• rallarrosen

    Val av organisation och oklara väntetider mm = frustration!

    Man väljer organisation utefter vilka länder man kanske passar in på, och som man tycker verkar arbeta på bäst sätt i denna speciella form av förmedlingstjänst. Men nu tror att alla de godkända organisationerna jobbar på liknande sätt, de har alla välgörenhetsprojekt mm, det är länderna och kontakterna skiljer dem åt lite.

    Så varför inte visa öppet på sin hemsida eller ännu hellre alla samlade via NIA, hur många betalande sökande de har till varje land, hur många i kö, hur många med papper i landet, hur många som kommit hem månad för månad. Hur mycket det kostar att bli medlem och sökandemedlem och vad som skiljer dem åt. Ekonomin mm.

    Så att man enkelt kan jämföra var man tror att man har störst chans.

    Nu har jag råd att vara med i flera organisationer men jag skulle hellre lägga de pengarna på att vara hemma med barnet. Och så gillar jag inte den här "luddigheten", förstår att man inte kan förutsäga hur det kommer att utvecklas i de olika länderna men de skulle öppet kunna redovisa hur det sett ut. Och JA, jag kan själv hitta viss information, men inte kösituationen och inte som ickemedlem utan att MYCKET tid går åt.
    Det är ju inte en bil eller ett nytt kök vi ska köpa utan det gäller så mycket viktigare, en adoptionsprocess, och då tycker jag att det ska vara en högre grad av öppenhet.

    Ibland vill jag ringa NÅGONSTANS!?! ang alla de olika kostnader för utbildning mm i landet, och i vilka organisationer mina pengar skulle göra att skillnad i adoptionsprocessen.
    Nu går jag omkring och undrar om jag valt rätt för informationen är så vag. Det kan ju hända att en viss organisation har så mycket bättre kontakt i ett land att det går fortare, eller att de har avsevärt färre i kö för ett land. Jag kan och orkar inte hålla koll på allt sånt hela tiden.
    Det ökar känslan av luddiget, av maktlöshet i denna väntan som är så svår ändå.

    Hur skulle ni andra vilja ha det?

  • Svar på tråden Val av organisation och oklara väntetider mm = frustration!
  • Fru hemlig

    Jag tycker att det låter bra som du skriver. Sen är det ju ändå många medlemmar som inte valt land och så vidare men det kan ge en fingervisning.

  • Cerdrica

    Jag skulle VILJA att det var som du skrev men jag tror inte att det är möjligt. Många köar till mer än ett land och ser vilket land de snabbast kommer fram i kön till och därför kan man inte säga hur många som står i kö till ett enskilt land.
    Det är officiellt bara de som har en färdig hemutredning som köar men verkligheten ser annan ut. Vi kom hem med vår son via FFIA förra året men har ett par års kötid hos AC som vi kommer använda för syskon. Länder vi är intresserade av idag är bla Kirgizistan, Indien, Korea och Etiopien så man kan ju säga att vi köar för dessa länder. Den dag vi är klar med syskonutredningen kommer vi med stor sannolikhet stå långt fram i kön och detta kan ju inte organisationerna veta. Alltså, de vet ju att vi är medlemmar men de vet ju inte vilka länder vi är kvalificerade för eller intresserade av och inte när vi kommer lämna in vår hemutredning.

    Det är skitjobbigt att inte kunna få svar men sanningen är att ingen vet. Inte här i Sverige, inte i länderna. Ingen kan veta hur många barn som överges i respektive land eller hur många ansökningar som kommer in. Tyvärr.


    Den som lever får se
  • rallarrosen

    Ja, kanske svårt i praktiken innan papper gått iväg, är verkligen uppretad idag, kanske PMS , men gillar ej dagens system...

  • Sally

    håller med Cerdrika, det låter fint som du skrev men är antagligen inte vanligt idag. Vi struntade i personlig kemi och sådant, och körde med den som kunde ge oss ett barn snabbast.... Nu har vi en väldig bra köplats på den andra, vilket är i en himla tur i dagsläget... Om man tänker så, kommer en del adoptera 1:a från en organisation och 2:an från an andra (förutom de som vill ha flera barn från ett land som förmedlas av bara en organisation).

  • rallarrosen
    Cerdrica skrev 2008-03-28 15:02:02 följande:
    Det är skitjobbigt att inte kunna få svar men sanningen är att ingen vet. Inte här i Sverige, inte i länderna. Ingen kan veta hur många barn som överges i respektive land eller hur många ansökningar som kommer in. Tyvärr.
    Skulle ändå önska större öppenhet från org sida! Inte att de skulle kunna säga nåt om framtiden eller hur det går i de i olika länderna utan just hur det ser ut NU och hur det sett ut förr. Antalet sökandemedlemmar, låtvara att de kanske går via en annan org senare. Hur deras ekonomi ser ut mm. Resultat (hemskt i detta ämne men ändå, ni fattar...)
  • Cerdrica
    rallarrosen skrev 2008-03-28 15:04:15 följande:
    Ja, kanske svårt i praktiken innan papper gått iväg, är verkligen uppretad idag, kanske PMS , men gillar ej dagens system...
    Ingen fara, jag vet hur det är. Och det är helt ok att få nog och bara lacka ur på skiten ibland.

    Jag tycker att organisationerna, speciellt vissa av dem, behöver jobba mer på system som underlättar så mycket som möjligt för de sökande. ACs kölistor är faktiskt skitbra, så bra man kan göra det liksom och jag tycker att alla organisationer borde ha så för sina inloggade medlemmar. Likaså tycker jag att det på något vis bör framgå på landinfon (för icke inloggade medlemmar) ungefär hur lång väntetid det är för att skicka papper - om man blir medlem idag dvs.
    Att AC vägrar tala om per telefon vilka länder man kan tänkas kunna skicka till är så idiotiskt att man kan få krupp för mindre. Jag menar hur i h-vete ska man då veta om man ska bli medlem eller inte?! De har ju generell landinfo på hemsidan, nog måste man i så fall kunna prata med en person om samma sak? När vi skulle påbörja vår adoption ringde vi samtliga organisationer och alla utom AC hjälpte oss och gick igenom vilka länder som kunde tänkas vara något för oss.

    Att tala om hur många som har papper i ett land och vilka ködatum de har vore bra för de som väntar men kanske lite väl mycket info. Det finns ju länder där det kommer väldigt få barn osv. Fast å andra sidan, jag kan ju inte se hur det kan vara känsligt att någon vet vilket ködatum man har eller att man har papperna i ett visst land. Det är ju inte så att någon ber organisationerna tala om VEM som har papper var...
    Den som lever får se
  • rallarrosen

    Om jag var jätterik skulle jag gå med i alla org - för att supergardera mig, för ev syskon, om under skulle ske, för att slippa VÄLJA....bort...

  • Cerdrica
    rallarrosen skrev 2008-03-28 15:14:31 följande:
    Skulle ändå önska större öppenhet från org sida! Inte att de skulle kunna säga nåt om framtiden eller hur det går i de i olika länderna utan just hur det ser ut NU och hur det sett ut förr. Antalet sökandemedlemmar, låtvara att de kanske går via en annan org senare. Hur deras ekonomi ser ut mm. Resultat (hemskt i detta ämne men ändå, ni fattar...)
    Fast ekonomin ska du som medlem kunna få insyn i! Jag kan inget om sådant men det kan man kräva, sådant måste redovisas för medlemmarna.
    Den som lever får se
  • Fru hemlig
    Cerdrica skrev 2008-03-28 15:19:12 följande:
    Jag tycker att organisationerna, speciellt vissa av dem, behöver jobba mer på system som underlättar så mycket som möjligt för de sökande. ACs kölistor är faktiskt skitbra, så bra man kan göra det liksom och jag tycker att alla organisationer borde ha så för sina inloggade medlemmar. Likaså tycker jag att det på något vis bör framgå på landinfon (för icke inloggade medlemmar) ungefär hur lång väntetid det är för att skicka papper - om man blir medlem idag dvs. Att AC vägrar tala om per telefon vilka länder man kan tänkas kunna skicka till är så idiotiskt att man kan få krupp för mindre. Jag menar hur i h-vete ska man då veta om man ska bli medlem eller inte?! De har ju generell landinfo på hemsidan, nog måste man i så fall kunna prata med en person om samma sak?
    Det just det här jag menade i den andra tråden oxå!!
  • rallarrosen

    Javisst, men de har väl inget att dölja, eller? Varför inte visa det för ALLA, innan de blir medlemmar, eller inte. Och antal sökandemedlemmar...mm...

Svar på tråden Val av organisation och oklara väntetider mm = frustration!