• Mysluv­an
    Äldre 4 Oct 09:56
    10205 visningar
    12 svar
    12
    10205

    Vad ingår i underhållet på 1273? e det alla utgifter till barnet?

    Nja det är ju inte utan att boende föräldern får lägga lika mycket också plus barnbidrag.
    JAg betalar underhåll och när jag gjort det har jag fullgjort mina plikter egentligen. Dvs sonen ska med sej kläder och allt när han kommer. Har man ett kort reseavstånd ska dock umgängesföräldren stå för resorna till största del.


    Ja jag stavar i min iver fel ibland!!
  • Mysluv­an
    Äldre 4 Oct 11:18
    #3
    skogshyacinter skrev 2007-10-04 10:20:50 följande:
    mysluvan: fast du ska ju stå för erat umgänge. mat osv undertiden barnet e hos dig oavsätt om du betalar fullt underhåll.
    Ja naturligtvis ska jag stå för maten och betala tiden han är hos mej.
    JAg kan tillägga jag har en komplett garderob till sonen här med ytterkläder och rubbet, jag bara sa vad som egentligen gäller om du kollar vad ex soc säger.
    Ja jag stavar i min iver fel ibland!!
  • Mysluv­an
    Äldre 4 Oct 11:20
    #4
    skogshyacinter skrev 2007-10-04 10:20:50 följande:
    mysluvan: fast du ska ju stå för erat umgänge. mat osv undertiden barnet e hos dig oavsätt om du betalar fullt underhåll.
    Sen känns det väl ganska självklart att man inte kan skicka med ungen matlådor eller??
    Ja jag stavar i min iver fel ibland!!
  • Mysluv­an
    Äldre 5 Oct 09:23
    #8
    FrökenKanSjälv skrev 2007-10-05 07:14:22 följande:
    FEL, FEL, FEL! Vardera föräldern ska bidra till barnets försörjning efter sin ekonomiska förmåga (enligt föräldrabalken). Det innebär att den som har mest pengar kvar, efter att boendet är betalt och ett schablonavdrag är draget, ska betala mest för barnets kostnader. En boendeförälder som tjänar 15000:- i månaden ska alltså inte lägga lika mycket pengar som en umgängesförälder som tjänar 25000:- i månaden.Här har du ett exempel på uträkning:www.famratt.com/underhall/und_berakning_ex.ht...
    Vad an din ton mot mej?
    Jag bara förutsatte att eftersom det är bland det lägsta du kan betala så bör ju boendeföräldern betala åtminstone samma del.
    Det finns ingen anledning att du är otrevlig.
    Ja jag stavar i min iver fel ibland!!
  • Mysluv­an
    Äldre 5 Oct 17:58
    #10
    FrökenKanSjälv skrev 2007-10-05 17:23:48 följande:
    Det var inte mening att låta otrevlig. Men jag får lov att erkänna att jag blir rätt uppretad på alla som påstår att boendeföräldern ska betala lika mycket som umgängesföräldern. Det är en utbredd missuppfattning och tyvärr så är det många som sprider detta budskap på FL trots att det är helt felaktigt.Det är barnen som blir lidande när boendeföräldrarna inte törs kräva högre underhåll trots att barnen har rätt till det. Enbart för att ett antal människor låter tvärsäkra när de sprider felaktig information.
    Nja det är helt ok. Men det finns en hel del umgängesföräldrar som gör rätt för sej också och vi kan ta illa upp av att ofta få höra hur dåliga vi är. När folk bara drar alla över en kam.
    Sen anser jag att om jag inte kan betala mer, för det kan jag inte så bör hans Far betala lika mycker för då betalar han ock¨så lägsta underhåll. Hoppas du är med på mitt tänk.
    Sen var inte frågan vad underhållet skulle ligga på utan vad som ingick som jag tolkade det och då svarade jag där efter.
    Ja jag stavar i min iver fel ibland!!
  • Mysluv­an
    Äldre 5 Oct 19:22
    #12
    FrökenKanSjälv skrev 2007-10-05 19:16:09 följande:
    Det är ju faktiskt så att om boendeföräldern har större ekonomisk förmåga så ska h*n stå för en större del av barnets kostnader. Då kan det mycket väl bli så att du ska betala mindre än 1273:- och att pappan ska stå för mer än 1273:-. Det är inte automatiskt så att umgängesföräldern ska betala mest. Men det är ju upp till varje föräldrapar att komma överens i frågan (eller att dra det till tingsrätten). Och jag vet ju själv att jag hellre betalar mer än min del för barnen än drar igång värsta bråket med deras pappa så jag tänker ju inte sitta här och döma andra för hur de har valt att lösa underhållet. (Men jag tänker fortsätta informera om vad lagen säger i frågan om underhåll).
    Okej jag tror vi är ganska överens, jag citera vad soc sagt. Jag backar eftersom du verkar mer påläst ang lagen som sådan än vad jag är.
    Jag betalar bra mycket mer än vad jag ska om man ser till att jag betalar underhåll men det är inte värt att bråka tycker inte jag heller.
    Ja jag stavar i min iver fel ibland!!
Svar på tråden Vad ingår i underhållet på 1273? e det alla utgifter till barnet?