• pluggandemamman

    hur gör man tvillingar

    ja menar en del får fler par andra inte hum...ja

  • Svar på tråden hur gör man tvillingar
  • MaddeMamman

    Ni måste göra det dubbelt så snabbt

    får man fler par beor det oftast på ägglossningen, kvinnan släpper 2 ägg vid äl, detta är ofta genetiskt och kvinnan är får den "egenskapen" från sin mors eller fars släkt,mannen kan inte påverka sin kvinna till tvillingar, men en pappa som är tvilling kan föra genen över till sin dotter.
    Eller när slumpen avgör och ett ägg delar sig och det blir enäggstvillingar.
    När det gäller tvåäggs finns det andra faktorer som spelar in, över 30 och fött barn förut ökar också chansen.

  • MaddeMamman

    Ni måste göra det dubbelt så snabbt

    får man fler par beor det oftast på ägglossningen, kvinnan släpper 2 ägg vid äl, detta är ofta genetiskt och kvinnan är får den "egenskapen" från sin mors eller fars släkt,mannen kan inte påverka sin kvinna till tvillingar, men en pappa som är tvilling kan föra genen över till sin dotter.
    Eller när slumpen avgör och ett ägg delar sig och det blir enäggstvillingar.
    När det gäller tvåäggs finns det andra faktorer som spelar in, över 30 och fött barn förut ökar också chansen.

  • MaddeMamman

    sorry, jag tror inte på ödet.


    pluggandemamman skrev 2007-11-15 19:24:37 följande:
    blev lite knepigt detta...hann skicka väg det tar de här o nu. Jag vet ju det har med befruktningen att göra o är inte sjuk i skallen el så. men jag tror de som får tvillingar typ är utvalda precis så tror jag om dessa personer som får handikappat barn osv
  • Mothersong
    Kacan skrev 2007-11-15 19:53:16 följande:
    Jag åt pergotime inför min första grav. Men dom sa att det inte ökade chansen. Minns att det stod något om risk för druvbörd, men det innebar något annat.. Minns ej vad... Har mycket tvillingar i min släkt. Mamma är tvilling. Mammas bror fick tvillingar och min pappas mamma var tvilling. Men jag har inte fått tv... Än så länge.. Väntar barn nu igen så man vet aldrig.
    Det innebär en ökad chans/risk med ca 10%...
    ~~~Mattis 13/9-06, Aliina och Timon bf 14/12-07~~~
  • josefsmamma
    Mothersong skrev 2007-11-16 20:17:04 följande:
    Det innebär en ökad chans/risk med ca 10%...
    chans låter bättre
    one happy camper
  • Mothersong
    josefsmamma skrev 2007-11-16 20:29:54 följande:
    chans låter bättre
    Jaa, det tycker jag också... men läkarna säger ju risk, och för vissa gravida så innebär det ju en större risk att vara gravid med två än med en...
    ~~~Mattis 13/9-06, Aliina och Timon bf 14/12-07~~~
  • josefsmamma
    Mothersong skrev 2007-11-16 20:32:38 följande:
    Jaa, det tycker jag också... men läkarna säger ju risk, och för vissa gravida så innebär det ju en större risk att vara gravid med två än med en...
    jo, det är sant... och inte är det kul att vara gravid och bära på ...
    en är mer än nog tycker ju jag... phu!
    one happy camper
  • Mothersong
    josefsmamma skrev 2007-11-16 20:37:04 följande:
    jo, det är sant... och inte är det kul att vara gravid och bära på ... en är mer än nog tycker ju jag... phu!
    jag var så naiv och tänkte "no problem" har ju burit en 5kgs heffaklump innan, så vad gör det om det är tvillingar?? Men herregud vilken skillnad!!! En åt gången känns bra nog Men snart är ju de här två ute så
    ~~~Mattis 13/9-06, Aliina och Timon bf 14/12-07~~~
  • josefsmamma
    Mothersong skrev 2007-11-16 20:50:10 följande:
    jag var så naiv och tänkte "no problem" har ju burit en 5kgs heffaklump innan, så vad gör det om det är tvillingar?? Men herregud vilken skillnad!!! En åt gången känns bra nog Men snart är ju de här två ute så
    ja, jag bar en klump nästan 4.5 kilo men det är ingenting mot tvillingar! Herregud!
    Jaså... dags snart? Vad kul! Jag har försökt kollat på din sida förrut men inte kommit in
    one happy camper
  • Mothersong
    josefsmamma skrev 2007-11-16 21:05:41 följande:
    ja, jag bar en klump nästan 4.5 kilo men det är ingenting mot tvillingar! Herregud!Jaså... dags snart? Vad kul! Jag har försökt kollat på din sida förrut men inte kommit in
    Jaa, jag är öppen 3 cm just nu Kommer de inte ut innan så blir jag igångsatt den 26e, men morsan tror stenhårt på söndag...

    *lägger till dig*
    ~~~Mattis 13/9-06, Aliina och Timon bf 14/12-07~~~
  • josefsmamma

    oj oj! vad kul!!!!
    Jag var lite rädd när jag skulle få mina tvillingar att de skulle vara lika stora som sin bror (jag hade bara 6 dagar kvar till BF när de föddes) men de vägde "bara" 3100 var ca!
    Lycka till


    one happy camper
  • Em02

    En av sambons släktingar har tvillingar och han svär att de blev till den gången han "tog sats ända ifrån dörren"!! : )

  • Minxy
    panhan skrev 2015-05-05 16:45:37 följande:

    hej .Kan man ändra sin gravidet  till tvilling?


    Öh......nej.
  • Djävulens Högra Hand

    Men gud hur svårt kan det vara, bara att ta den i tvåan med ju!

Svar på tråden hur gör man tvillingar