• fenomena83

    Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??

    Vad gillar era autistiska barn att leka med? Som intresserar dom och sysselsätter dom länge och samtidigt är bra för koncentrationen och utvecklingen och inlärningen??
    Nu vet jag inte ännu om min son är autism men något liknande är det i allafall, och vi tycker att det är så svårt att hitta något meningsfullt för honom att leka med eller sysselsätta honom med.
    Det som han kan sitta med i timmar utan att tröttna är att rita, och ibland titta i böcker. Sen är det inte mycket annat. Han sitter på sin gunghäst eller så hoppar han i sängen eller lyssnar på musik i soffan övrig tid.
    Men vi skulle så gärna vilja hitta nån "leksak" som är bra för inlärningen och utvecklingen som han kan tycka är roligt. Vanliga fantasilekar fattar han ju inte alls, så bilar och leksaksdjur och annat sånt som vi har hemma leker han inte med längre. Innan gillade han pussel jättemycket, men helt plötsligt har han tappat intresset för det också. Vi funderar på om dom kanske är för lätta för honom så vi köpte några nya pussel som var lite svårare, men han verkar inte alls intresserad Synd för pussel är ju en sån grej som är himla bra.

    Vill gärna höra vad era barn sysselsätter sig med som är bra för intellektet och utvecklingen?
    Även om vår son kanske tycker att det allra roligaste som finns är att gunga på sin gunghäst så är det ju inte så stimulerande Fundersam

    Tänkte ta upp det här med barnhabiliteringen också men vi ska inte dit igen förrän 1a februari och så länge vill jag inte vänta.... så är mycket tacksam för lite svar!

  • Svar på tråden Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??
  • Kalle Karls mamma

    Prova saker han kan sortera Ta en papplåda och skär diagonala hål i locket markera varje hål med typ leksak bil mat mm.
    Om han kan läsa kan du ju skriva på små lappar kan han inte läsa kan du ju ta bilder.
    Låt honom sedan sitta och försöka klura ut i vilket fack dom ska vara.

    Detta använder dom på dagverksamheter för autisktiska.

    Du kan även göra en känsel låda en låda med taggiga bollar, fjädrar pärlhalsband mm som kan kan sitta och bara njuta av. Om du förstår vad jag menar.

    Baka kan oxo vara en rolig sak som ni kan göra tillsammans då maskiner som låter brukar varra roliga.
    Tvättmaskinen och tumlaren är oxo en sak som kan facinera

  • hemlis

    Sortera saker tror jag också kan vara intressant, efter färger, former, bokstäver och siffror kan också vara lite intressant.
    Många autistiska är väldigt duktiga på sånt.

  • Eliama

    Många med autism fascineras av datorprogram anpassade för mindre barn, t ex Abrakadabra, Pippi Långstrump och Kalle Kunskapserien. Det är tydligt, har roliga ljud, klara färger och ger en direkt respons på det de gör, det är förutsägbart och man kan göra exakt samma sak gång på gång utan att det ändras.

    Datorprogrammen ger massor av ökade kunskaper och färdigheter dessutom. T ex begreppsinlärning, sortering, kategorisering, finmotorik (styra musen är inte alldeles lätt) och följa instruktioner.

  • fenomena83

    Hoppsan, jag glömde skriva att sonen bara är 3 år (eller han fyller 3 i mars). Så datorprogram är ju kanske lite avancerat än så länge. Eller kanske inte förresten, han är väldigt intresserad av datorn faktiskt, kanske ska prova nåt.
    Ska försöka fundera ut nåt att göra som har med sortering att göra också...
    Tack för tipsen!!!
    Vill gärna ha fler!

  • Kalle Karls mamma

    små arbeten som typ skruva på muttrar på skruvar eller trä brickor på en mutter

    trä pärlor på en tråd.

    En formlåda

    Alla saker som vi tycker är vanlga saker för oss är i en autistisk persons ögon ofta väldigt roliga

  • Eldo

    På Datateken har de jättemånga och pedagogiska dataspel. Hör med her habilitering om det.
    Här där vi bor ringer vi Datateket sen får man komma dit och testa vilka spel som kan passa. Dessa får man sen låna hem för en mindre slant. Klarar barnet inte av mus så kan man få pekskärm som hjälpmedel. Det fick vår son och han var nog i din sons ålder när han fick den.
    Ett program som min pojke tycker är roligt är Pino (VÄLDIGT enkelt) och så är där några andra som han gillar.

    Här finns även Lekotek där man kan fixa till leksaker så att de blir intressanta.

    Vi har fått låna ett "memoryspel" av hab. Det är stort och i en stor träram. I träramen skjuter man in ett stort "kort" med bilder. Sen att i stället för att vända på vanliga memorykort så lyfter man på stora gröna pluppar.
    Detta gillar min son. Tyvärr vet jag inte var man kan få tag på detta då jag själv efterlyser det.
    Men, vanliga memory kanske kan vara något annars? Fast med kanske bara 8, 10 kort.

    Vår son gillar Playmobil. Han har svårt att leka med det själv (leker näst intill inget själv utan behöver vuxenhjälp i lek), men playmobil kan man leka vardagliga saker. Sånt som han själv har upplevt och inte måste fantisera ihop själv. Vår pojke leker sen samma lek om och om och om igen.

    Annars är tipsen som du redan fått med sortering kanske något. Just detaljer brukar ju autistiska gilla/ha lätt för. Så för att träna inför framtiden så kanske färger, bokstäver och siffror?
    Siffror och bokstäver som man kan sätta på kylskåpet?

  • mulena

    vad synd att er son slutat gilla pussel. Vi började med pussel när sonen var tre och det var svårt i början. vi tog bara bort ett par bitar och så tog vi bort fler o fler. Det viktiga var att han skulle tycka att det var roligt och att han skulle klara det hela tiden. så vi klappade händer och berömde mycket. Nu lägger han svårare pussel och det går fort.

    Han är 4 år (glömde jag säga) Annars gillar han att sätta ihop tågräls (brio) i långa banor och sen köra tåget på det. Han gillar också att bygga höga torn av duplo.

    Bra tips eldo, om datateket. Vi har sagt att vi måste dit, men inte hunnit. men i vår ska vi bara dit och fixa lite spel m.m.

  • mulena

    glömde säga att det finns såna plattor med "pluppar" i olika färger. Det gillar han också. Det är bra för koncentrationen och finmotoriken. Det kan han sitta med ganska länge.

Svar på tråden Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??