• Feffie
    Äldre 20 Dec 22:18
    178710 visningar
    33 svar
    33
    178710

    etiskt dilemma?

    Jag läser en kurs som heter Etik och livsfrågor, och har fråga som lyder "Vad innebär ett etiskt dilemma?" samt "formulera ett etiskt dilemma som kan uppstå till vardags"

    Jag är inte van vid kurser som denna och är inte helt bekväm i detta ännu, så jag mottar gärna info från er om ni kan??

    Mvh
    Feffie

  • Svar på tråden etiskt dilemma?
  • Feffie
    Äldre 27 Dec 15:05
    #21

    Neko, attans jag som tyckte att det var ngt att skriva om.. Blir tokig på detta med etiskt dilemma.

  • Neko
    Äldre 27 Dec 15:19
    #22

    Mja, om kvinnan i fråga tycker att det inte är riktigt rätt med abort men samtidigt inte heller tycker att det är rätt att föda ett skadat barn/inte tycker att hon har möjligheterna att ta bra hand om det så är det ju ett etiskt dilemma :) Däremot inte om hon tycker att abort är helt okej.

  • Feffie
    Äldre 27 Dec 15:28
    #23

    I detta fall känns abort så fel men samtidigt äör möjlighet att ta väl hand om ett skadat barn liten.

  • Neko
    Äldre 27 Dec 15:32
    #24
    Feffie skrev 2007-12-27 15:28:21 följande:
    I detta fall känns abort så fel men samtidigt äör möjlighet att ta väl hand om ett skadat barn liten.
    I så fall så kan man ju kalla det ett etiskt dilemma. Alltså är det rätt/fel att föda ett barn som man inte tycker att man har förutsättningar att ta hand om eller bör man göra abort?
  • Feffie
    Äldre 27 Dec 15:48
    #25

    Båda valen är ju på något sätt fel så att säga?

  • Neko
    Äldre 27 Dec 16:39
    #26

    Mm precis, det är därför det är ett dilemma :)

  • Äldre 28 Dec 01:28
    #27

    Ett väldigt enkelt exempel är det faktum att du säkert tycker att det är oetiskt att ljuga, men ändå gör det ibland.
    Etiskt dilemma=att välja mellan pest eller kolera.

    Alltså: Lisa frågar vad du tycker om hennes nya frisyr. Vad ska du göra?? Säga att den är fruktansvärd eller ljuga och säga att den är fin??

  • Äldre 28 Dec 13:11
    #28

    Feffie: När jag läste etiken fick vi skriva om ett etislt dilemma som uppstått i vår vardag, jag skrev om då jag tvingat i  min dotter medicin trots hon grät och fäktade


    Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • Zaid 359
    Äldre 10 Sep 19:34
    #29

    hej
    kan jag få någon exempel på dilemma
    asso non som ni känner eller en dilemma som ni har hört om.

  • fettjo­ck
    Äldre 11 Sep 07:10
    #30
    Tygtiiger skrev 2007-12-22 16:05:01 följande:
    Ett etiskt dilemma är när två etiska principer står mot varandra.

    Tänk på två principer för ditt uppförande som du tycker är viktiga och försök komma på en situation när de krockar med varandra!

    Vanliga principer som många tycker är viktiga:

    - att vara ärlig
    - att skydda liv
    - att få bestämma över sitt eget liv
    - att vara vänlig mot andra, inte såra
    - äganderätten, att inte stjäla

    osv osv.
    Ända tills man ska få ha lite skoj med droger.
    Då har ens rätt att bestämma över sitt eget liv upphört.
  • fettjo­ck
    Äldre 11 Sep 07:10
    #31
    Zaid 359 skrev 2012-09-10 19:34:30 följande:
    hej
    kan jag få någon exempel på dilemma
    asso non som ni känner eller en dilemma som ni har hört om.
    Något fel på dom exempel som dragits upp?
  • Äldre 7 Oct 10:10
    #32

    sigrdu

  • Äldre 4 Dec 14:33
    #33

    hej jah behöver hjälp har prov på fredag och måste lämna inläminingar men jag har inte hittat en fräga .
    det är den= Ge exempel på och reflektera över olika etiska dilemman samt värder dina ställningstagande?


    hej jah behöver hjälp har prov på fredag och måste lämna inläminingar men jag har inte hittat en fräga .
Svar på tråden etiskt dilemma?