, är som en extra mage utanpå mig gravidmage utan bebbe
    Vissa dagar kan den sjunka ihop lite, men ibland är den hemsk.

Så är det, så blir det, först kliar det sen svir det

Kram och hej och ha en trevlig helg, det ska jag försöka ha
    Må så gott och krya på oss

P.S Ursäkta egoinlägg och gnäll

• grådis

Tack LSS Jo, jag är ju också en kortisonmissbrukare
    Kram kram, sköt om dig
    (synd att vi inte ses på lördag)

• grådis

Hallå

Guuuud va mysigt det var att träffa alla goa människor, intressant att se människorna bakom nicksen. Föll sig så naturligt att bara surra på, kul. Kändes som att fortsätta ett samtal med gamla kompisar.
    Det här måste vi göra om. Kram och tack

Joannakba, vad skönt att op gick bra och att du återhämtade dig så snabbt, det är ju alltid skönt att få komma hem. Instämmer med de andra, tänk om man hade fått nita sköterskan
    Hoppas att du får må bra nu när den skruttiga tarmen är borta. Sköt om dig och kram

BCsvensk, jag hade blivit jättearg. Bra att du sa ifrån. Heja dig Det får de ju ta, om det nu är så illa att hon alltid beter sig så...

Mumlin, vilken mysig dag. Tråkigt bara att du känner dig lite sämre Vill ju att du ska få vara bra gumman, skickar stoooora kramar, tänker på dig.

LSS, har du varit i Linköping och roat dig? Var det hos mannens kompisar, eller hans bror? Gick det bra denna gången då?

Nalla o jajjab, flitens lampa lyser som vanligt och ni kämpar på. Lycka till med provet idag Nalla. Och jajjab: hoppas du blir piggare snart.

Kram och krya på oss

• grådis

Lällas, japp, är ledig Går och skrotar i pyjamas, hehe
    Har roat mig med att softa med barnen och uppdaterat sig vad de gjort det sista (har inte sett dem på ett tag) Tösa har praoat på sjukhuset på kirurgen och grabben har varit på studiebesök på det lokala reningsverket...vilket inte var populärt då det luktade...surprise; skit ....vidare har jag haft det tvivelaktiga nöjet att sitta och betala räkningar , sen kollat in här och försökt uppdatera sig, sen svarat på massa mail som släpat ett tag, ska snart laga mat, barnen har höstlov denna vecka....vilket jag fick veta två sekunder innan sambon lämnade sovrummet imorses...
    Ha så kul på avtackningen och varmt lycka till med det nya jobbet. Kul
    Hoppas whiskyrösten lagt sig lite tills dess

Dalkulla, hoppas du får ordning på halsen du med. Var det idag du skulle till läkaren? Kram o krya på dig

Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!