Inlägg från: Solo 82 |Visa alla inlägg
  • Solo 82

Blodgivare? varför? varför inte?

Lägger det under välgörenhet.... =)

Är blodgivare sedan jag var 19 år, lämnar alltså blod max 3 ggr per år.

Jag mår bra av att lämna blod på psykiskt och fysiskt!

Det gör inte ont, nålrädda förstår jag, det tar max 30 min och kan vara livsavgörande för en människa i nöd!
    Det blir även som en hälsokontroll i samband med blodgivning och så bjuder de på fika! ;)

Vill höra varför DU lämnar blod
    och varför DU INTE lämnar blod

alla kan och får inte lämna blod det vet jag....

• Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?
  • Solo 82

nu kan ja inte min blodgrupp i huet men det har hänt att de ringt mig och hört om jag kunde komma in akut...

jag har lågt blodtryck, har rullande kärl och är därmed inte lätt att sticka, ber därför om den som jobbat där längst, då många fegar när de ska sticka- i mitt fall ska de hugga in den direkt.

Börjar min blodgivningsdag med en rejäl frukost med gröt o mackor, inget kaffe, de tar jag efteråt!

När jag har lämnat blod, ligger jag stilla o vilar, reser mig sakta men ligger kvar, går lugnt o tar en fika, går sedan i lugn takt och håller mig rätt lugn resten av dagen, tar gärna en dag jag inte jobbar.

får annars lätt skallebank o blodtrycksfall och ett visst illamående. tar mina järntabletter gärna hemofen (?) om de har dem då de är mildare mot magen, äter gärna lever och annan järnrik mat de följande dagarna!

• Solo 82

lite om blodbrist i landet
    se.altermedia.info/2007/05/15/blodbrist-i-hela-landet/
    sydsvenskan.se/sverige/article238224.ece

Nedre gränsen på Hb-värdet för män är 135g/L och för kvinnor 125g/L för att få lämna blod

Vissa mediciner påverkar om man kan få lämna blod, hör med blodcentralen.

Vid den första provtagningen tas prov för
    - blodgrupp
    - blodvärde
    - smittester, HIV, Hepatit och HTLV I+II (virus som är sällsynt i Sverige, men förekommer i andra länder) och syfilis
    - dessutom kontrolleras ditt blodtryck.

Kan jag idrotta direkt efter blodgivningen?
    Träna och motionera lätt går bra. Men om du tävlar bör du tänka på att din maximala förmåga är nedsatt veckan efter blodgivningen.

Blir jag trött av att ge blod?
    Många givare blir piggare men några känner sig tröttare. Nytt blod bildas ständigt. Efter en månad finns normalt antal röda blodkroppar i cirkulation igen. Vita blodkroppar och blodplättar har återbildats inom ett dygn.

jag kan iblad känna att jag behöver lämna blod för att jag mår bättre av det.
    Bra att det finns folk som uppmuntrar andra att lämna blod då de själva inte kan!

• Solo 82

www.geblod.nu

man lämnar 4,5 dl blod
    3 gånger per år som kvinna
    4 gånger per år som man

Jag ska lämna i nästa vecka, och har lämnat i ca 5 år =)
    jag känner mig friskare efter att jag lämnat, ut med det gamla och nytt fylls på!

Det är en god gärning för mig!
    Min blodgrupp är A+

www.geblod.nu/general.aspx
    på denna länken kan man bla se vilken blodgrupp ens barn kan få!

• Solo 82

Jag har själv astma men äter inte medicin mot det.
    Självklart beror det på svårighetsgraden på astman så att att säga som avgör en blodgivning.
    Man kan alltid göra en förfrågan och bli undersökt...

Här e frågor med svar från blodcentralen.

Kan jag bli blodgivare om jag är astmatiker och tar medicin regelbundet? Pulmicort och Serevent tar jag dagligen och Ventoline vid behov.

Svar: När det gäller astma utgör det hinder för blodgivning om sjukdomen är svår, t.ex. om det krävs tablettbehandling med kortison eller om man har astmaattacker flera gånger per vecka. I annat fall kan blodgivning tillåtas.

Jag har astma och allergi. Tar bara medicin vid enstaka tillfällen. Kan jag ge blod?

Svar: Lätt astma eller allergi hindrar inte blodgivning. Du kan ge blod om du är symtomfri eller har endast lätta symtom. De flesta läkemedel mot astma är godkända men rådgör alltid med din blodcentral om just din medicin kan accepteras vid blodgivning.

Jag vill jätte gärna bli blodgivare, men jag undrar om jag får bli det även fast jag är astmatiker? Jag tar ca 1200 mikrogram kortison varje dag. Är det något som hindrar mig från att ge blod?

Svar: Om astmasjukdomen inte är svår (med svår menas att sjukdomen kräver tablettbehandling med kortison eller att man får astmaattacker flera gånger per vecka) så utgör den ej hinder för att bli blodgivare.

• Solo 82

Kan ju vara bra med ett personligt besök då de tittar på dina kärl och tar massa tester och bedömmer om du kan lämna blod.

En intresseanmälan på internet säger inte så mycket om dina kärl eller blodvärden! =)

Svar på tråden Blodgivare? varför? varför inte?