• fancydream

    strypkoppel till 15 veckors valp

    Hej

    Jag och min sambo var in i idag på djuraffären och skulle köpa nytt koppel till våran hund. Vi hittade ett bra (tyckte vi) ett silverhalsband (strypkoppel) som passade honom perfekt men då tyckte inte dom det på djuraffären dom tyckte det var aldelles för tidigt för att köpa sånt och frågade varför vi ville ha sånt.
    Det blev inte det endå. Vi ska kolla efter nåt annat koppel efterssom det inte var bra för honom. Han är en liten Jackrussel/Chihuahua. Nån som använder strypkoppel till sin valp? När kan man börja med det isåfall?

  • Svar på tråden strypkoppel till 15 veckors valp
  • LillTållon

    Det finns ju "halv" strypkoppel! Det vill säga med en del rem och en del kedja! Skulle hällre sätta det på en jackrussel/Chihuahua! Och jag skulle oxå vilja veta, VARFÖR vill ni ha ett sådant till valpen??? Inget illa menat!

  • Kickiliina

    TYCKER INTE man ska ha kedja på sin hund alls OM det inte är en dragig hund & stark hund som du inte kan rå på utan att anv. kedja.... Låter inte som det behovet finns på en så pass liten hund som ni har varken i ålder eller i rasmix.
    Då räcker det gott och väl med ett sk. halvstryp.
    Halvstryp finns i många olika utföranden men ska man ha det i uppfostringssyfte så bör det vara ett med 2/3 textil så som nylon el. läder åh en 1/3 kedja.
    Detta anv. man mycket varsamt på en valp... ALLTSÅ inga ryck och slit utan bara korregering samtidigt som ni talar om vad den ska göra... ÅH glöm inte berömmet!!!
    LYCKA TILL MED ER HUND!!!

  • tiiinann

    när vi köpte vår hund, han va ju valp då så fick vi med ett nytt halsband o koppel det var halvstryp men i rent tyg lixom..mjukt o skönt men efter att han växte ur de så blev det vanliga halsband fram tills han var ca 8-9 månader o kom in i trotts tiden..har hört att valpar har inte dom musklerna i nacken o klarar av ifall det skulle bli ett ryck i halsen. En valp ska ju vänja sig o tycka att halsband o koppel är bra saker..det är roligt när dom åker på o inte att ...visst fan nu kommer det som gör ont igen.

  • fancydream
    LillTållon skrev 2008-01-04 18:52:54 följande:
    Det finns ju "halv" strypkoppel! Det vill säga med en del rem och en del kedja! Skulle hällre sätta det på en jackrussel/Chihuahua! Och jag skulle oxå vilja veta, VARFÖR vill ni ha ett sådant till valpen??? Inget illa menat!
    Alltså vi tyckte bara att det passade väldigt bra och så.. lätt och dra över huvudet.. inget krångligt. Men det blir väll till och vänta med det. Köpa nåt annat så länge. Ganska svårt bara.. han har så liten hals.
  • Fridolina 82

    Jag tror helt och hållet på att strypkoppel används i brist på uppfostran...
    Så om ni lägger ner energi på valpens uppväxt istället kommer ni märka att stryp är helt onödigt...

    Lycka till...

  • fancydream

    Tack för alla svar =) Det blir väll till att kolla lite efter sånt här halvstryp.

  • fancydream

    Fridolina 82 skrev 2008-01-04 18:57:08 följande:


    Jag tror helt och hållet på att strypkoppel används i brist på uppfostran...Så om ni lägger ner energi på valpens uppväxt istället kommer ni märka att stryp är helt onödigt...Lycka till...
    Vi kommer börja på valpkurs med honom sen så då kommer ju dom tala om för oss vad vi ska ha för koppel till honom. så vi får se vad det blir =)
  • Fridolina 82
    fancydream skrev 2008-01-04 19:02:27 följande:
    Fridolina 82 skrev 2008-01-04 18:57:08 följande:
    Vi kommer börja på valpkurs med honom sen så då kommer ju dom tala om för oss vad vi ska ha för koppel till honom. så vi får se vad det blir =)
    Det tro jag blir kalas...
    Och jag menar inget illa, men man är så less på att se alla människor som skaffar hund och sätter på dom alla möjliga konstiga halsband och munkorgar och annat skit men dom lägger inte ner någon energi på att uppfostra...
    Så inget illa menet mot dig personligen!
  • Lurvenpajsaren

    Håller med!
    Fridolina 82 skrev 2008-01-04 18:57:08 följande:


    Jag tror helt och hållet på att strypkoppel används i brist på uppfostran...Så om ni lägger ner energi på valpens uppväxt istället kommer ni märka att stryp är helt onödigt...Lycka till...
  • Lurvenpajsaren

    Håller med igen! Det är horribelt!
    Fridolina 82 skrev 2008-01-04 19:11:19 följande:


    Det tro jag blir kalas...Och jag menar inget illa, men man är så less på att se alla människor som skaffar hund och sätter på dom alla möjliga konstiga halsband och munkorgar och annat skit men dom lägger inte ner någon energi på att uppfostra... Så inget illa menet mot dig personligen!
Svar på tråden strypkoppel till 15 veckors valp