• tjocksockan

    Äter metformin, försöker bli gravid.

    Ni som äter metformin och försöker bli gravida, har era läkare sagt något om ev risker om man blir gravid?
    Man ska ju inte äta det om man är gravid, men är det farligt om man äter det innan man vet att man är gravid? Någon som vet?

  • Svar på tråden Äter metformin, försöker bli gravid.
  • Netriosa

    Min gyn sa till mig att jag själv fick välja om jag ville fortsätta äta det när jag blev gravid. Jag valde att sluta när jag fick mitt plus eftersom det inte fanns några studier som visar om det fanns risk för fosterskador eller ej. Avstod även under amning (står på burken att man ej ska amma när man äter dem).
    Nu har jag slutat amma och börjat ta metformin igen

  • zzz81

    Fröken84

    Hur långt tid tog det tills du blev gravid, vilken dos tog du?

  • ZAFT

    zzz81- Jag hann bara äta en månad innan jag blev gravid (om det berodde på medicinen eller om jag bara hade tur vet jag inte ) och då hade jag ätit tre tabletter per dag men jag började med att äta en per dag och sedan trappa upp till tre.

    Netriosa- Kontaktade du gyn då för att få nytt recept eller hade du hämtat ut så du hade kvar från det gamla? Mitt recept har eller går ut snart tror jag och jag är lite orolig att jag inte ska få nytt eftersom ja flyttat och bor på annan ort nu. Läste någonstans om någon som haft problem med att få läkaren skriva ut metformin.

  • Netriosa

    FrökenFräken84:
    Jag hämtade ut det som var kvar när jag blev gravid. Mådde så bra av dem så jag visste att jag ville fortsätta även efter graviditeten. Men hur jag gör för att få nytt recept vette tusan...vanliga läkare på VC förstår sig nog inte riktigt på pco och varför man då skulle äta metformin. Fick tips av en kompis som jobbar inom gyn att söka till en privat gyn när det blir dags
    Hoppas jag får det godkänt också för det är jobbigt att ha oregelbunden mens, humör som går som en jojo och vikt som även den åker som en jojo.
    Man borde väl få det även om man inte försöker bli gravid eller vad tror du?

  • ZAFT

    Netriosa- Oki, då ska jag nog skynda mig ta ut den burken jag har kvar att hämta ut så jag iaf har en i fall det skulle börja krångla sen med att läkaren inte vill skriva ut. Hur många burkar fick du hämta ut på ditt recept?
    På förlossningen så frågade dem varför i hela friden ajg ätit metformin då jag inte har diabetes så vem vet de kanske inte har så stor koll här
    Jag tycker absolut att man borde kunna få det även fast man inte försöker bli gravid! Jag känner oxå att min kropp mår bättre av metforminet även om jag inte vill bli gravid nu. Men kanske att man måste stå på sig lite extra och inte ge sig

  • Netriosa

    frökenfräken84:
    Oj, haha...kanske är nått nytt det här att pco är kopplat med insulinet kanske?
    Jag kommer inte ihåg hur många jag fick på receptet...men hämtade ut de 2 paket som var kvar (metformin teva), sen hade jag en precis öppnad burk hemma (metformin meda).

  • ZAFT

    Netriosa- jo jag tror nästan det verkar inte va många som har koll på det
    Så det finns olika sorters metformin? det visste jag inte, vad är det som skiljer dem åt? Hur gjorde du efter amningen när du började du med en tablett för att sedan öka efter några dagar eller hur gjorde du?

  • Netriosa

    frökenfräken84:
    Njea, det är egentligen bara olika tillverkare. Nått litet som är annorlunda i dem bara. För mig hjälper teva bättre mot övervikten än meda, men annars fungerar de lika bra

    Jag började med en tablett för att sen utöka till två efter bara nån dagar. BIG mistake! Jag trodde jag skulle få känna av samma biverkningar som förrut vilket var illamående. Eftersom jag inte kände mig illamående tog jag två st tabletter..vilket fick mig att sitta på toaletten en hel kväll Men nu när jag ätit en tablett om dagen i 1 vecka utökade jag till två st och nu går det mkt bättre, lite illamående på kvällen bara. Jag åt aldrig mer än två om dagen förrut innan jag blev gravid så jag gör nog inte det nu heller.
    Haha, snacka man leker läkare här

  • ZAFT

    Netriosa- Oki Är ju iof ett bra tag kvar innan jag ska börja men jag har funderat lite över hur man ska börja äta dem. Minns inte exakt hur jag gjorde sist. Men jag trappade oxå upp men blev ganska kass i magen ändå iaf de första veckorna, vilket är mindre roligt. Får väl kanske ta och ringa min gamla läkare när det väl blir dags och höra hur jag ska äta dem eller så leker jag läkare själv som du

  • Ana

    Jag äter Metformin HEXAL. Är det någon som har erfarenhet av den???

    Äter för att få ägglossning för att kunna bli gravid. Jag har ätit i ca tre veckor och jag känner mig mer och mer svullen. Känns som att jag har gått upp i vikt (känns på kläderna bla) och jag är både lös och hård i magen. Just nu mest hård och extremt svullen om magen??? (ÄR inte gravid).
    Jag äter 2 tabletter om dagen, en vid frukost och en vid middag.

    Känner mig lite rädd för att fortsätta eftersom jag går upp, trodde att jag skulle gå ner????

  • ZAFT

    Ana- Jag åt Hexal men upplevde aldrig att jag blev svullen, däremot så krånglade magen en hel del. Kroppen din kasnke inte hunnit vänja sig?

  • LiselottePCOS

    Metformin är det medicinska namnet  (generikum) Hexal, Meda osv är de olika läkemdelsbolagen som gör medicinen.  Tabletterna ska innehålla samma generikum även om de ser olika ut i formnn. Se www.fass.se eller fråga på apoteket vid nästa besök där.

    Att det är svårt att få metformin och att kunskap om det vid PCOS brister beror mycket på att läkemedelsförmånsnämnden (statlig myndighet ) inte godkänt PCOS som anledning till att bli behandlad med Metfomin. 

      Många läkare, barnmorskor,  och sköterskor inom  kvinnokliniker och mödravårdcentraler (MVC) inte uppdaterde och ajour då det gäller Metformin och PCOS i allmänhet.


  • Clarizz

    min doktor sa att man får inte äta de när man blir gravid..
    han sa att de inte va bra för barnet men vet ej de verkar va olika...vilket ska man tro nu på?!

  • idamoon

    ana..
    Jag hade samma problem, gick bara upp i vikt hela tiden.. tills jag bestämde mig för att köpa en träningscykel, då rasade jag i vikt, 13 kg på 3 mån.. yvärr har vi dock ännu inte blivit gravida.. ska börja med IVF till sommaren..

  • EunAe

    Hej,

    Jag har PCO och fick metformin tidigt då jag är överviktig o insulinkänslig (även om jag inte har diabetes). Jag såg inte riktigt vikten av metformin förrän jag fick missfall nummer 3 och min IVF-läkare sa att det kan bero på hormonrubbningar i kroppen. Insulinet påverkar ju även ens övriga hormoner så om man har problem att ha stabilt insulin så tror jag metformin är gynnsamt. Efter tredje missfallet påbörjade jag metforminbehandlingen och återfick mättnadskänsla, mindre sötsug, minskade i vikt stabilt och även nu blivit gravid, men metformin krävde en tids invänjning helt klart. IVF-läkare sa åt mig att fortsätta med metformin, åtminstone första trimestern och so far so good! :)

Svar på tråden Äter metformin, försöker bli gravid.