Val av organisation och oklara väntetider mm = frustration!
Man väljer organisation utefter vilka länder man kanske passar in på, och som man tycker verkar arbeta på bäst sätt i denna speciella form av förmedlingstjänst. Men nu tror att alla de godkända organisationerna jobbar på liknande sätt, de har alla välgörenhetsprojekt mm, det är länderna och kontakterna skiljer dem åt lite.
Så varför inte visa öppet på sin hemsida eller ännu hellre alla samlade via NIA, hur många betalande sökande de har till varje land, hur många i kö, hur många med papper i landet, hur många som kommit hem månad för månad. Hur mycket det kostar att bli medlem och sökandemedlem och vad som skiljer dem åt. Ekonomin mm.
Så att man enkelt kan jämföra var man tror att man har störst chans.
Nu har jag råd att vara med i flera organisationer men jag skulle hellre lägga de pengarna på att vara hemma med barnet. Och så gillar jag inte den här "luddigheten", förstår att man inte kan förutsäga hur det kommer att utvecklas i de olika länderna men de skulle öppet kunna redovisa hur det sett ut. Och JA, jag kan själv hitta viss information, men inte kösituationen och inte som ickemedlem utan att MYCKET tid går åt.
Det är ju inte en bil eller ett nytt kök vi ska köpa utan det gäller så mycket viktigare, en adoptionsprocess, och då tycker jag att det ska vara en högre grad av öppenhet.
Ibland vill jag ringa NÅGONSTANS!?! ang alla de olika kostnader för utbildning mm i landet, och i vilka organisationer mina pengar skulle göra att skillnad i adoptionsprocessen.
Nu går jag omkring och undrar om jag valt rätt för informationen är så vag. Det kan ju hända att en viss organisation har så mycket bättre kontakt i ett land att det går fortare, eller att de har avsevärt färre i kö för ett land. Jag kan och orkar inte hålla koll på allt sånt hela tiden.
Det ökar känslan av luddiget, av maktlöshet i denna väntan som är så svår ändå.
Hur skulle ni andra vilja ha det?