• Moonis

    Cocillana-Etyfin, snabb hjälp!!

    Har själv haft riktig svår hosta och fick denna hostmedicinen utskriven. Nu verkar sonen fått samma och såg att det va okej att ge till barn över två år. Han är 2½ snart men läste sen här att några fått problem med andningen och blir självklart väldigt orolig.
    Någon annan som gett detta till sitt barn utan problem som kan lugna lite?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 23:31:37:
    Denna frågan ska ju naturligtvis ligga på 1-3 år, blev lite fel men hoppas ändå någon vet.

  • Svar på tråden Cocillana-Etyfin, snabb hjälp!!
  • Moonis
    Lilja84 skrev 2007-12-07 23:31:12 följande:
    Nej man ska inte ge sina barn den , den är ju morfinbaserad.
    Nu står det ju som sagt att man kan ge barn över 2 år den men är just orolig över det med andningen. Undrar hur vanligt det är med den biverkningen.
    Själv hade jag inga bieffekter av den o sonen har inte varit känslig mot andra läkemedel han fått innan heller.
  • Moonis
    Lilja84 skrev 2007-12-07 23:37:14 följande:
    Ja jag tål "vanligt" morfin och övriga receptfria läkemdel och antibiotika men blir dåligt av Cocillana-Etyfin .Som sagt jag skulle inte våga helt enkelt .
    Låter inte så uppmuntrande kommer oroa mig hela natten nu ju.
  • Moonis
    Edda Elva skrev 2007-12-07 23:37:40 följande:
    1 kryddmått kan du ge! Svärfar är läkare. Min son fick förra veckan!
    Hur räknar man om det i ml? Sonen fick lägsta 1 ml nu men va det för mycket då?
  • Moonis
    Rapunzella skrev 2007-12-07 23:39:05 följande:
    Det är ju egentligen ointressant hur pass vanligt eller ovanlig det är med den biverkningen - det enda som är intressant är ju hur just din son reagerar (och det spelar ju ingen roll hur han reagerat på andra mediciner).Men andningspåverkan är en väl känd biverkan av Morfin, och jag har sett tvååringar som blivit andningspåverkade av Morfin.
    Ja, kommer stanna uppe ett tag nu o kolla till honom. Borde väll visa sig inom någon timme om han reagerar negativt mot det.
    Just nu sover han gott i alla fall utan att hosta.
  • Moonis
    Edda Elva skrev 2007-12-07 23:41:47 följande:
    Kryddmått=1 ml.Vi gav 2 kryddmått i vällingen till kvällen (oxå rekomendation från läkare eftersom att han inte skulle få i sig alllt ändå).
    Okej, va bra. Då har han fått det han skulle då i alla fall.
  • Moonis
    Lilja84 skrev 2007-12-07 23:39:15 följande:
    Det är väl bättre att du ger han lite varmt att dricka och sen gå till läkaren i morgon och få mollipect utskrivet ?
    Nu har han redan fått detta så jag får se så han inte reagerar nu. Så får vi se hur hostan verkar vara i morgon.
  • Moonis
    Edda Elva skrev 2007-12-07 23:49:56 följande:
    Min son (3 år) fick det på morgonen o kvällen under 4 dagar ca. Han blev lite trött, men annars var han helt okej. Enligt läkaren i familjen så är Cocillana den bästa hostmedicinen o det håller jag med om!Gav mollipect (hade det hemma) men tyckte att det blev värre o så kan det tydligen vara!
    Det va det som hjälpte min hosta så den är verkligen super. Dom andra receptfria hjälpte inte ett dugg, inte ens honungste fungerade denna gången. Så det är verkligen svår hosta som flurerar här.
  • Moonis
    Lilja84 skrev 2007-12-07 23:59:04 följande:
    Ja har han inte fått någon symptom inom timme borde det vara lugnt Och visst det är den bästa hostmedicinen , det tänker jag inte förneka , men helt ofarlig är den ju inte .Jag har den själv för att jag hostar konstant tills jag börjar spy och sen fortsätter och hosta och spy vart om varannat konstant när det sätter igång och inget annat funkar än cocillana .
    Man får hoppas inget händer som sagt.

    Hostade själv nu 7 timmar i streck o har nog aldrig haft så svår hosta faktiskt, kändes som halsen skulle brinna upp. Blev överlycklig när man märkte hur snabbt den fungerade
  • Moonis
    Viello skrev 2007-12-08 00:04:23 följande:
    Just precis. Man har hostan av en andledning och för mindre barn kan det vara direkt olämpligt att ge hostdämpande medicin. De kan behöva få upp slemmet.Det är oansvarigt att ge receptbelagd medicin utan läkarordination!
    För mig blev det värre med slemlösande för jag fick hosta hela tiden så man har ju olika. Just nu behöver ju sonen kunna sova lugnt under natten o ger jag då slemlösande så kommer han ju fortsätta hosta.
  • Moonis
    Lilja84 skrev 2007-12-08 00:07:06 följande:
    7 timmar  hehe  prova 14 dagar utan mer varaktig sömn på 2-3 timmar isträck på nätterna med konstant rethosta tills man kräks .Du kan ju gissa hur överlycklig när jag äntligen fick läkartid akut efter det och fick cocillana utskrivet .
    Hade dött. Efter 7 timmar ville jag bara läggas in o sövas ner för att vakna när det va över Kan tänka mig att det va rena himmelriket för dig då.
  • Moonis
    Viello skrev 2007-12-08 00:10:25 följande:
    Varför ge något av det? Finns ingen anledning. Jag skrev aldrig ut hostmedicin till barn när jag arbetade på BVC. Kroppen sköter det bäst själv.
    För jag kan inte låta sonen hosta sig igenom natten. Vet hur jobbigt det är o är inte den som ger medicin som första utväg annars. Men det går ganska jobbiga utdragna grejer nu som man kan behöva ta något för att stilla.
  • Moonis
    Lilja84 skrev 2007-12-08 00:13:19 följande:
    Ja haha , jag trodde jag skulle svepa hela flaskan först   , så jag tog maxdosen som jag fick ta , och sen låg och ju och kasdadkräktes halva natten istället , men det var det värt för jag hostade i alla fall inte
  • Moonis
    Moulin Rouge skrev 2007-12-08 00:14:58 följande:
    Moonis:Till ina barn har jag alltid gjort så att jag har endast gett hostdämpande till natten. På dagarna har dom inte fått nåt alls, eller slemlösande. Nattetid ska man inte ligga o hosta, då ska kroppen vila och återhämta sig. Det är lika viktigt för tillfrisknandet som nå´nting annat.Sen kan jag hålla med om att receptbelagd medicin ska endast ges enligt läkares ordination.Jag hoppas att din lille kille (var det va) sover gott inatt, och att du slipper oroa dig.
    Lite så jag känner också att han behöver få sova. Verkar som han får sova nu i alla fall o hoppas verkligen det inte blir någon biverkning av det.
  • Moonis

    Tänkte bara skriva att allt har varit bra med sonen, inga biverkningar alls i sikte o han fick sova lugnt hela natten utan hosta. Så det känns skönt.

    Tack för alla svaren här

Svar på tråden Cocillana-Etyfin, snabb hjälp!!