Inlägg från: FlamingRed |Visa alla inlägg
  • FlamingRed

    Stureplansprofilerna............

    annbom skrev 2007-10-19 10:39:09 följande:
    Ganska märkligt att vid våldtäckt så måste man vara medveten om att man våldtar (vilket jag tror att de mycket väl visste men struntade i) men om man i fyllan slår ner någon så spelar det ingens som hellst roll om man var medveten om det. Man får samma straff för det.
    Det är väl inte så märkligt eftersom sex är ngt nästan alla människor har, och strävar efter. Detsamma kan man ju inte säga om att bli nedslagen på stan?
  • FlamingRed
    annbom skrev 2007-10-19 10:50:10 följande:
    Fast du kan väl hålla med om att i det här fallet så är det ju inte bara ord mot ord, utan att det faktiskt finns en del teknisk bevisning och jag tror inte att normala män inte skulle ha uppfattat att det var våldtäckt. Nu är det som tur är också väldigt få män som våldtar.
    Den tekniska bevisningen består ju "bara" av hennes skador. Det fanns inga tecken på våld/slagsmål i lägenheten, inga spår på den utpekade fjärrkontrollen. Inga spår på de åtalade?

    Jag vill inte antyda ngt om vad som hänt i lägenheten eller ngt om skyldiga. Men man måste se på bevisläget vad det faktiskt är.
  • FlamingRed
    annbom skrev 2007-10-19 10:55:58 följande:
    Varför skulle det finnas bevis på slagsmål i lägenheten? Varför ska inte hennes skador räcka? Kanske inte så konstigt att det inte fanns några skador på de åtalade, de var två och den ene kunde hålla fast henne. Det är ju också så att män är fysiskt starkare än kvinnor.Tycker du domen är felaktig?
    Skador bevisar ju just att hon blivit skadad, inte att hon slagits som hon säger att hon gjort.

    Jag tror nog domen är korrekt, men mycket i detta fall är mycket tveksamt, och det är på gränsan anser jag att man borde fria för att det är så mycket som inte riktigt stämmer.

    Sen har själva undersökningarna misskötts också, hur kunde tex polisen missa att lyssna på det samtal hon gjorde till SOS under förundersökningen och tingsrätten?
  • FlamingRed
    Limba skrev 2007-10-19 11:07:13 följande:
    Men för fan elskåpet....Hon blev ju sövd pga fruktansvärda smärtor, förklara det är du snäll????
    Jag har försökt hitta info om detta, är det sant, var kommer denna info ifrån?
  • FlamingRed
    Limba skrev 2007-10-19 11:07:13 följande:
    Men för fan elskåpet....Hon blev ju sövd pga fruktansvärda smärtor, förklara det är du snäll????
    Jag menar i tingsrättens dom står ju att varje enskild skada är att anse som lindrig...?
  • FlamingRed
    augustibruden skrev 2007-10-19 12:14:40 följande:
    Elskåpet: Jag har VÄLDIGT svårt att tro att man frivilligt går med på att få en fjärrkontroll uppkörd i underlivet fler ggr sen vet man ju att efter att hon spydde bar dom henne tillbaka till sängen för att sedan fortsätta ha sex med henne, låter ju inte heller så troligt att man vill ha sex då.Sen tycker jag att om man inte väljer att tro på henne tycker jag ju att man borde ställa sig frågan varför hon isåfall väljer att anmäla? Jag menar att det kan ju knappast vara jättekul att sitta och berätta för alla hur man har blivit förnedrad och exakt vad man har gjort i detalj inför press och massor med människor.
    Det där med fjärrkontrollen är ju "bara" hennes version av historien, undersökningar av fjärrkontrollen gav _inga_ spår som styrkes hennes påstående.

    Och hur man än vrider på det kan man aldrig använda det faktum att hon anmält som ett tecken på att hennes anmälan är korrekt.
  • FlamingRed

    Anonym (Sur) skrev 2007-10-19 12:19:38 följande:


    Ok, vad vill ni, Elskpået, Flamingred & Jennypannkaka säga? Att de borde ha friats? Att lagen borde ändras?
    Det är en svår fråga, jag är tveksam. Jag är dock helt på det klara med att detta inte är ett solkklart fall, och då ska man ju faktiskt av ren princip fria....
  • FlamingRed

    Anonym (?) skrev 2007-10-19 12:26:12 följande:


    Alltså - fjärrkontrollet:Vad säger att det är den fjärris som är undersökts som nyttjats i kvinnans anus/slida?De två männen har haft många timmar på sig att ränsa bort bevismaterial från brottsplatsen.
    Visst, om du kan bevisa det, eller ens visa indicier på det?

    Antagligen kan du inte det, och i en rättegång sitter man inte och hittar på saker såklart.
  • FlamingRed
    Gnurfen skrev 2007-10-19 12:28:06 följande:
    Ni som tvekar om de är skyldiga. Har ni sett bilden som var i aftonbladet på hur mycket skador hon hade över hela kroppen och i under livet?! Om inte dessa killar skulle bli fällda vem skulle då bli det? Vad tycker ni skulle krävas? Det ligger ju i sakens natur att ord kommer att stå mot ord i en sån här situation, få kvinnor blir våldtagna offentligt. Här finns ju fysiska bevis på att hon har utsatts för våld.
    Våld och våldtäkt är inte samma sak. Varför fälls dom inte för misshandel istället då?
  • FlamingRed
    Gnurfen skrev 2007-10-19 12:35:51 följande:
    Till flamingRed: för att hon hade skador i underlivet också!
    Som för allt vad vi vet kan ha uppstått under den tidigare sexakten som skedde i samförstånd...?
  • FlamingRed
    Gnurfen skrev 2007-10-19 12:38:18 följande:
    Till elskåpet: som du själv skrev "skadorna var många"!Ingen av er svarar på vad som borde krävas för att man ska kunna fälla någon. Det kanske ska vara omöjligt?
    Tillräckliga bevis. Skador i sig kan ju inte räcka för att fälla vem som helst en skadad kvinna pekar ut. Eller hur?
  • FlamingRed
    Gnurfen skrev 2007-10-19 12:40:40 följande:
    Kan du vara lite mer specifik? Tillräckliga bevis är ju väldigt subjektivt.
    Mer specifik? Det var du som frågade om skador i sig inte borde vara nog för att fälla en våldtäktsman, och jag sa att det kan det självklart inte vara...

    Vad menar du mer specifikt? "bortom allt rimligt tvivel"?
  • FlamingRed
    Gnurfen skrev 2007-10-19 12:43:11 följande:
    Domstolen har ju dömt det som ställt bortom allt rimligt tvivel, men du vet väl bättre?!
    Nu vet jag inte vad du menar? Vi pratade om tecken på våld alena ska räcka till en fällande våldtätsdom. Anser du det?

    (jag gör det inte)
  • FlamingRed
    Myrkryp skrev 2007-10-19 13:18:26 följande:
    Jag håller självklart med om att ingen oskyldig ska dömas! Men hur ska hon kunna bevisa att hon blivit våldtagen mer än med det hon har? Hon har sin berättelse och hon har sina skador, om ingen tror på det så är hon inte våldtagen? Hur ska våldtagna tjejer kunna få upprättelse? (de måste alltid spela in när de har sex, får inte vara fulla, bör leva ett tillbakadraget liv, alltid bära polotröja och helst vara oskulder?)Män våldtar kvinnor. Ofta. Det är sällan en kvinna våldtar en man. Därför måste isåfall lagen ändras så att en våldtagen kvinna har en chans att få rättslig upprättelse.el skåpet skrev 2007-10-19 13:07:01 följande:
    Jo, men detta fall är ju inte direkt en "typisk" våldtäkt. Personerna har med fri vilja försatt sig i en situation där det blir _extremt_ svårt att bevisa en eventuell våldtäkt. Det många skäl att påstå att sådana aktiviteter som dom "roade" sig med, måste man göra med människor man litar på, och man måste vidta åtgärder för att inte missförstång skall ske.

    Dessa personer har gett sig in i detta utan att varken lita på varandra eller vidtaget skyddsåtgärder. Då är det inte konstigt att ett brott faktiskt kan ske, utan att det är möjligt att fälla förövarna.
  • FlamingRed
    Myrkryp skrev 2007-10-19 13:37:25 följande:
    Jag håller även med om att det är svårt när ord står mot ord (även om man kan diskutera även andra bevis i det här fallet). Men om en tjej inte vidtar "skyddsåtgärder" liknande de du nämner så riskerar hon att bli våldtagen utan att det betraktas som just våldtäkt. Då kan man ju vända på det; om två killar utan att vidta "skyddsåtgärder" har sex på ett brutalt sätt med en jättefull tjej en hel natt så riskerar de att det betraktas som våldtäkt. Det tycker jag känns minst lika rimligt...
    Lika rimligt, om man glömmer bort vår mest grundläggande rättsprincip, att för att bli fälld för ett brott måste det bara bevisat "bortom allt rimligt tvivel".
  • FlamingRed
    timberhochmandie skrev 2007-10-19 13:46:21 följande:
    el skåpet skrev 2007-10-19 13:07:01 följande:Nu känns resonemanget väldigt märkligt... Har man ett ansvar för att inte försätta sig i en situation där bevisläget är ofördelaktigt? Det betyder ju i så fall att ingen kvinna någonsin ska vara ensam med en man, sambo/gift med en man eller dela säng med en man. Det är ju ett jättejobbigt bevisläge när våldtäkter sker inom en relation. Lika fullt sker det och inte katten kan man säga att kvinnan då borde fundera över hur hon lever sitt liv (dvs hon får skylla sig själv som inte är ensamstående)...Vidare måste man aldrig bevisa att något är 100% sant, det behöver bara vara ställt utom rimligt tvivel. RIMLIGT tvivel.
    Ansvar och ansvar, man måste ju definitivt vara medveten om att det _går_ att försätta sig i situationer där brott blir svårt att bevisa. Sån är ju verkligeheten.
  • FlamingRed
    Myrkryp skrev 2007-10-19 13:48:14 följande:
    Nu är jag rädd att jag glider ifrån det specifika fallet och ämnet. Men dels blir det ju isåfall oerhört svårt för väldigt många våldtäktsoffer att bevisa att de blivit just våldtagna, och dels kan man ju fråga sig vad "bortom allt rimligt tvivel" egentligen innebär, det är ett ganska subjektivt begrepp.
    Vadå "blir"? Det är så det _är_. Man kan inte fälla någon utan bevis för brottet.
  • FlamingRed
    timberhochmandie skrev 2007-10-19 14:01:38 följande:
    Självklart förekommer det att ärenden måste skrivas av för att bevisläget är stört omöjligt, men jag tycker att det är oerhört drastiskt att därav dra slutsatsen att brottsoffer ska ha ett ansvar för att alltid leva sitt liv så att bevis kan plockas fram. 1984 då kanske, med kameror överallt, det skulle förenkla... Man kan inte säga att folk får skylle sig själva för att de inte såg till att ha bevis (de flesta planerar nog inte att utsättas för brott) däremot är det naturligtvis så att man får inse att man inte alltid kan få någon fälld för ett brott. Det innebär ju dock inte att ett brott inte har begåtts...
    Ingen säger att nån skall skylla sig sig självt. Det är mer ett tragiskt faktum att för att upprätthålla vår rättsprincip måste vi acceptera att det finns brott som är ej bevisbara.
  • FlamingRed
    timberhochmandie skrev 2007-10-19 14:01:38 följande:
    Självklart förekommer det att ärenden måste skrivas av för att bevisläget är stört omöjligt, men jag tycker att det är oerhört drastiskt att därav dra slutsatsen att brottsoffer ska ha ett ansvar för att alltid leva sitt liv så att bevis kan plockas fram. 1984 då kanske, med kameror överallt, det skulle förenkla... Man kan inte säga att folk får skylle sig själva för att de inte såg till att ha bevis (de flesta planerar nog inte att utsättas för brott) däremot är det naturligtvis så att man får inse att man inte alltid kan få någon fälld för ett brott. Det innebär ju dock inte att ett brott inte har begåtts...
    Jag tror vi säger samma sak.
Svar på tråden Stureplansprofilerna............