• Gargamella

    Hur minnas barnet?

    Om några månader är det 1 år sedan deras lilla barn somnade in i magen i v.37. Vi pratar ofta om barnet, graviditeten osv, så det är inget vi inte kan prata om...

    Men nu är frågan hur man "minns" barnet på födelse/dödsdagen? Vill ge något, något till föräldrarna och något att sätta på graven tex...

    Ni ängla-föräldrar som orkar svara, vad hade ni velat att man gjorde/gav?
    Andra anhöriga, vad har ni hittat på?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hur minnas barnet?
  • Näckrosen

    Jag skulle ha uppskattat att någon kom med lite fika och fikade tillsammans med oss. Sedan en blomma, en nalle, eller något annat att gå till graven tillsammans med.
    Behöver inte vara något stort, utan det viktigaste är att visa att man minns dagen. Då visar det att det var viktigt för någon annan också, inte bara mig som förälder.

  • lövet2

    Våra barn har en liten änglakusin. I stället för minnesdagar vid födelse- och dödsdagen, så tänder vi ljus vid Allhelgona ...

  • sisådär

    Vi har haft två årsdagar. En väninna har kommit ihåg dem båda. Ena gången fick vi en påse med en ängel fullproppad med små toblerone. Det värmde, ett litet guldkort med en ängel på fanns med. Första årsdagen minns jag inte vad jag fick, men jag fick något då också. Allt värmer. En blomma, en bok, god choklad, ett kort med en ängel, en dikt. Vad som helst.

  • PandaPrinsessa

    Jag blir oerhört tacksam när mina vänner visar att de kommer ihåg vår Vilmer. Vi har inte haft vår årsdag ännu, men på halvårsdagen kom några goda vänner förbi och vi fikade tillsammans. Några gav oss små fina saker: änglar, en cd-skiva med vacker musik, kort med fina dikter... Vi var så glada för allt! Vi har ganska långt till graven och det passade inte att åka dit just den dagen, men jag blir alltid tacksam när någon tänder ljus eller sätter dit blommor. Bara att någon vågar säga hans namn och pratar om honom som vår lille pojke värmer hjärtat oerhört.

    Så fantastiskt att ni finns och tänker på era vänner! Det finns sååå många änglaföräldrar som behöver det!

    Stor kram


    lill-skrutten - vecka 11
  • mamma2004

    Åh, vilken bra tråd! Våra närmsta vänner förlorade sin 6 veckors gamla son i början av året. Jag försöker att gå ganska ofta till graven med ljus, blommor eller bara vara där. Men man funderar ju på hur det uppfattas, och vad man ska göra på årsdagen... Både på födelsedagen och dödsdagen. Straxt innan jul är det födelsedagen och då undrar man ju vad de helst vill att vi gör?


    Nu till allhelgona är vi tyvärr borta så jag kan inte åka till graven, men räknar med att tända ett ljus där innan vi åker.


    Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och plutt i magen (BF 080128)
  • julknäck

    Ja det betyder mycket när vänner visar att de minns och att de vill prata om våra barn. vi firade nyligen årsdagen då bjöd vi de närmaste på tårta. För mig känns det självklart att uppmärksamma födelsedagen ett naturligt sätt att minnas. Vi fick blommor av några som kom och det uppskattades mycket. Tillsammans skickade vi sedan upp två "ufo-ballonger" till minne av våra flickor. Tack för alla runtomkring som vågar prata om våra barn de finns ju alltid i våra hjärtan.

  • Paulina f69

    Jag skulle bli väldigt rörd och glad för nästan vad som helst som i all enkelhet visar att mina vänner minns och tänker på oss. Ett kort, en blomma på graven, ett telefonsamtal, en fika...

  • Martina 3

    Kort, det kort jag fick på första årsdagen (blev inga fler kort senare årsdagar men iaf sms och det värmer oxå såklart) var mest uppskattat av mig bara att någon anstränger sig och skickar ngr varma ord såsom, tänker på er idag på Max dag, och de som lämnat något på graven, blomma, ljus, kort etc MEN när det står något på graven utan avsändare är det svårt, jag vill tacka men att ringa runt till vänner och fråga vem som varit där ger dem som inte varit där dåligt samvete och då blir det ju fel.
    Jag firar inte födelsedag men vet att många gör det och äter tårta eller har fika, rolig utflykt osv.

Svar på tråden Hur minnas barnet?