• nanci

    Någon här som valt att INTE ta PKU-test?

    Har väldigt svårt att se varför någon skulle avstå från ett test som kan tala om att barnet har en sjukdom som är helt ofarlig om man känner till den, men som leder till grav utvecklingsstörning om man inte vet om den. Vet liksom inte vad motiveringen skulle vara.


    Smurfanna skrev 2008-03-02 19:18:09 följande:
    Jag funderar lite på det här med Pku-provet som tas..Finns det någon som valt att inte ta det på sitt barn?
  • nanci

    ja, man kan begära att de förstörs


    singgoalla25 skrev 2008-03-02 21:37:10 följande:
    jag ångrade nu mig att dom fick spara testet.. kan man ändra i efterhand??
  • nanci

    fast det kan komma till nytta för ditt barn senare i livet, dels genom att det kan bidra till forskning och dels genom att man då har ett DNA-prov som man vet är individens (vid exv svåra identifieringar i olyckor).


    singgoalla25 skrev 2008-03-02 21:37:10 följande:
    jag ångrade nu mig att dom fick spara testet.. kan man ändra i efterhand??
  • nanci

    De stora anledningen att man sparar genetiskt material är att det är en guldgruva för forskning som bedrivs på sjukhusen och universiteten. man blir alltid underrättad om detta (ni fick ett papper om biobankslagen när PKU-prov togs, likaså om ni gjort exv en biopsi på en bröstknöl el dyl). Användningsområden förrutom forskning är identifiering (tsunamin), och kriminalgåtor (Anna Lindhs mördare fällde de delvis tack vare att de kunde matcha blodet på mordplatsen med hans PKU-prov, och på så sätt fick en säker identifiering och kunde gripa rätt person av de misstänkta). Men den stora poängen är att man kan göra stora forskningsinsatser med dessa prov.

Svar på tråden Någon här som valt att INTE ta PKU-test?